Senaste nytt

Regeringen satsar 300 miljoner på Nattåg till Europa

henrik l

Medlem
Lite OT. Förr när vi bilsemestrade i Europa tog vi ibland "biltåg" från Hamburg. Fanns linjer till Södra Tyskland och Frankrike bl.a.
Optimalt och bekvämt Slapp köra tråkiga vägen ner till medelhavet.Tågen gick i stort set non stop under natten och man vaknade utvilad i sydfrankrike morgonen därpå.
Tror att detta skulle vara alternativ även idag inte minst för barnfamiljer. Men är väl mest en utopi .

Använde själv biltåget flitigt från Hamburg till Lörach (Basel) när jag skulle åka motorcykel till Sardinien, eller Sicilien och hälsa på min blivande fru på sommaren. Var hur smidigt som helst. En dagsresa till Hamburg, sedan en dagsetapp till från Lörach över Alperna i lagom takt ner till Genua och sedan färja därifrån. Det fanns väl ett biltåg från Stockholm upp till Luleå under somrarna någon gång på 80-talet. Vill minnas att jag pratade med en SJ-konduktör som påstod att man tydligen hade lyckats att tappa några bilar så det blev inte så långlivat. Som sagt var, ett biltåg från Malmö eller Helsingborg genom Tyskland, det är väl tyvärr en utopisk tanke.
 

Jönsson

Medlem
Tror inte att vi ska förutsätta att de eventuella resenärerna på Svenska europalinjer kommer att främst utgå från Stockholm eller norra Sverige. För boende i den sydligaste fjärdedelen kommer avstånden och restiderna vara mer rimliga och kanske även acceptabla. Det är från Malmö inte länge till Hamburg, Berlin eller Amsterdam än vad det är till Stockholm. Tvärt om.
 

Valley

Medlem
Godståg rullar i princip helt obehindrat i Europa. Man har löst alla de logistiska problemen. Men när det kommer till persontrafiken är det så otroligt mycket revirpissande att det nästan är komiskt.

Det är nästan lika svårt som att införa ett resekort som gäller i hela Sverige.

Nja, de rullar. Men det handlar om politik även för godståg.
Tekniska delarna är inga problem att lösa.
 

Palazzi

Medlem
Använde själv biltåget flitigt från Hamburg till Lörach (Basel) när jag skulle åka motorcykel till Sardinien, eller Sicilien och hälsa på min blivande fru på sommaren. Var hur smidigt som helst. En dagsresa till Hamburg, sedan en dagsetapp till från Lörach över Alperna i lagom takt ner till Genua och sedan färja därifrån. Det fanns väl ett biltåg från Stockholm upp till Luleå under somrarna någon gång på 80-talet. Vill minnas att jag pratade med en SJ-konduktör som påstod att man tydligen hade lyckats att tappa några bilar så det blev inte så långlivat. Som sagt var, ett biltåg från Malmö eller Helsingborg genom Tyskland, det är väl tyvärr en utopisk tanke.

Kan också tipsa om Urlaubs-Express som går från Hamburg hela vägen till Verona om somrarna.
Har vänner här på Västkusten som tagit cykeln på färja Göteborg-Kiel, cyklat 85km Kiel-Hamburg och sedan cyklat från Verona till Garda. Låter nästan lite trevligt, fast jag varken är en flitig cyklist eller nyttjare av långväga nattåg :)
 

Sim

Medlem
Det är väl snarare rätt typiskt för kommersiell trafik med lockpriser (jämför lågprisflyg)?

Oklart hur det fungerar. Sen är det ju corona tider nu, men varit liknande förut.

db.png
sj.png
 
Ja, det är så jag förstått det. Jag är dock inte så intresserad av vilket land som har rättsligt grund för besluten, utan hur man ämnar ta dialogen vidare (för det räknar jag med).
Jag tror inte heller på att linjen kommer bidra till något väsentligt ut miljösynpunkt, men jag tror att både Sverige och EU (mfl) anser att det finns viktiga signalvärden i detta.

Tyskland har ju också valt att utnyttja retoriken som du referat till, att inte svara för att de inte behöver (de nämndes i underlaget att svar låtit vänta på sig, och i privat dialog efteråt så verkar det fortsatt vara fallet).

Däremot så är min tro, efter att ha jobbat mycket nära politiken (bl.a. inom infrastrukturfrågor), att Tyskland ändå vill hålla en god diplomatisk dialog med Sverige.

Jag anser, som säkert även våra svenska regeringspolitiker och EU-parlamentariker (de verkar dela på arbetet med tysk bearbetning nu), att det vore problematiskt om Tyskland tillåter subventionerad trafik från t.e.x Österrike men inte från Sverige. Skulle bli mycket förvånad om detta inte löser sig på en högre parlamentarisk nivå...
Håller helt med om, att om det finns en väg framåt, är det genom politiska diskussioner på en högre nivå. Däremot tror jag inte att det går att läsa ut så mycket alls av svaren från Tyskland hittills. De har av allt att döma getts av tjänstemän som inte har mandat att säga så mycket mer än "så gör vi inte här".
 

NyfikenGrau

Medlem
Oavsett byråkrati angående upphandlingar och trafikrättigheter, tror jag efterfrågan på och konkurrenskraften hos nattåg till kontinenten kommer vara begränsad så länge inte Fehmarnbält-förbindelsen färdigställts (samt elektrifiering och annat anpassats/standardiserats S-DK-D). Först då finns förutsättningar att på en dag eller natt kunna ta sig riktigt långt ner i Europa. En besynnerlig allians av miljöaktivister och färjebolag i Schleswig-Holstein stretar dock emot så mycket de kan. Exempelvis 16 timmar Stockholm-Berlin i liggvagn med Snälltåget för 3000 kr (om man bokar en liggvagnskupé ensam) känns som något man måste vara tågentusiast för att nappa på.
 

Palazzi

Medlem
Oavsett byråkrati angående upphandlingar och trafikrättigheter, tror jag efterfrågan på och konkurrenskraften hos nattåg till kontinenten kommer vara begränsad så länge inte Fehmarnbält-förbindelsen färdigställts (samt elektrifiering och annat anpassats/standardiserats S-DK-D). Först då finns förutsättningar att på en dag eller natt kunna ta sig riktigt långt ner i Europa. En besynnerlig allians av miljöaktivister och färjebolag i Schleswig-Holstein stretar dock emot så mycket de kan. Exempelvis 16 timmar Stockholm-Berlin i liggvagn med Snälltåget för 3000 kr (om man bokar en liggvagnskupé ensam) känns som något man måste vara tågentusiast för att nappa på.

Kan också trondet när jag ser priserna. Rätt stor ökning blev det också iom att färjelinjen slutade gå. Nu införlivar man Hamburg i linjenätet , men det är ju en linje som DSB redan kör från Köpenhamn.

Bör vara tämligen liten vinst att nyttja Snälltåget till Hamburg för en Skåning så det är väl isf fall Stockholmare (och omvänt) man får förlita sig på.
Vi får väl se om halvdana anskomstider och 11h resa fortsatt kan motivera miljöriktighet med de priser som anges.

Med pris kan man ju alltid konkurrera (bevisas av FlixBus) men jag undrar om de välbärgade miljökämparna är nog många när det verkligen gäller.

Hoppas jag/vi har fel dock! Så länge tänkte jag övergå till hybridbil och färjeöverfart Göteborg-Kiel :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Faktum är att det redan idag är möjligt att åka tåg snabbare än t.ex. den linje som Snälltåget föreslår - X2 Stockholm-Köpenhamn, byte till EC mot Hamburg Hbf och sedan ICE till Berlin. Tar nästan en hel dag men man slipper liggvagnen...

Flixbus är absolut billiga, men oj oj...masktvång och spärrad toalett - inte varit motiverad nog att prova 9 timmar till München med de förutsättningarna!

Så länge tänkte jag övergå till hybridbil och färjeöverfart Göteborg-Kiel :)

Lite OT men inne på mer eller mindre exakt samma spår - skaffa bil och utnyttja långa nattfärjelinjer så mycket som möjligt för att både spara restid och körtimmar! Iaf så länge masktvånget ligger kvar på flygen..
Finns en del riktigt intressanta i Medelhavsområdet som kortar körtid och resväg avsevärt, som Venedig-Patras eller Genua-Palermo. Om krisen och svårigheterna att flyga varar länge kanske vi får se linjer som Göteborg-Harwich återuppstå? :)
 
Toppen