Senaste nytt

Resa med fraktbåt?

När jag var ung så hade jag funderingar på att resa jorden runt på fraktfartyg. Det blev aldrig av, förutom lite kortare turer på diverse lokala fraktbåtar i Sydostasien under min backpacker period.

Nu har tankarna på att ta ett fraktfartyg ut i världen återkommit. Jag tänkte därför höra om det finns någon här på forumet som har någon erfarenhet av detta, eller kanske gått med samma tankar och redan gjort lite research.

Är det möjligt att göra detta?
Kontaktar man rederierna direkt? Finns det någon sammanställning över rederier, med kontaktuppgifter?
Min förhoppning är att man ska kunna gå iland när båten lägger till i olika hamnar längs med vägen. Det borde väl vara möjligt?

Ser fram emot att höra era erfarenheter eller reflektioner kring detta.
 

fcx

Medlem
Spännande reseplaner.

Det är ingen mening att kontakta rederierna direkt, man behöver en agent/resebyrå för att kunna boka detta. Det krävs även att man planerar i förväg, för den här typen av resor lämpar sig inte för spontanitet. Cargo Ship Voyages är en seriös aktör. CMA CGM som är ett av världens största rederier har sin egen resebyrå för passagerarbokningar: Cargo ship travel, a unique travelling experience | Voyages en Cargo

Det finns några fallgropar att tänka på vad gäller inreseregler. Exempelvis så måste man ha visum om man ska till USA (ESTA accepteras inte om man kommer med fraktfartyg). Återigen, en kompetent agent har koll på detta.

Givetvis är alla resor av denna typ stoppade pga corona.
 

ACervin

Medlem
Det här är något jag har funderat på länge. Jag klistrar in ett klipp från 2020 som jag har sparat, vet inte riktigt var jag hittade det. Det fanns också en del på youtube som jag spanande på för något år sedan.

The 15-day cargo ship passage from Hamburg to Halifax, booked through Berlin-based Slowtravel Experience, costs just under €100 a day (including full-board and carbon offset) in a two-person cabin. The best-known shipping companies offering passenger berths include Hamburg Süd and Grimaldi Lines. Other agencies to look at are New Zealand Freighter Travel, London-based Cruise People, and Maris Freighter Cruises. Train travel was provided by VIA Rail Canada. The Ocean travels from Halifax to Montreal three times a week from £68 (C$117) one way, daily trains from Montreal to Toronto from £22 one-way and The Canadian, from Toronto to Vancouver twice weekly from £271 one-way.
 

LPC123

Medlem
Min dotters kille gör just nu praktik på en Walenius båt och som det är just nu är hela besättning stoppade från att gå i land i hamnarna så alla trevliga ställen dom gått in i har han fått titta från däck bara. Så just nu är det nog ingen större ide att göra detta.
 
Det här är något jag har funderat på länge. Jag klistrar in ett klipp från 2020 som jag har sparat, vet inte riktigt var jag hittade det. Det fanns också en del på youtube som jag spanande på för något år sedan.

The 15-day cargo ship passage from Hamburg to Halifax, booked through Berlin-based Slowtravel Experience, costs just under €100 a day (including full-board and carbon offset) in a two-person cabin. The best-known shipping companies offering passenger berths include Hamburg Süd and Grimaldi Lines. Other agencies to look at are New Zealand Freighter Travel, London-based Cruise People, and Maris Freighter Cruises. Train travel was provided by VIA Rail Canada. The Ocean travels from Halifax to Montreal three times a week from £68 (C$117) one way, daily trains from Montreal to Toronto from £22 one-way and The Canadian, from Toronto to Vancouver twice weekly from £271 one-way.
Oj, det var ju ändå ganska dyrt, nästan 15000 för en enkelresa. Jag hade en liten romantiserad bild av att man hoppade på ett fraktfartyg och jobbade sin väg över.
 

Frisk78

Medlem
Spännande reseplaner.

Det är ingen mening att kontakta rederierna direkt, man behöver en agent/resebyrå för att kunna boka detta. Det krävs även att man planerar i förväg, för den här typen av resor lämpar sig inte för spontanitet. Cargo Ship Voyages är en seriös aktör. CMA CGM som är ett av världens största rederier har sin egen resebyrå för passagerarbokningar: Cargo ship travel, a unique travelling experience | Voyages en Cargo

Det finns några fallgropar att tänka på vad gäller inreseregler. Exempelvis så måste man ha visum om man ska till USA (ESTA accepteras inte om man kommer med fraktfartyg). Återigen, en kompetent agent har koll på detta.

Givetvis är alla resor av denna typ stoppade pga corona.

Det första som slog mig var ett det var lika dyrt som att åka på en kryssning med tex. NCL eller liknande.
 
Toppen