Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ano

Medlem
Stämmer inte, det är 3h som är gränsen för om en flight räknas som inställd eller inte. 4h regeln är för vad som gäller vid duty of care och sånt, men inte ersättning enligt 261/2004.
Inte behövt förhållt mig till spannet 2-4 timmar, då det med marginal oftast varit antingen eller. Men läste på att man kunde få ut ersättning för cancellering istället för uppnådd försening nu. Så tackar (ödmjukt) för fingervisningen.
 

palmen

Moderator
Inte behövt förhållt mig till spannet 2-4 timmar, då det med marginal oftast varit antingen eller. Men läste på att man kunde få ut ersättning för cancellering istället för uppnådd försening nu. Så tackar (ödmjukt) för fingervisningen.
Ja det är fastslaget i domstol (Sturgeon målet) att en försening på 3h är att likställa med cancelled flight och då betalas ersättning ut för inställd flygning.
 

Ano

Medlem
Ja det är fastslaget i domstol (Sturgeon målet) att en försening på 3h är att likställa med cancelled flight och då betalas ersättning ut för inställd flygning.
Anar att det nog finns varierande utfall, så att man bör rikta frågan mot flera som drivit case kring detta;
Eftersom det oftast är refund, eller ombokning (som sedan förhåller sig till nivåerna för EG 261/2004 vid en eventuell försening).

- Vad brukar ersättningen vara för ett case med utfall likt ovan (~3 timmar, och att man driver det som inställd flight)?

Refund kan ju vissa gånger definitivt vara mer fördelaktigt än ersättning för försening. Men känns även märkligt att det skulle vara möjligt om man trots allt nyttjat flighten/biljetten. Kunde inte hitta något kring specifika ersättnings-nivåer för detta.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Anar att det nog finns varierande utfall, så att man bör rikta frågan mot flera som drivit case kring detta;
Eftersom det oftast är refund, eller ombokning (som sedan förhåller sig till nivåerna för EG 261/2004 vid en eventuell försening).

- Vad brukar ersättningen vara för ett case med utfall likt ovan (~3 timmar, och att man driver det som inställd flight)?

Refund kan ju vissa gånger definitivt vara mer fördelaktigt än ersättning för försening. Men känns även märkligt att det skulle vara möjligt om man trots allt nyttjat flighten/biljetten. Kunde inte hitta något kring specifika ersättnings-nivåer för detta.
Ersättningen är 250€ för typ1, 400€ för typ2, 600€ för typ3 resor.

Utan att veta men jag gissar på att du inte kan claima en refund på en resa du faktiskt utfört. Men blir förseningen så stor att det kommer i spel kan du välja att hoppa av din resa och då få refund för det. Problemet är ju då att du inte kommer dit du tänkt dig.
 

Davvelavve

Medlem
Min bonusresa med swiss tar ett externt företag hand om. Bonusresan blev inställd 5 dagar innan avgång utan ombokning. Lyckades själv boka om med just swiss en dag senare.

Återkommer här med utfallet men min externa leverantör har redan skickat kravet till swiss.

Egentligen borde såna tjänster som airhelp kräva ut ersättning för deras del med av flygbolaget kan jag tycka.
 

SK989

Medlem
Ja det är fastslaget i domstol (Sturgeon målet) att en försening på 3h är att likställa med cancelled flight och då betalas ersättning ut för inställd flygning.
Det är helt korrekt men det är en extra parameter att ta hänsyn till vad gäller flygningar vars längd överstiger 350 mil och där kommer just 4-timmarsgränsen in. Om en flygning blir mer än tre timmar försenad är den att anse som inställd (Sturgeon-målet) men om ombokning sker till en alternativ flygning som når fram till destinationen senast 4 timmar efter tidtabellankomsttid för den inställda flygningen så minskas ersättningen med hälften (artikel 7 i 261/2004).

Jag skulle säga att i ett sånt här fall (en flygning över 350 mil blir mer än tre timmar men mindre än 4 timmar sen) så får man tolka artikel 7 jämfört med Sturgeon så, att man får 300 euro i ersättning jämfört med normala 600 euro.
 

dino_81

Medlem
Hur var det nu med missad anslutning, ombokning och ankomst 1,5 timmar efter ordinarie ankomsttid. Gäller en resa +3500 km. Jag minns något om halverad ersättning?

Aktuellt ärende. Flyg från USA sent till Köpenhamn varpå jag missar anslutning. Ombokas till senare flygning och anländer totalt 1,5 timme sent.

Edit: SK989 verkade precis svara på min fråga. Om ingen annan har någon synpunkt?
 

airac

Medlem
Hur var det nu med missad anslutning, ombokning och ankomst 1,5 timmar efter ordinarie ankomsttid. Gäller en resa +3500 km. Jag minns något om halverad ersättning?

Aktuellt ärende. Flyg från USA sent till Köpenhamn varpå jag missar anslutning. Ombokas till senare flygning och anländer totalt 1,5 timme sent.

Edit: SK989 verkade precis svara på min fråga. Om ingen annan har någon synpunkt?
1,5 timmars försening räcker inte för att trigga någon kompensation.
(edit) om inte långflyget ska anses som inställt (Sturgeon) eller faktiskt blev inställt och du reroutades redan från USA.
 
Last edited:

Franco

Medlem
Jag skulle flyga Arlanda-Zurich-Kiev igår med Swiss, med avgång 09:10 från Arlanda och ankomst i Kiev 16:20. Ungefär 80 minuter före flygets avgångstid från Arlanda, efter att jag checkat in bagage, fick jag följande mejl från Swiss:

Dear Mr

Due to an aircraft change on short notice, resulting in an overbooking situation on one of your flights, we have rebooked you onto the following solution:

Flight number/date LO454/15 January
Departure Stockholm (ARN) 10:25
Arrival Warsaw (WAW) 12:05

Flight number/date LO753/15 January
Departure Warsaw (WAW) 15:35
Arrival Kiev (KBP) 18:05

According to the EU regulation 261/04 (chapter Overbooking), you are entitled to a monetary compensation. Please contact the SWISS ground personnel before or after your flight to redeem this compensation. Should this not be possible, you can also claim it via SWISS customer service.

Jag antar att detta är att betrakta som denied boarding. Ankomsttiden i Kiev enligt tidtabellen är 1 h 45 minuter efter ursprunglig tid. Swiss skriver inte hur mycket pengar jag är berättigad till, men jag tänker att det borde vara 125 euro. Dock blev flyget från Warszawa till Kiev försenat i cirka 30 minuter. Tror ni då att jag har rätt till 250 euro? Det var ju inte Swiss som orsakade den sistnämnda förseningen...
 
Toppen