Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Palazzi

Medlem
Det där att de inte accepterar Pesos upplevde jag inte när jag besökte Argentina tidigare i vintras! Kollar jag på min transaktionshistorik så var det ett hotell som tog betalt i USD, annars var allt annat i pesos. Svartmarkanden för växling har dock ökat avsevärt, gentemot mitt besök vintern innan. Överallt på gatorna var det folk på mig för att växla dollar och pesos.



Det där stämde förr - men inte längre. Sedan Shavkat Mirziyoyev klev in som president i slutet av 2016 så har Uzbekistan genomgått stora reformer, speciellt ekonomiska, och valutaväxling på svarta marknaden har nästintill dött. Jag gjorde väldigt mycket research på just detta inför mitt besök i stan-länderna i september.

Carvanistan är väldigt bra källa inför potentiella besök i regionen - där de tipsar om exempelvis hur man ska hantera pengar. Money in Uzbekistan: A Guide for Tourists | Caravanistan

Med det sagt, tack för en bra analys! Jag tycker detta ämnet är väldigt intressant - speciellt när man är ute och reser så mycket :)

Stort tack för information från en som verkligen varit på givna platser, och också i närtid. Min information begränsar sig till hörsägen och tidningstexter, så håller såklart din upplevelse kring detta högre :)

Mycket intressant gällande Argentina! Hur är det med prishöjningar? Vet inte hur självförsörjande de är på saker de konsumerar...

Ryssland och Turkiet har ju sin protektionistiska syn att tacka för att priserna ligger kvar på iprincip allt, trots att valutan sjunkit som en sten.
Har man något förändrat säkerhetsläge i Argentina, som konsekvens? Jag blev nu också nyfiken på hur detta påverkar Falklandsöarna med brittiskt pund, men såklart både frivilliga och påtvingade relationer med den Argentinska marknaden. Jag får läsa på!

OT: Kuriosa som härrör till påverka av rådande valutakurser (från Italiensk affärsmedia):
Italienska Fiat producerar sina volymbilar Tipo/Egea som en joint venture med turkiska Topas och skrattar hela vägen till banken. Bilarna var tänkta att pensioneras 2019, men nu röner de med lättare facelifts stor framgång. Både stål, läder, elektronik och arbetskraft för montage verkar komma från Turkiet. En billig Fiat-motor, tillverkad i Polen, används och även där har ju Zlotr inte presterat gentemot Euro.
Alla avtal verkar ha slutits i lokala valutor, så de har inte tjänat på Eurokursen mer än i potentiellt goda förhandlingar.

Bra affär när 50% av kostnaderna försvinner på 5år (mer/mindre beroende på hur ojämlik bolagens relation är), och en fullstor kombi får produktionskostnader som en Volkswagen Up (jag raljerar, men det verkar inte vara långt ifrån).
Samtidigt som detta sker så verkar Fiat Sverige ha behållit en gynnsam kurs mellan €/SEK på 1/10 vilket gör att nybilspriserna på jämförbara Fiats i Sverige är Europas lägsta (delat med Polen, men de har även några basmodeller inte vi får in). Antagligen är varumärket svagt på vår marknad och måste dumpa bort bilarna.

Jag är visserligen inte påväg att köpa en Fiat Tipo Kombi (eller, vem vet :p) men det är intressant att hålla koll på både positiva- och negativa effekter av valutakursernas förändring.
 

Per N

Medlem
Brasilien har tappat ca 30% mot SEK sedan i höstas. Detta trots kräftgång av BRL sedan ett flertal år bakåt i tiden.
 

Tonton

Medlem

Detta började redan tidigare. Det som triggat svartmarknaden för valutaväxling är ju bland annat detta: Argentine central bank cuts dollar purchase limit sharply as forex reserves tumble - Reuters

En sak är dock säkert - det ser inte ljust ut för Argentina....
Mycket intressant gällande Argentina! Hur är det med prishöjningar? Vet inte hur självförsörjande de är på saker de konsumerar...
Har man något förändrat säkerhetsläge i Argentina, som konsekvens?

Jag har ju varit i Argentina december 2018 och december 2019. Märkte ingen större skillnad prismässigt, vare sig i pesos eller USD.

Jag upplevde dock landet som mycket osäkrare i december 2019. ingen bankomat av de dussintal jag testade i Rosario fungerade med utländska kort. I Buenos Aires så var det stora protester när jag var där - och sedan blev jag ju också knivrånad. Av den research jag har gjort så verkar det mesta kunna härledas till de ekonomiska problem Argentina har.

Protesterna när jag var i Buenos Aires ägde rum i samband med att den nya presidenten skulle påbörja sitt ämbete 10 december. För den intresserade så går det att läsa mer om detta från Falklandsöarnas perspektiv nedan i en rapport som släpptes tidigare i maj. Argentina under a New Administration: Implications for the Falkland Islands - May 2020 | The Falkland Islands Association

En annan intressant aspekt i det hela är att American Express verkar ha Argentina som en av sina bäst växande marknader. Vi får se hur det går med det i det långa loppet.
Oavsett allt ovan så är en sak säkert - Man får mycket för pengarna i Argentina!
 
Last edited:

Ystad

Medlem
Oavsett allt ovan så är en sak säkert - Man får mycket för pengarna i Argentina!
Jag var i Argentina 2003, d v s ganska nära efter den förra stora ekonomiska krisen i Argentina. Jag minns allt som otroligt billigt då också - nästintill gratis vad gällde t ex biffstekar och rött vin... Jag har fortfarande kvar en fin skinnrock som jag lät sy upp där då. Men vad som slog mig var att du skriver:
och sedan blev jag ju också knivrånad
Av alla de länder jag varit i så är Argentina det enda land där jag blivit utsatt för ett rånförsök. Nu var det inte ett knivrån utan två medelålders damer som försökte ett klassiskt "sydamerikanskt duvskits-rån" på mig o frugan. Nu lyckades dom inte men man bör absolut vara försiktig när man besöker detta land. F ö tycker jag att det är ett fantastiskt intressant land att besöka - och dessutom billigt (även för oss som har inkomster i SEK).
 

Palazzi

Medlem
Under detta dygn var dollarn stundtals under 9 sek, vilket är den lägsta notering sedan tidigt januari 2019.

Mycket tyder på ytterligare försvagning över över tidig höst, men svårt att förutspå vart botten ligger. Valet kan/kommer påverka i någon riktning också, såklart.

Inte bara USD som sjunkit utan därmed också många peggade valutor.

Euron ligger ganska stabilt runt 10.30, förutom den galna rusningen under Coronans inledande. Återstår att se hur de stora ländernas ekonomier påverkar under senhösten.
 

M.K

Medlem
CAE57C60-F427-4422-8045-6EEDC9867B06.jpeg


@Palazzi
Fortsatt mycket trevlig utveckling av USD kursen. Nu ligger USD på öret av mitt nedre kursintervall jag lade ut på BC tidigare.

Lika bra att växla över lite till ATM uttagen på mitt Revolut till kommande USA resor. Jag är oavsett nöjd med denna kurs. Jag minns också att den var nere på exakt denna nivå efter julhelgen 2018 som jag spenderade i NYC. Me like!
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
USD på 8.89 i skrivande stund. Euron nere i 10.23.

Gissningsvis fortsätter det närmsta veckorna/månaderna om man jämför aktieindex (iofs trubbigt) i länderna just nu. Händer inget exceptionellt så gissar jag att USD snart är på 8.5 och Euron under 10.
DKK, som peggad, följer med nedåt.

Turkiska liran fortsätter att rasa, mot nivåer man inte trodde var möjligt. Ungersk forint har inte heller någon vidare utveckling.
 

Kris

Medlem
USD på 8.89 i skrivande stund. Euron nere i 10.23.

Gissningsvis fortsätter det närmsta veckorna/månaderna om man jämför aktieindex (iofs trubbigt) i länderna just nu. Händer inget exceptionellt så gissar jag att USD snart är på 8.5 och Euron under 10.
DKK, som peggad, följer med nedåt.

Turkiska liran fortsätter att rasa, mot nivåer man inte trodde var möjligt. Ungersk forint har inte heller någon vidare utveckling.
Mycket trevligt! Och för er som sitter på gamla svenska enkronor och dylikt; silverpriset upp 7% i skrivande stund.

Det gungar rejält på Fiat-marknaden. Dollarindex nere och nosade på 95 nyss. Fast det är en bra bit ner till de låga 70-ish som är bottennotering i modern tid. Jag håller tummarna för din prognos @Palazzi :)Buckle up! Det blir säkert en spännande forexhöst.
 

Tonton

Medlem
Då jag tenderar att ha lite väl mycket fritid ibland, samt ha en förkärlek till diverse analysark - så byggde jag ett ark som liveuppdaterar mig på hur dyrt det är för mig att resa till olika ställen, uppdelat på de olika Eurobonuszonerna.

Tabellen nedan visar vardera eurobonuszons styrka mot SEK idag jämfört med 30 dagar, 3 månader, 6 månader, 1 år, samt 2 år tillbaka.

Jag trodde definitivt att de flesta regioner skulle ha stärkt sig mot Sverige, men ack så fel jag hade. Med andra ord så är det alltså inte bara Svenska kronan som har gått svagt :)

Resultatet är f.ö baserat på 193 olika länders/territoriums valutor. Tyvärr var det sju mindre länder/territorium där jag inte lyckades få en direktfeed att uppdatera sig automatiskt, så dessa länders/territoriums valutor föll bort från analysen.

Skärmavbild 2020-07-22 kl. 01.06.33.png
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
De stora valutorna verkar ha stabiliserat sig något efter den värsta perioden.
De har inte stärkts mot SEK, och uppvisar viss volatilitet på dagsbasis, men över lag inte mycket till förändringar.

De valutor som gått dåligt under längre tid, såsom den ryska, brasilianska och turkiska, fortsätter kraftigt nedåt.
Turkisk Lira är nu på -75% på 5år. Jämför med starka valutor såsom CHF så har den backat ca 85% (!!)
78% försvagning jämfört med Euro, vilket betyder en intressant situation på t.e.x Cypern.

Situationen verkar dock inte påverka intresset för resor till Turkiet (politik och Corona som troliga orsaker).
 
Toppen