Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Diskussion i 'Flybilletter' startet af Bamsefar, 21 August 2012.

1. pswe

pswe Medlem

Morning, finns en hel tråd kring eu-regelverket,
    Anar att det kan finnas rättsfall på liknande case. Men om jag minns rätt så är det först vid mer än fem timmars försening som artikel 8 träder in och möjliggör avbokning.
    Hade du rest och blivit med än tre timmar sen har du rätt till ersättning, men osäker på vad praxis säger om du väljer att inte åka.

2. Osten

Osten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Någon som lyckats få ersättning för "framflyttad avgång"?
    Har en flight Arlanda-Hamburg nu på fredag 3/12 och blev idag (Fyra dagar innan) meddelad om följande ändring:
    Orginal flight: Avgång 19:20 Ankomst 21:00
    Ombokad till: Avgång 16:40 Ankomst 18:20
    upload_2021-11-30_18-4-2.png
    Kanske inte den bästa källan men den tydligaste jag hittade: Inställt flyg? Har du koll på dina rättigheter? | Flightright

Om jag förstår det korrekt så bör jag vara berättigad till 250€ i ersättning då flighten blev 2 timmar och 40 minuter tidigare än beräknat?

Attached Files:

3. palmen

palmen Moderator

By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är alltid bäst att kontrollera källan istället för vad någon annan skrivit ihop (tror länken även finns i första inlägget i tråden)
    EUR-Lex - 32004R0261 - EN

Så som jag tolkar det hela har du rätt till kompensation med 250€ för det inträffade, om det nu inte går att påvisa extraordinära omständigheter som skulle vara väldigt svårt att bevisa 4 dagar i förväg.

Sir Lemon og Osten synes godt om dette.
  4. mha321

mha321 Medlem

Någon som har koll på hur man gör ett downgrade-claim hos SAS?

Jag blev ombokad och nedgraderad till Lufthansa Economy. Att få ersättning för förseningen (3:45 timmar) går ju fint via vanliga claims formuläret. Men hur gör man med nedgraderingen? SAS formulär för nedgradering verkar kräva ett "Compensation Card ID" som obligatoriskt fält -- något jag gissar att man får om man blir nedgraderad på samma flight. Står att det ska finnas på boardingpass och e-ticket, men jag hittar inget på något av dem förutom en notis i eticket om "INVOL REROUTE".

Sir Lemon synes godt om dette.
  5. airac

airac Medlem

By:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag valde "General complaint" istället med liknande ärende: SAS - Claim Form
    Fick första svar snabbt, nekades såklart. Y på KLM är en plus bokningsklass hos SAS, väntar nu fortfarande på nästa svar dryg månad senare.

6. mha321

mha321 Medlem

Ja det lär väl gå ännu långsammare när det inte matchar mallarna.

Var det på long eller short haul? Jag hade A på sas vilket blev Y på Lufthansa. Deras premium är ju G, E och N (och enligt kundtjänst helt fullt när de gjorde ombokning en - Lufthansa försökte kränga en sista plats i gaten till den, men det kan ju vara någon annan som avbokat däremellan). För Europa benet så har ju inte Lufthansa någon premium economy så där får man ju leva med Eco. Men över Atlanten så har de ju det...

7. airac

airac Medlem

By:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Som sagt, som EBG fick jag relevant svar inom en dryg vecka. Mitt case var inom Europa.

mha321 synes godt om dette.
  8. GOTBound

GOTBound Medlem

By:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har en EU261 claim mot SAS då försenat flyg gjorde att jag missade min anslutning och blev 2h 40 minuter sen till min slutdestination.

SK4724 var försenat <2h vilket gjorde att jag missade min anslutning till SK882 och då även SK165 vilket gjorde att jag anlände >2h sent till min slutdestination.

Är det SK882 jag då skall ta upp min min claim report som Missad anslutning?

011430121 synes godt om dette.
  9. henke12

henke12 Medlem

By:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Spelar ingen roll skulle jag säga

GOTBound synes godt om dette.
  10. mha321

mha321 Medlem

Jag tror inte ser spelar någon roll i slutänden. Men jag skulle I det fallet tagit 4724 som var det som var egentliga orsaken. Och sedsn skrivit totalen i texten. Men i slutänden handlar det ju om fler detaljer än formuläret kan ta emot direkt, så de måste läsa texten...

GOTBound og Sir Lemon synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!