Givet Miljöpartiet undrar jag hur klimatkraven såg ut i den där upphandlingen... gamla kärror som spyr ut föroreningar.
Arbetsvillkoren för personalen?
Men det är klart, Miljöpartiet behöver ju inte tänka på vad flyg spottar ut just nu eftersom alla deras nyckeltal står på maxvärden givet att hela världen står still både på marken och i luften.
Som du säkert vet så är det Trafikverket som gör upphandlingen och där jobbar inga politiker. Ministerstyre av myndigheter är förbjudet.
Sen förstår jag inte varför arbetsmiljön plötsligt oroar dig, amapola är inget nytt bolag. Det har funnits och flugit upphandlad trafik länge. Senast fick de ju inrikestrafiken som varit upphandlad till typ Vilhelmina etc där Nextjet var tidigare. Den lilla efterfrågan med typ tio personer om dagen som flyger klarar de ju utmärkt och just nu är inte efterfrågan större än så ens på andra linjer.
De har ju dessutom flugit för BRA.
Det handlar om att få ekonomi i flygningarna, och vem som helst kunde förstå att SAS har en alldeles för stor organisation för att gå runt på den låga summan i upphandlingen. SAS har skalfördelar i sin organisation och kan hålla priserna nere på så vis, men inte så länge hela verksamheten ligger nere. Då gynnas små aktörer som i princip har overheadkostnad bestående av en snubbe med skiftnyckel i en hangar på Sturup (lite överdrivet med poängen framgår) och deras 17 plan och 50 anställda. En avskriven Fokker 50 lär dessutom vara mycket billigare i drift per flygtimme än en Airbus.
Fokker 50 har dessutom 2+2 säten det innebär att du kan flyga 26 personer som alla håller sitt sociala avstånd till varandra. Jag tror i ärlighetens namn inte det är fler än så som flyger just nu ändå. Än mindre när flyget tar så lång tid. Och efterfrågan är inget vi ska driva upp nu ändå.