Senaste nytt

Reseförsäkring från Hong Kong

jacoph

Medlem
I höst kommer jag flytta till Hong Kong för utbytesstudier. Min försäkring från Kammarkollegiet täcker min vistelse där och i Kina, men inte om jag gör några andra resor runt i Asien under vistelsen.
Visst kommer inte min hemförsäkrings reseskydd eller mina korts reseförsäkringar gälla då 45 dagars-gränsen antagligen är uppnådd?
Har någon erfarenhet av detta, och kanske tips på en försäkring som täcker mina resor i Asien?
 

Abbs

Medlem
Du kan betala för att förlänga din reseförsäkring utöver de första 45 dagarna. Det är standard för de flesta svenska utbytesstudenter att göra så. Ha det kul i Hong Kong, HKUST?
 

ACervin

Medlem
För att din hemförsäkring skall gälla som reseförsäkring kan det krävas att resan startar från hemmet. Kolla för säkerhets skull vad som gäller för din försäkring.
 

Abbs

Medlem
För att din hemförsäkring skall gälla som reseförsäkring kan det krävas att resan startar från hemmet. Kolla för säkerhets skull vad som gäller för din försäkring.
I detta fall räknas hela utlandsvistelsen som en resa, så var det iaf för mig :)
 

jacoph

Medlem
Mina alternativ som jag kommit fram till efter lite efterforskningar är dessa:

1. Förlänga reseförsäkringen från mitt försäkringsbolag i Sverige (vilket antagligen kommer bli dyrast, väntar på svar)
2. Gå med i universitetets obligatoriska Insurance Scheme som vi svenskar slipper men som ger full täckning vid resor även utanför HK (1000 HKD)
3. Köpa separata reseförsäkringar från ett försäkringsbolag i HK inför varje resa. Det jag har hittat som verkar bäst är AIGs TravelWise: Buy Travel Insurance Online from AIG Hong Kong - Get a Quote in Minutes (80-100 HKD per resa)

Någon som vet om detta funkar även för non-HK-residents? Tips på andra försäkringsbolag?

Du kan betala för att förlänga din reseförsäkring utöver de första 45 dagarna. Det är standard för de flesta svenska utbytesstudenter att göra så. Ha det kul i Hong Kong, HKUST?

HKUST blir det. Ska bli väldigt spännande och roligt!
 
Toppen