Senaste nytt

Regeringen inför trafikplikt på vissa svenska inrikeslinjer

Hachans

Medlem
Fast


Det finns personer i Sverige som jobbar inom en samhällsviktigt yrke, exempelvis vårdpersonal på sjukhus i Norrland och Visby som arbetspendlar. Deras jobb stannar inte pga pandemin, vissa betalar resor ur egen ficka, andra bor i olika delar i Sverige och reser veckovis till sina jobb. Tycker inte att detta beslutet var helt genomtänkt.
Jag tror faktiskt inte det är särskilt många som dagspendlar till Visby just nu - annars hade SAS flugit kvar. Veckopendlar man går ju färjan?

Men jag kan ha fel såklart, kollar gärna på dina underlag! :)
 

DrGold

Medlem
Jag tror faktiskt inte det är särskilt många som dagspendlar till Visby just nu - annars hade SAS flugit kvar. Veckopendlar man går ju färjan?

Men jag kan ha fel såklart, kollar gärna på dina underlag! :)

Det beror för all del på var man utgår ifrån. Jag känner till sjukvårdspersonal som bor i Norrland resp. Finland och som på deltid åker veckovis till Gotland för att jobba. Anekdotiskt, javisst, men för de personerna är nog inte färjan ett lockande alternativ.
 

Ricci

Medlem
Ska SAS använda den ”lediga” tiden på att flyga till Malmö då?
Tja, det finns kanske större underlag att för resande t ex 1,4 miljoner Skåningar som "behöver" åka till Stockholm...
Dock kan det förändras snabbt on danskarna accepterar svenskar med en dags biljett att resa vi CPH (dvs not transfer).
 
Tja, det finns kanske större underlag att för resande t ex 1,4 miljoner Skåningar som "behöver" åka till Stockholm...
Dock kan det förändras snabbt on danskarna accepterar svenskar med en dags biljett att resa vi CPH (dvs not transfer).
Ja, det bör ju vara så.
 

ski

Medlem
Ur en artikel i NSD ( ev låst)https://nsd.se/nyheter/artikel/kirunaflyget-hotas-igen-fruktansvart-forbannad/4r1kxvpl
Ett regionråd som uttalar sig.
Allt började i början av april, när regeringen fattade beslut om att införa temporär flygplikt till vissa orter, däribland Kiruna. Den skyndsamma upphandlingen om samhällsnödvändiga flygtransporter till Norrland vanns av flygbolaget Amapola Airlines.
Men bolaget planerade att flyga med mindre plan som inte klarar kravet på godstransporter, bland annat gentemot det statliga gruvbolaget LKAB i Malmfälten, och ståljätten SSAB i Luleå.
 

Alf

Medlem
Offentliga upphandlingar.... bra. (Om de görs på ”rätt” sätt)

Trafikverket är ju inte kända för att göra bra upphandlingar.
 
  • Gilla
Reactions: ski
Toppen