Senaste nytt

Reserapport - Dubai (3 olika hotell)

Kevinator

Medlem
Med tanke på att det var över ett år sedan jag reste sist pga. corona och att inte så många här på forumet har fått chansen att semestra utomlands på ett bra tag, tänkte jag att det kan vara värt att skriva en reserapport om min senaste vistelse i Dubai. Egentligen inte så exotiskt resmål eller en super anmärkningsvärd resa, men givet omständigheterna ändå värd att dokumentera.

Resan var bokad som en eurobonus-poängresa och bokades i feb. Tillfället dök upp då jag byter jobb och får möjlighet till ett glapp mellan jobben på tre veckor. Ressuget var stort då jag inte hade fått flyga i över ett år och inte fått uppleva ordentlig sol och värme på lika länge. Jag kunde inte välja mellan så många olika destinationer då många länder inte släpper in svenskar, eller har för krångliga resrutter som kan innebära ytterligare restriktioner baserat på transit-orter. På shortlistan hamnade Maldiverna och Dubai. Maldiverna var klart mer exotiskt och skulle ha varit en ny destination för mig. Sagt och gjort, blev det ett samtal till ”nya Tallinn” och vid första försöket fick jag en ”kom-och-hjälp-mig”-agent. Andra samtalet hamnade jag hos en kunnig medarbetare som hjälpte mig boka den rutten jag hade hittat via Uniteds hemsida. Hotellen bokades därefter, två nätter på St Regis med Bonvoy-poäng och fem nätter på ett annat hotell som hade bra rabatter via Secret Escape.

Varför blev det Dubai istället för Maldiverna, frågar ni? Jo, Maldiverna har nämligen specifika regler för s.k. split stays, dvs. när man delar upp sin vistelse på mer än en resort. Och kravet är att bägge resorts måste godkänna split stays, ingen av resortsen får ha haft covid-fall eller befinna sig i karantän, och slutligen måste den maldiviska folkhälsomyndigheten godkänna split stay-ansökan. Ett par veckor innan semestern fick jag ett mejl från resort nr. 2 som hade drabbats av covid-fall och försatts i karantän. Detta innebära att min split stay skulle inte godkännas och omplanering behövdes. Jag tog det som ett tecken från ovan och avbokade Maldiverna helt. Den destinationen får helt enkelt sparas till ett senare tillfälle. Istället fick jag snabbt börja planera för en semesterresa till Dubai. Sagt och gjort, blev det samtal till ”nya Tallinn” igen och de hittade biljetter med Swiss till Dubai, byte i Zurich. Jag har haft förmånen att flyga Swiss First förut men aldrig testat deras Business-produkt (förvisso den äldre produkten på Airbus-330). Zurich är dessutom en okrånglig flygplats att göra transit på, perfekt! Tre olika hotell bokades för 10-dagars vistelsen, alla tillhör Marriott-koncernen:
  1. Ajman Saray Luxury Resort (bokad med pengar)
  2. W Dubai - The Palm (bokad med pengar)
  3. Al Maha Luxury Resort (bokad med poäng)
PCR-covidtest gjordes 36 tim innan avgång och extra försäkringar tecknades via Gouda. Allt var klart och jag såg fram emot semesterresan. Pga. res-ovanan så tog det betydligt längre tid att packa än planerat och vi kom fram till Arlanda lite väl sent. Tydligen behöver man vara på Arlanda 3 tim innan avgång pga corona. Det var för sent att checka in till Swiss-flighten. En massa tankar flashade förbi, alla planer som omkullkastas, alla hotell som bokats med ej återbetalningsbara nätter, covid-test som har ett bäst-föredatum osv. Åh nej, vilken dålig start... och jag hade bara mig själv att skylla på.

Sprang raskt till SAS-disken. En trevlig dam tittade på min bokning och sa: ”det här är en poängresa och vi har inte befogenhet att ändra den, du får ringa nya Tallinn”. Ok, hon sa inte ”nya Tallinn”, men det var det jag hörde. Jag ringde nervöst till nya kundtjänsten och hoppades på att få en kunnig och sympatisk agent....

(Fortsättning följer...)

P.S. Kör cliffhanger-stilen som en homage till den flygande holländaren @Berglund ;)
 

Jonas C

Medlem
Märkligt. Flög själv med SWISS till Dubai i början av månaden. Var på Arlanda cirka två timmar innan avresa och kunde checka in utan problem. Tog 5 minuter att checka in.
 

Kevinator

Medlem
Jag kom fram till kundtjänsten efter bara en minut och med en nervös ton försökte jag förklara situationen, sjävfallet fullt medveten om att vi egentligen inte har några rättigheter att begära nånting. Det hela byggde på välviljan och sympatin från den personen jag talade med. Den kvinnliga medarbetaren var kanonbra och snabbt förstod kontexten, och försökte se om hon kunde hjälpa oss på något sätt. Efter ett tag hittade hon en möjlig utväg, det var nämligen så att Swiss ändrade avgångstiden på utresan (många här på forumet har påverkats av Lufthansagruppens schema-omläggningar de senaste dagarna), så vi var eventuellt berättigade till att kostnadsfritt boka om min utresa. Efter en kontroll med supervisorn så fick agenten grönt ljus att boka om oss till Ethiopian samma kväll alternativt Lufthansa dagen efter. Efter en snabb huvudräkning kom jag fram till att covid-testresultaten skulle bli för gamla om vi avvaktade till nästa dag så det var egentligen endast Ethiopian-alternativet som var gångbart. Jag tackade och bockade, och såg fram emot Ethiopian i business. Det som kändes lite oklart var corona-transitreglerna för Ethiopien och ankomstreglerna till Dubai för resenärer från Ethiopien. Jag hade förstås ingen koll på dessa detaljer då en tur till Afrika var inte riktigt med i den ursprungliga planeringen :rolleyes:

Ethipian-flyget med Boeing 787 avgår först på kvällen och incheckningen var inte öppen. Vi hade inte lust att ta taxi tillbaka till stan och sedan återvända till Arlanda. Valet föll på ett runt bord med obekväma stolar dock med eluttag i Sky City. Då kunde jag i lugn och ro gå igenom corona-reglerna för Ethiopien-transit och Dubai-ankomst. De ska vara okej med de testresultaten och försäkringarns vi hade. Skönt!

Många kaféer och restauranger inkl. McDonalds på SkyCity var stängda denna dag. Efter att ha ätit en högst medelmåttig sushi och yakiniku, öppnades incheckningen och vi tog glada kliv mot SAS-loungen. Väl framme möttes vi av en skylt att SAS-loungen stänger kl. 18 pga corona. Nähepp, det var bara att vända och försöka hitta ett matställe med en något bekvämare stol. Joe the Juice stängde också kl. 18 och en massa andra ställen likaså. Det fick bli kaféet som säljer dyra mackor och sallader.

Jag var glad över att vara på en flygplats på över ett år, samtidigt så kändes pandemins påverkan väldigt påtagliga med tanke på alla stängda butiker och justerade öppettider. Framförallt kände jag stor tacksamhet över SAS-kundtjänstmedarbetaren som gjorde sitt yttersta för att hitta en lösning åt oss, som gjorde att vi nu sitter på rätt sida av säkerhetskontrollen (dvs. air-side).

28135194-0F38-4CD5-9F8A-B7357B0A537C.jpeg
83A1F170-9A52-4FBC-B390-B40327D23BAF.jpeg
 

Kevinator

Medlem
Jag har åkt med Ethiopian i business tidigare både till Seychellerna och Kapstaden. Det är bra tider och nya plan (Boeing Dreamliner) till Afrika, även om servicen och matkvaliteten har varierarat.

Flygningen till Addis var ganska händelselös. Skillnaden i och med corona var att all mat kom på brickor och var inplastade, samt att ansiktsmask var obligatorisk genom hela flygningen.

849F473D-EAFE-46A8-B924-2302C05041A8.jpeg
1FD45D65-3D2E-4065-83BA-37A37D8BECFB.jpeg


Det blev 6 tim i Business-loungen i Addis. Det skulle också visa sig vara det enda lounge-besöket under hela semestern, jag återkommer till det. Addis bjöd på solsken och loungen i den nya terminalen bjöd på bra utsikt över flygplatsparkeringen och bergen. Loungen var mycket fräsch och det fanns injera vid buffébordet. Injera är Ethiopiens nationalrätt, varmt rekommenderas till alla som inte har provat det innan. Det stod alltid en ur loungepersonalen som vaktade buffén och såg till att alla använde handsprit strax innan buffébordet. Allting kändes väldigt tryggt.

EF45A74D-B5B9-41B6-B2A8-3E369673EDB4.jpeg


Ankomsten till Dubai var smidig. Hela flygplatsen hade bra processer och passegerarflöden. Pga mellanlandningen i Addis krävdes det ytterligare ett PCR covid-test vid ankomst. Ungefär 10-tal stationer fanns uppsatta och det tog max 2 min per passagerare vid teststationen. Mobilnumret togs och två dagar senare fick jag ett sms om att testresultatet var negativt.
 

Kevinator

Medlem
Första hotellet: Ajman Saray Luxury Resort, ett 5-stjärnigt mellanklasshotell i emiratet Ajman. Det är tydligen arbetarkvarter till Dubai där huspriserna är relativt låga. Många som bor i Ajman jobbar i Dubai, därför blir det trafikstockningar i ena riktningen på morgonen och i motsatt riktning på eftermiddag/kväll. Det första hotellvalet byggde på att vi skulle ha nära till hav och strand, med en lagom prislapp per natt för att vänja oss vid värmen och tidsskillnaden.

Hotellet är inrett i traditionell arabisk stil, och vi fick ett deluxe-rum med stor balkong och fin utsikt.

IMG_8662.JPG
IMG_8663.JPG


Vi testade hotellrestaurangen med mellanöstern-tema, som visade sig vara mycket bra! God mat och stora portioner.

IMG_8669.JPG
IMG_8671.JPG


Hotellet ligger ca. en timme från Dubais flygplats och Dubai Mall. Passar bra om man vill ha några dagar med sol och bad, men jag skulle inte rekommendera detta hotell till förstagångsbesökare till Dubai om man vill köra mycket sightseeing. Servicen var vänlig, framförallt var det ryska turister och lokala barnfamiljer som körde staycations när vi var där.

Betyg 3 (av 5)
 

Kevinator

Medlem
Andra hotellet: W Dubai på palmen (alltså den palmliknande ögruppen). Hotellet är endast två år gammalt och det första W-hotellet i Mellanöstern. I klassisk W-stil så är hotellet oerhört hippt, många kurviga och vågiga former i byggnaden och rummen. Ytterligare en dragningskraft är stjärnkockar de har lockat till sig för att etablera på hotellet, Akira Back och Torno Subito (Massimo Bottura) är några exempel.

Rummet vi fick hette Spectacular med fantastisk utsikt över poolområdet, stranden och skylinen. Väggarna var kurviga och det passade bra med en kurvig Samsung-tv inbäddat i väggarna. Badkaret var hippt placerat i vardagsrummet/sovrummet :rolleyes:

IMG_8675.JPG
IMG_8677.JPG
IMG_8787.JPG


Första kvällen intogs middagen på Akira Back som har en väldigt space-ig entré och en magnifik takterrass. Maten var dock endast okej och prislappen var hög. Det kändes som att vi för det mesta betalade för utsikten och miljön.

IMG_8682.JPG
IMG_8683.JPG
IMG_8685.JPG
IMG_8688.JPG
IMG_8689.JPG
IMG_8692.JPG


Middag #2 togs utanför hotellet och middag #3 intogs på Torno Subito. Tajmingen var perfekt då självaste Massimo Bottura var på plats. Det var tydligen Massimos första resa utanför Italien sedan pandemin slog ut. Till Massimos ära fanns det en specialmeny och han gick runt och pratade mat, resor och minnen med alla som ville. Jag bad om tips på bra restauranger som inte var Massimos egna. Och dialogen gick så här:

Massimo: "Well, when I want sushi, I go to Jiro!"
Kevinator: "Ah, that's great. But you know, it's almost impossible to get a table..."
Massimo: "Ah, for you Yes, for me No." :D

IMG_8775.JPG
IMG_8780.JPG
IMG_8779.JPG


Gästerna var en del lokala, en del amerikaner och britter, och en del svenskar faktiskt. Lite hippare människor jämfört med det första hotellet. Totalt sett väldigt nöjd med W, fräscht, hippt, och bra servicenivå på personalen.

Betyg 4,5 (av 5)
 

Kevinator

Medlem
Tredje hotellet: Al Maha. Det hotellet skulle visa sig vara resans höjdpunkt. Det är en lyxanläggning i dess sanna bemärkelse. Hotellet ligger mitt i öknen (ca. 1 tim bilresa från centrala Dubai), inne i ett naturreservat. Alla rum är sviter byggda/inredda som klassiska beduintält med privat pool. Vi fick rum 33 som låg längst ut och där vi kunde se mycket djurliv (gaseller och kameler, bland annat). Upplägget är all-inclusive, dvs alla måltider (frukost, lunch, middag, eftermiddagsfikat hade pausats pga corona) samt aktiviteter (2 öken-aktiviteter per dag, såsom bågskytte, kameltur, fågelshow, etc.).

IMG_8861.JPG IMG_8866.JPG IMG_8820.JPG IMG_8819.JPG IMG_8824.JPG IMG_8822.JPG IMG_8823.JPG

Alla måltider kan man välja att inta antingen på rummet (inga extra avgifter tillkommer). Beställning gör man per telefon och menyn får man i mobilen med hjälp av QR-kod. Menyutbudet för frukost och lunch är identiskt med det man kan få i huvudrestaurangen. För middag finns det ett bredare utbud i restaurangen. Vilket gjorde att de flesta gäster intog frukosten och lunchen i sin svit medan det var fullsatt i restaurangen på middagstiden. Maten och servicen höll en mycket hög nivå, vi blev positivt överraskade då vi inte är stor fan utav all-inclusivekoncept. Ett stort och variererat utbud och riktigt fint tillagade rätter på färska råvaror!

IMG_8908.JPG IMG_8945.JPG IMG_8910.JPG IMG_8947.JPG IMG_8938.JPG IMG_8949.JPG IMG_8948.JPG

Aktiviteterna var också trevliga, kamelturen i solnedgången inkl. bubbel i sanddynorna och wildlife safari-turen där vi kunde se massor av arabíska oryx och (tyvärr) även en död/halvuppäten gasell. Då hotellanläggningen ligger inne i ett naturreservat så låter personalen naturen ha sin gång.

IMG_8878.JPG IMG_8920.JPG IMG_8928.JPG IMG_8930.JPG

En fantastisk upplevelse på alla sätt och vis, och för alla sinnen. Detta hotell kan varmt rekommenderas för de som vill komma bort ifrån storstadsbruset i Dubai och hitta en oas mitt i öknen. En del av hotellets intäkt går till att bevara naturen och ekosystemet i naturreservatet, så man gör något gott också. Vi bokade med Marriott Bonvoy-poäng, med cash går en natt på ca. 850-1050 EUR. Med tanke på att det är ultralyx och alla måltider och aktiviteter ingår, så känns det ändå okej med de priserna. Som jämförelse kan nämnas att vi betalade ca. 4000 SEK per natt på W Dubai, och då ingick det inte ens frukost.

Betyg 5 (av 5)
 
Toppen