Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Palazzi

Medlem
Lari-kursen verkar i praktiken följa Rubeln rätt mycket om jag ser på statistiken.

Lite oväntat med tanke på deras frostiga förhållande, och att den Azerbadjanska Manaten går rätt bra (och Azerbadjan har väl ett bättre ryskt förhållande). Både lär väl dock ha Rysska företag som handelspartners men möjligen är den sistnämnda peggad mot något världsvaluta (?)

Georgisk Lari var peggad mot USD tills 1997 men har ingen koll på Manat.
 
SEK/MXN har också förändrats märkbart senaste månaden.

4175f5090c28be6adb8d6e9c98c375f2.jpg
 

NyfikenGrau

Medlem
Sydafrikansk rand och Brasiliansk real har rasat mer än SEK

Visserligen rasar randen, men SAA har börjat ta betalt i USD nu för flyg juni och framåt, utan möjlighet till ombokning. Och staten har i princip inte råd med något den företar sig nu, som att trygga försörjningen av alla de tiotals miljoner som är beroende av jobb de inte längre kan utöva.
Varningsklockorna ringer på högsta volym i det landet, så det känns tyvärr avlägset att kunna utnyttja randkursen :(
 

Homer

Medlem
Visserligen rasar randen, men SAA har börjat ta betalt i USD nu för flyg juni och framåt, utan möjlighet till ombokning. Och staten har i princip inte råd med något den företar sig nu, som att trygga försörjningen av alla de tiotals miljoner som är beroende av jobb de inte längre kan utöva.
Varningsklockorna ringer på högsta volym i det landet, så det känns tyvärr avlägset att kunna utnyttja randkursen :(


Ska man hitta länder med valuta som går sämre än SEK så får man inte vara kräsen. ;)
 

Palazzi

Medlem
Nu har SEK återhämtat sig och ligger nära exakt där den befann sig sommaren 2019. Dock hjälper det väl privatresenärer föga just nu, så vi får hoppas på en ihållande trend tills dess världen öppnas upp.

Det är som sagt inga glädjesiffror, likt de vi såg t.o.m. 2017, men ändå bättre än det vi såg under denna vinter/vår. Nu är vi åtminstone på en nivå där de flesta mindre valutor har liknande 5 års-historik (inom ca 5-8% spann beroende på dagsform).

Polska Zlotr går väl iprincip helt jämnt med SEK, ungerska forint något sämre och den Kroatiska valutan något bättre. Är de riktigt mycket bättre tycks de vara antingen peggade mot EUR eller SEK, alternativt vara valutan i Schweiz :)rolleyes:)

Ska man åka till något ställe där det blivit väsentligt billigare så är dock inte alternativen många, och av de som finns beror det ofta på ej resemotiverande anledningar. I t.e.x. Argentina speglar väl dock inte Pesos fall heller den riktiga vinningen, då många bara accepterar USD...
Valutaväxlingen ger 50% mer på svarta marknaden, vilket också verkar vara gällande i Uzbekistan.

Kvar har vi väl (vi tar bort de krishärjade): Mexico, Turkiet, Ryssland, Indien och Sri Lanka. Antar att dessa länder, i många områden, är att betrakta som säkra.
Turkiska Liran har sjunkit med 73% på 5år, och inte heller var det väl dyrt innan. Jag har, förutom snabbvisit i Istanbul, inte besökt landet sedan 2003... Någon som har koll på säkerhetsläget i Nordcypern?
 

Tonton

Medlem
t.e.x. Argentina speglar väl dock inte Pesos fall heller den riktiga vinningen, då många bara accepterar USD...

Det där att de inte accepterar Pesos upplevde jag inte när jag besökte Argentina tidigare i vintras! Kollar jag på min transaktionshistorik så var det ett hotell som tog betalt i USD, annars var allt annat i pesos. Svartmarkanden för växling har dock ökat avsevärt, gentemot mitt besök vintern innan. Överallt på gatorna var det folk på mig för att växla dollar och pesos. Det märks att det är en ekonomisk kris i landet.

Valutaväxlingen ger 50% mer på svarta marknaden, vilket också verkar vara gällande i Uzbekistan.

Det där stämde förr - men inte längre. Sedan Shavkat Mirziyoyev klev in som president i slutet av 2016 så har Uzbekistan genomgått stora reformer, speciellt ekonomiska, och valutaväxling på svarta marknaden har nästintill dött. Jag gjorde väldigt mycket research på just detta inför mitt besök i stan-länderna i september.

Carvanistan är väldigt bra källa inför potentiella besök i regionen - där de tipsar om exempelvis hur man ska hantera pengar. Money in Uzbekistan: A Guide for Tourists | Caravanistan

Med det sagt, tack för en bra analys! Jag tycker detta ämnet är väldigt intressant - speciellt när man är ute och reser så mycket :)
 
Last edited:

Homer

Medlem
Det där att de inte accepterar Pesos upplevde jag inte när jag besökte Argentina tidigare i vintras! Kollar jag på min transaktionshistorik så var det ett hotell som tog betalt i USD, annars var allt annat i pesos. Svartmarkanden för växling har dock ökat avsevärt, gentemot mitt besök vintern innan. Överallt på gatorna var det folk på mig för att växla dollar och pesos. Det märks att det är en ekonomisk kris i landet.


nu är det ju en ny finanskris på gång och ingen vet hur det sluta
Argentina, in default, faces bond volatility as restructuring deadline looms - Reuters
 
Last edited:
Toppen