Senaste nytt

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

Peter G

Medlem
Givet Miljöpartiet undrar jag hur klimatkraven såg ut i den där upphandlingen... gamla kärror som spyr ut föroreningar.
Arbetsvillkoren för personalen?

Men det är klart, Miljöpartiet behöver ju inte tänka på vad flyg spottar ut just nu eftersom alla deras nyckeltal står på maxvärden givet att hela världen står still både på marken och i luften.
 

Homer

Medlem
Ytterligare en intressant fundering... Kommer jag att blir automatiskt ombokad till Amapola eller kommer jag bara att bli avbokad från SAS? I sådan fall kanske det är lika bra att boka sovplats på tåget.

/LinuxSam


Ser inte ut som att det är helt klart att SAS lägger ned

– Vi har SAS enligt trafikprogram på måndag och vi har Amapola enligt ett nytt trafikprogram också på måndag.
Det är så det ser ut just nu men mycket kan hända på några dagar, säger Andreas Fredriksson, flygplatschef vid Kiruna flygplats.

(från låst artikel)



Jag tänker på detta "Om kommersiell trafik återupptas upphör den upphandlade trafiken." - om SAS då alltså fortsätter att flyga KRN, LLA, UME - då borde väl inte Amapola behövas på den sträckan? Eller tänker jag fel? Från och med måndag verkar det även gå med connections på Arlanda med SAS till alla destinationer dessutom - så man kan ta sig UME-KRN som exempel.

På Amapolas hemsida verkar det dessutom som att man måste åka till/från Arlanda.

Det där låter ju väldigt märkligt, dessutom, om SAS lägger ned allt inrikes så går det ju inte ihop med att
Amapola skulle kunna flyga samtliga deras passagerare.

Även om det bara handlar om 20-30 pax per flight som skulle flugit sträckorna
Arlanda - Umeå
Arlanda - Luleå
Arlanda - Kiruna
så ryms de inte i en Fokker som flyger.
Arlanda-Umeå-Skellefteå-Luleå-Kiruna

Dessutom har Amapola tydligen bara 3 plan som kan ta passagerare
14 stycken Fokker 50 flygplan, varav 3 stycken är passagerarflygplan.
(+ en Jetstream32 ?)
Flygplan - Om oss
 

Hachans

Medlem
Givet Miljöpartiet undrar jag hur klimatkraven såg ut i den där upphandlingen... gamla kärror som spyr ut föroreningar.
Arbetsvillkoren för personalen?

Men det är klart, Miljöpartiet behöver ju inte tänka på vad flyg spottar ut just nu eftersom alla deras nyckeltal står på maxvärden givet att hela världen står still både på marken och i luften.
Som du säkert vet så är det Trafikverket som gör upphandlingen och där jobbar inga politiker. Ministerstyre av myndigheter är förbjudet.

Sen förstår jag inte varför arbetsmiljön plötsligt oroar dig, amapola är inget nytt bolag. Det har funnits och flugit upphandlad trafik länge. Senast fick de ju inrikestrafiken som varit upphandlad till typ Vilhelmina etc där Nextjet var tidigare. Den lilla efterfrågan med typ tio personer om dagen som flyger klarar de ju utmärkt och just nu är inte efterfrågan större än så ens på andra linjer.
De har ju dessutom flugit för BRA.

Det handlar om att få ekonomi i flygningarna, och vem som helst kunde förstå att SAS har en alldeles för stor organisation för att gå runt på den låga summan i upphandlingen. SAS har skalfördelar i sin organisation och kan hålla priserna nere på så vis, men inte så länge hela verksamheten ligger nere. Då gynnas små aktörer som i princip har overheadkostnad bestående av en snubbe med skiftnyckel i en hangar på Sturup (lite överdrivet med poängen framgår) och deras 17 plan och 50 anställda. En avskriven Fokker 50 lär dessutom vara mycket billigare i drift per flygtimme än en Airbus.

Fokker 50 har dessutom 2+2 säten det innebär att du kan flyga 26 personer som alla håller sitt sociala avstånd till varandra. Jag tror i ärlighetens namn inte det är fler än så som flyger just nu ändå. Än mindre när flyget tar så lång tid. Och efterfrågan är inget vi ska driva upp nu ändå.
 

Homer

Medlem
Ett förståndigt beslut med ett ”riktigt” flyg på de långa sträckorna. Känns bra med SAS på dessa sträckor.


Nja, det är ju inte så att trafikverket ändrat sig och valt SAS i stället,
det handlar ju om att det inte alls blir någon upphandlad trafik på de sträckorna.


SAS har kanske inte alls har haft en tanke på att lägga ned sträckor som ARN-LLA, som har hyfsad beläggning,
men hade säkert hoppats att få upphandlingsuppdragen, kanske som många på det här forumet tagit det för givet.
Hade kunna bli en bra affär om operatören även får behålla biljettintäkterna.
 

Homer

Medlem
Last edited:

Peter G

Medlem
Som du säkert vet så är det Trafikverket som gör upphandlingen och där jobbar inga politiker. Ministerstyre av myndigheter är förbjudet.

Sen förstår jag inte varför arbetsmiljön plötsligt oroar dig, amapola är inget nytt bolag. Det har funnits och flugit upphandlad trafik länge. Senast fick de ju inrikestrafiken som varit upphandlad till typ Vilhelmina etc där Nextjet var tidigare. Den lilla efterfrågan med typ tio personer om dagen som flyger klarar de ju utmärkt och just nu är inte efterfrågan större än så ens på andra linjer.
De har ju dessutom flugit för BRA.

Det handlar om att få ekonomi i flygningarna, och vem som helst kunde förstå att SAS har en alldeles för stor organisation för att gå runt på den låga summan i upphandlingen. SAS har skalfördelar i sin organisation och kan hålla priserna nere på så vis, men inte så länge hela verksamheten ligger nere. Då gynnas små aktörer som i princip har overheadkostnad bestående av en snubbe med skiftnyckel i en hangar på Sturup (lite överdrivet med poängen framgår) och deras 17 plan och 50 anställda. En avskriven Fokker 50 lär dessutom vara mycket billigare i drift per flygtimme än en Airbus.

Fokker 50 har dessutom 2+2 säten det innebär att du kan flyga 26 personer som alla håller sitt sociala avstånd till varandra. Jag tror i ärlighetens namn inte det är fler än så som flyger just nu ändå. Än mindre när flyget tar så lång tid. Och efterfrågan är inget vi ska driva upp nu ändå.
Allt om SAS känner jag till. Jag jobbar där.
Huruvida SAS lagt ett bud eller ej på dessa flygningar kan jag ej kommentera.

Jag gillar inte Focker eller turboprop generellt då jag blir så attans åksjuk. Sen kan det heta BRA, Amapola eller vad som :).
Självklart ska vi inte ha ministerstyre men någonstans vill man ju tro att regeringens politik också trillar nedåt till de olika organisationerna så det blir en enhetlig politik. På gott och ont givetvis.

Nextjet, ja de saknar jag. Speciellt deras inhyrda jet som jag tog SDL-GOT titt som tätt för att hälsa på släkt.
 
Toppen