Palazzi
Medlem
Det där att de inte accepterar Pesos upplevde jag inte när jag besökte Argentina tidigare i vintras! Kollar jag på min transaktionshistorik så var det ett hotell som tog betalt i USD, annars var allt annat i pesos. Svartmarkanden för växling har dock ökat avsevärt, gentemot mitt besök vintern innan. Överallt på gatorna var det folk på mig för att växla dollar och pesos.
Det där stämde förr - men inte längre. Sedan Shavkat Mirziyoyev klev in som president i slutet av 2016 så har Uzbekistan genomgått stora reformer, speciellt ekonomiska, och valutaväxling på svarta marknaden har nästintill dött. Jag gjorde väldigt mycket research på just detta inför mitt besök i stan-länderna i september.
Carvanistan är väldigt bra källa inför potentiella besök i regionen - där de tipsar om exempelvis hur man ska hantera pengar. Money in Uzbekistan: A Guide for Tourists | Caravanistan
Med det sagt, tack för en bra analys! Jag tycker detta ämnet är väldigt intressant - speciellt när man är ute och reser så mycket
Stort tack för information från en som verkligen varit på givna platser, och också i närtid. Min information begränsar sig till hörsägen och tidningstexter, så håller såklart din upplevelse kring detta högre
Mycket intressant gällande Argentina! Hur är det med prishöjningar? Vet inte hur självförsörjande de är på saker de konsumerar...
Ryssland och Turkiet har ju sin protektionistiska syn att tacka för att priserna ligger kvar på iprincip allt, trots att valutan sjunkit som en sten.
Har man något förändrat säkerhetsläge i Argentina, som konsekvens? Jag blev nu också nyfiken på hur detta påverkar Falklandsöarna med brittiskt pund, men såklart både frivilliga och påtvingade relationer med den Argentinska marknaden. Jag får läsa på!
OT: Kuriosa som härrör till påverka av rådande valutakurser (från Italiensk affärsmedia):
Italienska Fiat producerar sina volymbilar Tipo/Egea som en joint venture med turkiska Topas och skrattar hela vägen till banken. Bilarna var tänkta att pensioneras 2019, men nu röner de med lättare facelifts stor framgång. Både stål, läder, elektronik och arbetskraft för montage verkar komma från Turkiet. En billig Fiat-motor, tillverkad i Polen, används och även där har ju Zlotr inte presterat gentemot Euro.
Alla avtal verkar ha slutits i lokala valutor, så de har inte tjänat på Eurokursen mer än i potentiellt goda förhandlingar.
Bra affär när 50% av kostnaderna försvinner på 5år (mer/mindre beroende på hur ojämlik bolagens relation är), och en fullstor kombi får produktionskostnader som en Volkswagen Up (jag raljerar, men det verkar inte vara långt ifrån).
Samtidigt som detta sker så verkar Fiat Sverige ha behållit en gynnsam kurs mellan €/SEK på 1/10 vilket gör att nybilspriserna på jämförbara Fiats i Sverige är Europas lägsta (delat med Polen, men de har även några basmodeller inte vi får in). Antagligen är varumärket svagt på vår marknad och måste dumpa bort bilarna.
Jag är visserligen inte påväg att köpa en Fiat Tipo Kombi (eller, vem vet ) men det är intressant att hålla koll på både positiva- och negativa effekter av valutakursernas förändring.