Senaste nytt

Regler för bonusresor med British Airways

EricT

Medlem
Bokade med avios ARN-JNB tor idag. Kom i efterhand på att jag kanske bokade lite tight connection på vägen ut. Kommer om allt går enligt tidtabell ha 1h20min ungefär på LHR.efter allt trixande medför det i bästa fall 25 min i Concorde room.

Vad händer om det blir så sent så jag missar sista flyget till JNB? Får man ersättning med pengar då som vid betald biljett?

Kollade nu och det finns plats på flyget innan. Gick ej att boka om via BA.com är det kostnadsfritt att boka om? Tacksam för all utbildning jag kan få i detta ämne
 

JensE

Medlem
Nu är jag ingen expert på bonusresor med BA då jag inte utnyttjat några av mina avios ännu.
Eftersom jag 9/10 gånger åker long-haul och hatar tidiga morgonflygningar så brukar jag ta BA781 eller BA783 efter jobbet och sova en natt på hotell nära T5 (Hilton T5 eller Sofitel).
Dagen efter så kan maximera dagen med frukost på hotellet eller loungen.

Kanske vore en idé att åka kvällen innan för att få lite extra tid i CCR?
 

Concorde

Founding Member
Avios bokningar är ju flexibla och kan bokas om så mycket man vill så länge det finns plats, men BA tar ut en avgift på någon hundring för detta (Gratis för Guld).

Skulle du missa flighten p.g.a. tight connection gäller samma regler som för cash ticket, dvs EU261 sparkar igång. Väljer du att ta en refund (vilket du har rätt till efter mer än 5 timmars försening kommer du få tillbaka dina avios). Det finns en mycket bra tråd på Flyertalk som avhandlar kompensation från ett BA perspektiv: The BA Compensation Thread [Beta]: Your guide to Regulation 261/2004 - FlyerTalk Forums

Slutligen, ja boka till JNB dagen efter om du kan och vill njuta av CCR. Finns flera billiga hotel vid T5, bl.a. ett schysst Sofitel som går att få billigt via Hotwire etc. Dock går första JNB flighten först 19.10 på kvällen. Hur många glass Champagne har du fått i dig då?
Om du ända ska boka om, kanske bättre att lägga din ARN-LHR flight tidigare samma dag? När jag åkte till CPT tog vi lunch-flighten från ARN som landar vid 13 tiden och hade först CPT vid 19.20. Hann med en sen lunch i London och sedan tillbaka till CCR för vin och Champagne hedonism ett par timmar.
 

ucce

Medlem
Nu skriver du ju inte vilka datum du ska åka, men de flesta dagar finns två kvällsflyg till JNB från LHR: 1800 (BA55) och 2040 (BA57). Tar du 1500 från ARN och 2040 från LHR får du cirka 3h i CCR. Har gjort denna kombo själv två gånger.
 
Jag gillar att resa i ett lungt tempo, och vintertid får man dessutom räkna med att Europas största och mest trafikerade flygplaster inte längre klarar av att hantera några centimeter snö, en passerande dimbank eller lite kuling utan att det blir stora förseningar. Dessa väderfenomen har dessutom en tendens att drabba LHR och AMS samtidigt. Jag brukar därför ta BA's första morgonavgång från AMS. Eftersom plan + besättning har landat redan kvällen innan, brukar det avgå i tid oavsett väder. Från LHR tar jag alltid BA55 till JNB. Dels eftersom jag då får ett par timmar extra att i lung och ro äta en ordentlig frukost i JNB innan jag flyger vidare, och dels därför att det i alla fall finns en teoretisk chans att bli ombokad till BA57 om det nu skulle gå helt åt hellskotta med 55:an. Det blir visserlingen många timmar i First loungen (har aldrig gillat CCR), men så hinner med både en massage samt beställa luch och middag från menyn, så jag slipper käka på flyget (maten i CW håller överlag låg standard).

Johan
 

EricT

Medlem
BA bonusresa regler

Åker 25 apr med sista fr London BA 57 2120. Hem 5 maj. Då går det som det gör vintertid 3 flyg vissa dagar! Åker BA 34 som är en 777 med 12 stolar i F.
 

EricT

Medlem
BA bonusresa regler

Välj alltid 1k om möjligt på 777an med 12 stolar. Finns bara 2 rader på K-sidan! Mycket bra!
 
Då går det som det gör vintertid 3 flyg vissa dagar! Åker BA 34 som är en 777 med 12 stolar i F.
Jag antar att du menar sydafrikansk vintertid, då det är sommar på denna sidan ekvatorn?

Nackdelen med BA34 är avgångstiden, som kräver att man övernattar i JNB kvällen innan samt att man infinner sig på flygplatsen ganska tidigt. Ankomstiden i LHR är inte heller speciellt bra om man skall vidare med anslutningsflyg. Man kommer då först fram (sent) på kvällen, och vid eventuell försening riskerar man att missa sista anslutningen för dagen. Dessutom har BA33/Ä34 en turnaround time in JNB på endast två timmar, vilket ökar risken att eventuella förseningar som BA33 råkar ut för även drabbar 34:an.

Johan
 
Toppen