Senaste nytt

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

011430121

Medlem
I dag den 20 april har Dagens Industri 4 sidor om en SAS flygning mellan Arlanda och Luleå med retur.
En flygvärd berättar att detta är den första flygningen han gör sedan 26 mars.
Jag kan inte lägga upp någon länk.
Köp ett ex. av DI, det är trevlig läsning.
 
Undrar om det påverkar SAS tidtabell något nu när släpper Visby. Om någon av de andra städerna kan få morgonflight istället.
 

xvikmic

Medlem
Galna priser på Amapola. 2100 kr enkelväg till Visby. Ca 2800 kr enkelväg till Skellefteå. O synkade tider med SAS. Är inte dessa linjer subventionerade? Hur ska resenärer arbetspendla?
 

fcx

Medlem
Är inte dessa linjer subventionerade?
Jo, men subventionen är inte tänkt att täcka hela kostnaden, utan skillnaden mellan kommersiellt biljettpris och det faktiska biljettpriset.
Subventionen var 105 miljoner för åtta linjer. Efter SAS besked att flyga på kommersiell basis på tre av de största av dessa linjer så kvarstår fem, och det är högst troligt att summan 105 miljoner då reduceras kraftigt.

Hur ska resenärer arbetspendla?
Det ska man inte. Arbetspendling ersätts huvudsakligen av distansarbete. Hade det funnits utbredd arbetspendling så hade flygen gått på kommersiell basis.
 

Hachans

Medlem
Galna priser på Amapola. 2100 kr enkelväg till Visby. Ca 2800 kr enkelväg till Skellefteå. O synkade tider med SAS. Är inte dessa linjer subventionerade? Hur ska resenärer arbetspendla?
Flygbolaget får betalt oavsett hur många som flyger. De är inte intresserade av att fylla planen. Får de någon extra pax är det grädde på moset.

Och som någon redan skrivit, det ska inte arbetspendlas, utan upphandlingen skedde för att essentiella transporter av exempelvis vårdpersonal, prover etc ska kunna ske. Är transporten essentiell spelar det ingen roll hur flyget matchar med andra.

Flygen kommer gå mestadels tomma ändå.
 

fcx

Medlem
Flygbolaget får betalt oavsett hur många som flyger. De är inte intresserade av att fylla planen. Får de någon extra pax är det grädde på moset.

Marknadsekonomin som slår till. De som har råd att betala 1000 kr för en panikresa har även råd att betala 2000 kr för samma resa.

I alla andra upphandlingar av trafikplikt så har det funnits en reglering på maxpriset för biljetter. Den här upphandlingen har inte publicerats än, men jag förutsätter att det finns en "spärr" inbyggd.
 

xvikmic

Medlem
Fast
Flygbolaget får betalt oavsett hur många som flyger. De är inte intresserade av att fylla planen. Får de någon extra pax är det grädde på moset.

Och som någon redan skrivit, det ska inte arbetspendlas, utan upphandlingen skedde för att essentiella transporter av exempelvis vårdpersonal, prover etc ska kunna ske. Är transporten essentiell spelar det ingen roll hur flyget matchar med andra.

Flygen kommer gå mestadels tomma ändå.

Det finns personer i Sverige som jobbar inom en samhällsviktigt yrke, exempelvis vårdpersonal på sjukhus i Norrland och Visby som arbetspendlar. Deras jobb stannar inte pga pandemin, vissa betalar resor ur egen ficka, andra bor i olika delar i Sverige och reser veckovis till sina jobb. Tycker inte att detta beslutet var helt genomtänkt.
 
Last edited:
Toppen