Senaste nytt

Resa inställd av SAS följd av shady email från bolaget

Maja

Medlem
Fick precis mejl om att min flight med ANA First hem från Tokyo till Frankfurt ställts in. Segt. Det var den resan som jag bokade först, och sedan byggde resten av flighterna runt.

Jag utgår från att det är omöjligt att hitta andra ANA First platser, och jag har inte fått någon info om ombokning. Bara att flighten är inställd. Så vad göra? Visst kan jag boka om till Business, men då kan jag lika gärna åka en annan gång.
Vilket datum är den flight? Går det andra flyg den dagen med ANA som har First? Isf borde du ha blivit ombokad till den flighten kan man tycka.
 

Big Birger

Medlem
29/9. Det går ett annat plan med ANA First, till London samma dag. Ombokning till det planet hade varit superbra, men hur kan jag ordna det? Prata med ANA direkt?
 

Maja

Medlem
29/9. Det går ett annat plan med ANA First, till London samma dag. Ombokning till det planet hade varit superbra, men hur kan jag ordna det? Prata med ANA direkt?

Jag hade tagit kontakt med ANA och kollat med dem. Går ej det så antingen boka om till business om det känns okej, annars ändra datum helt. Hittar ingen tillgänglighet alls med ANA varken i business eller First runt ditt datum. 16/10 är första träffen jag fick fram vid en snabb sökning.
 

Big Birger

Medlem
Jag hade tagit kontakt med ANA och kollat med dem. Går ej det så antingen boka om till business om det känns okej, annars ändra datum helt. Hittar ingen tillgänglighet alls med ANA varken i business eller First runt ditt datum. 16/10 är första träffen jag fick fram vid en snabb sökning.
Vad jag har läst mig till är jag "toast". ANA lär peka på den som ställt ut biljetten (SAS), och de kommer inte kunna boka om till annat än awards-biljetter. Och 16/10 är det enda jag hittade också. Finns biljetter i Swiss Business samma dag, så det går absolut att lösa. Men surt att gå miste om ANA First som var anledningen till att resan bokades från början. Å andra sidan kan det öppnas upp möjligheter längre fram, och hela resan kan också bli inställd pga pandemin. Så det är ingen anledning att deppa ihop fullständigt.
 

Maja

Medlem
Om anledningen är att flyga med ANA First så hade jag letat upp nu datum och ringt och bokat om hela resan. Sitter själv och funderar på när nästa ombokning blir på min egen First med ANA i oktober. Redan två anslutningsflyg som är ombokade, men det kan jag leva med.
 

Big Birger

Medlem
Jag lutar åt det också. Bokar hellre om till att resa någon gång under våren 2022, då oddsen är ännu bättre på att världen är lite mer normal och öppen.
 

lindblom

Medlem
Fick precis mejl om att min flight med ANA First hem från Tokyo till Frankfurt ställts in. Segt. Det var den resan som jag bokade först, och sedan byggde resten av flighterna runt.

Jag utgår från att det är omöjligt att hitta andra ANA First platser, och jag har inte fått någon info om ombokning. Bara att flighten är inställd. Så vad göra? Visst kan jag boka om till Business, men då kan jag lika gärna åka en annan gång.
+1 på att få mejl om inställd ANA-first i morse (HND-MUC i oktober). Trist, men samtidigt bra med tidigt besked. Nu känner jag att jag kan sikta på hösten -22 för nästa long-haul.
 

Maja

Medlem
+1 på att få mejl om inställd ANA-first i morse (HND-MUC i oktober). Trist, men samtidigt bra med tidigt besked. Nu känner jag att jag kan sikta på hösten -22 för nästa long-haul.
Själv hoppas jag på betydligt senare besked då det ej finns några nya datum som passar mig att boka om till just nu. :eek::oops:
 

MTheC

Medlem
Själv hoppas jag på betydligt senare besked då det ej finns några nya datum som passar mig att boka om till just nu. :eek::oops:
Fick också en resa med ANA i First inställd nu (ett segment inställt och inget nytt förslag till ombokning). Jag snackade med kundtjänst som visserligen är en ganska dålig källa till pålitlig information men de menade att man kan vänta till i princip 24h innan det är dags att resa och då boka om. Två av varandra oberoende källor menade att då jag inte erbjudits något alternativ kommer de tillåta ombokning senare. Känns som det finns viss logik i det så tänkte ha is i magen och avvakta. Jag tänkte testa det lite längre framöver då jag inte hittade något bra alternativ nu.
 

Maja

Medlem
@MTheC Vilken sträcka fick du avbokade? @Big Birger fick ju HND-FRA & @lindblom fick ju HND-MUC. Försöker se om det kan finnas någon röd tråd vilja flighter som kan komma att bokas av. Vilka datum har vi nu? 29/9, och vilka andra?

Om det stämmer ang ombokningen till dagen innan (och eventuellt betala 150kr i ombokningsavgift så kommer det förhoppningsvis lösa sig. :)
 
Toppen