Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

Diskussion i 'Andre flyselskaber' startet af NotRyan, 6 April 2020.

1. mha321

mha321 Medlem

Finns det någon som faktiskt är känd för att göra det bra?

Själv skulle jag skriva om till "Offentliga upphandlingar är bra i teorin". Men i praktiken....

2. Ville Fly Småland

Ville Fly Småland Medlem

By:
    VXO
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur funkar det, kan Amapola igen börja flyga på Kiruna enligt gjord upphandling – som det var tänkt innan SAS tillkännagav kommersiell trafik – eller måste upphandlingen göras om med avseende på Kiruna?

3. Abbs

Abbs Medlem

By:
    Singapore
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är väl snarare så att du inte hör om det som upphandlas bra :)

GOTATH og mha321 synes godt om dette.
  4. Patrik

Patrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nä, så vi är intresserade av att höra om det. Har själv varit med på bägge sidor (ska tilläggas) och fortfarande hoppas jag på att få exempel på när det ”upphandlas bra”. :)

5. mha321

mha321 Medlem

Jag hoppas det! Kan inte heller påstå att jag varit inblandad i någon som faktiskt blivit bra, varken på köparsidan eller säljarsidan. Men det finns säkert någon :)

Patrik synes godt om dette.
  6. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill nog påstå att den mest kvalificerade myndigheten vi har i landet när det gäller upphandlingar är Försvarets Materielverk (FMV).

Skogi, Kimmen00 og Abbs synes godt om dette.
  7. Hachans

Hachans Medlem

Om ett bolag vill ha flygtransporter så får de väl köpa de i såna fall? Och göra som alla andra bolag gör när omkostnader stiger och ta ut prisökningen på köparen.

Upphandlingen avsåg att se till att sjukvårdsmaterial och personal kunde resa. Inte för att se till att vissa företag kan få delar till sig snabbast möjligt. Jag är ganska säker på att båda LKAB och SSAB kan köpa godstransporter precis efter behag själva, men det är självklart lämpligare om någon annan betalar.

8. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle vilja påstå detsamma. FMV var för övrigt den myndighet socialstyrelsen vändes sig till för att få hjälp att upphandla skyddsutrustning för några veckor sedan i vår nuvarande coronakris.

Berglund, Abbs og Alf synes godt om dette.
  9. Plus

Plus Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då säger jag bara Helikopter 14.
    En av de mest misslyckade upphandlingarna någonsin. Efter att ha jobbat i FM vågar jag påstå att du har fel.

Flightdoc, Patrik og Brandforce synes godt om dette.
  10. Brandforce

Brandforce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag kontrar med Patgb 203 och - etter värre - Personterrängbil 5 ("terräng" måste uttalas extremt sarkastiskt).

Den förra hade jag glädjen att använda i utbildning av ett stadsskytte-kompani, ett skapligt robust fordon med det lilla minuset att för att kunna verka med akan - ärvd av PBV302, som i sin tur ärvde den från J29 Flygande Tunnan - runt ett hörn måste föraren drälla ut närmare 5 meter vagn innan eldröret är avmaskat. Inte.. optimalt vid strid i bebyggelse.

Den senare hade jag en konversation om med en senior Mercedes-tekniker på Camp Victoria i Kosovo. Teknikern ifråga intransporterad från Makedonien för att felsöka och släcka fel i servicesystemet då våra egna Rep-grupper inte själva hade behörighet göra det. I vilket fall, på ämnet om Sprinterns duglighet som militärt "terräng"fordon sade han:
    Someone in Swedish army driving really nice Mercedes right now .. och skrockade förnöjt.

Sidst redigeret: 2 Maj 2020
    Juancarlos, Berglund og igelkotten synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!