Senaste nytt

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

ekf

Medlem
Nu har Amapola förvisso en betydligt mindre flygplanstyp (Fokker 50) än vad SAS normalt flyger med på sträckan men om Amapola kan flyga med en Fokker 50 på kommersiella villkor borde väl SAS kunna köra en ATR i vart fall?
SAS har inga egna ATR mig veterligen, utan de flygs av underleverantörer. Det faller säkert på det...
 

Hachans

Medlem
Lite OT men berör ändå det bolag som flyger enligt beslutet om trafikplikt. Jag har noterat att Amapola Airlines nu börjat flyga Arlanda - Malmö, priserna ligger som lägst på kring 1 500 kr enkel. Detta är inte en linje som omfattas av regeringens beslut om trafikplikt vilket alltså innebär att linjen drivs av Amapola på kommersiella villkor. Att Amapola anser sig kunna köra linjen kommersiellt men inte SAS är lite förvånande. Nu har Amapola förvisso en betydligt mindre flygplanstyp (Fokker 50) än vad SAS normalt flyger med på sträckan men om Amapola kan flyga med en Fokker 50 på kommersiella villkor borde väl SAS kunna köra en ATR i vart fall?
Det har att göra med att Amapola har sin teknikbas på Sturup högst troligen. Så flygplanen ska dit med eller utan pax. Så då kan man sälja platserna dit med. Smart!


Amapola – Wikipedia
 

011430121

Medlem
Jag undrar hur beläggningen är på dessa upphandlade linjer.
Dessa maskiner tar 50 pax, hur är nu, varannat säte blockad?
Har @Robert flysas åkt senaste tiden eller läst i lokaltidningen hur det är med passagerare på avgångarna.

753B676E-40BA-4715-891C-65B6870BDE06.png
 

Robert flysas

Moderator
Jag undrar hur beläggningen är på dessa upphandlade linjer.
Dessa maskiner tar 50 pax, hur är nu, varannat säte blockad?
Har @Robert flysas åkt senaste tiden eller läst i lokaltidningen hur det är med passagerare på avgångarna.

Visa bifogad bild 109002

Hej @011430121
Jag har tänkt lika, just hur många som flyger efter att Amapola kör för trafikplikt. Har inte sett någon sådan info alls online på ÖP som jag startade en prenumeration på pga CV-19. Gjorde nu ett antal sökningar genom tidningarna sen 1/4 men än så länge är det bara info att de flyger under tiden SAS och BRA inte flyger, trafikplikt och övrig info. Kanske de släpper en rapport strax, när de varit igång en månad, som faktiskt gått nu. Blir intressant och positiv läsning hoppas jag.
 

Robert flysas

Moderator
Att flyga via Örnsköldsvik kanske blir ett bra koncept när SAS startar motorerna igen. Inte alla flighter, men ändå så de med connections ut i världen får den möjligheten, tror det hade varit riktigt positivt.
 

011430121

Medlem
Med de nya restriktionerna om inrikesresor, samt SAS åter öppning av vissa linjer så kommer väl denna upphandling att snart att stängas ned.
Den blev mycket ”magrare” än vad tanken var från början när SAS inte lämnade övre Norrland.
Undrar vad detta har kostat staten.
 
Toppen