Senaste nytt

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

Delayed

Medlem
Härligt med fyra start och landningar på vägen.
Många segment blir det, eller tänker jag fel nu... :)

Fast så hemsk är väl inte Fokker 50 eller kan det vara jag som glömt... Var nog ARN-LPI senast för länge sedan och då var den snarast ett lyft (sorry) mot Saab 340.
 

Homer

Medlem
Det kanske är ett felaktigt antagande att det handlade om att säkerställa transporter för de som
vill flyga från Kiruna till Stockholm, snarare än se till att de fanns relativ snabba transportmöjligheter
mellan ett flertal mindre orter. (se t.ex. citat i post #56)

Återstår alltså att se vad som händer med större SASrutter som t.ex. LLA-ARN som de kanske kan fortsätta att trafikera utan statligt stöd?


Vid 0:40 svarar Tomas Eneroth på frågan "vad är (vad e ;)) samhällsviktig flygtrafik"

 
Last edited:

lucasd

Medlem
Jag tänker på detta "Om kommersiell trafik återupptas upphör den upphandlade trafiken." - om SAS då alltså fortsätter att flyga KRN, LLA, UME - då borde väl inte Amapola behövas på den sträckan? Eller tänker jag fel? Från och med måndag verkar det även gå med connections på Arlanda med SAS till alla destinationer dessutom - så man kan ta sig UME-KRN som exempel.

På Amapolas hemsida verkar det dessutom som att man måste åka till/från Arlanda.
 
Arlanda-Umeå-Skellefteå-Luleå-Kiruna i en Fokker:eek:.....då måste man verkligen behöva "flyga".
JAG ÄR GAME!!!!

Men skämt åsido, kollar man på möjlighet och ja luftkvalitén i en över 30 år gammal Fokker50 mot en 1-2 år gammal A320NEO så sitter jag hellre i en A320Neo och inte trängas än ombord en Fokker50

upload_2020-4-17_21-13-27.png
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det är ju fullkomligt vansinnigt att trycka in folk i en Fokker 50 på så pass långa sträckor. Härligt i sommar när CB molnen börjar bli höga så man måste åka runt dessa eller ännu värre igenom. Trafikverket har verkligen helt missat kravställningen med att man bör sitta med avstånd mellan sej. Man kan skriva en kravspecifikation med vettiga och rimliga krav, men tydligen inte Trafikverket. Det hade det kunnat vara värre, något baltbolag med SF340.
 

Hachans

Medlem
Vad var det jag sa.

Och vidhåller fortfarande att man uppnått bättre värde genom att tvinga SJ köra tätare förutom till Gotland då.

Men en Fokker fixar nog uppdraget galant!
 

LinuxSam

Medlem
Jag flög A320neo ner från Kiruna idag. Vi var ca 20 personer i planet så vi hade typ tre rader var... Ingen service över huvud taget. Efter takeoff gömde sig flygvärdinnorna och kabinchefen i främre galley och kom inte ut förrän till landning.

Ska bli jättekul att flyga Fokker 50 Arlanda-Umeå-Skelefteå-Luleå-Kiruna. Dessutom måste jag boka en extra hotellnatt på Arlanda eftersom flyget går klockan 9. Har redan gjort av med en extra hotellnatt eftersom de bokade om mig från lördag till fredag på SAS-flyget.

Ytterligare en intressant fundering... Kommer jag att blir automatiskt ombokad till Amapola eller kommer jag bara att bli avbokad från SAS? I sådan fall kanske det är lika bra att boka sovplats på tåget.

/LinuxSam
 
Jag flög A320neo ner från Kiruna idag. Vi var ca 20 personer i planet så vi hade typ tre rader var... Ingen service över huvud taget. Efter takeoff gömde sig flygvärdinnorna och kabinchefen i främre galley och kom inte ut förrän till landning.

Ska bli jättekul att flyga Fokker 50 Arlanda-Umeå-Skelefteå-Luleå-Kiruna. Dessutom måste jag boka en extra hotellnatt på Arlanda eftersom flyget går klockan 9. Har redan gjort av med en extra hotellnatt eftersom de bokade om mig från lördag till fredag på SAS-flyget.

Ytterligare en intressant fundering... Kommer jag att blir automatiskt ombokad till Amapola eller kommer jag bara att bli avbokad från SAS? I sådan fall kanske det är lika bra att boka sovplats på tåget.

/LinuxSam

skulle boka nattåget direkt, bra mycket billigare och du kommer fram 3 timmar innan flyget om du spenderar en hotellnatt i Stockholm. Priset är nog också till hälften mot vad flyg + hotell och matkostnader går på.

Exempelpris nedan på egen 2 klass kabin.
D1C178A6-F16E-4EB3-9EED-E4388B454069.jpeg
 
Toppen