Edit: uppdate om läget, HUACA, ny agent, nytt besked, biljetter inom 4 timmar, vi får se om biljetterna kommer denna gång.
Inga biljetter denna gång heller. Reservering och biljettering är skilda avdelningar, så man måste komma igenom ett hinder utan att få prata med dem, läs: omöjligt. Vi kom hem från en annan resa idag, och SAS biljettkontoret får ej längre hantera Lufthansa frågor (främst biljetter) om det inte är inom 24 timmar och då måste de ringa Lufthansa.
Jag har dock fått klart lite mer från Lufthansa vad deras (interna, ej publicerade) policy är, och det faller i vårt fall på att rerouting med Turkish tar en större omväg än 200(hörde lite otydligt) nautiska mil. Totala restiden är dock likvärdig eller tom mindre pga lång layover på Frankfurt (helt pga tidtabell).
Jag har även hittat en annan intressant skrivelse i frågan som är ett svar på en fråga till EU parlementet:
The Commission recommends, in the Interpretative guidelines for Regulation 261/2004 on air passenger rights under point 4.2.(2), certain good practices. One of them is that re-routing should be offered at no additional cost to the passenger, even where passengers are re-routed with another air carrier or on a different transport mode or in a higher class or at a higher fare than the passenger paid for the original service.
The Commission proposed a revision of Regulation (EC) 261/2004 on 13 March 2013 (COM(2013)130 final)(3) in which a new Article 8(5)(4) clarifies that if the air carrier cannot reroute the passenger on its own service within 12 hours, it must consider other carriers or other transport modes, subject to seat availability.
källa:
Answer to Question No P-005941/17
Mindre än 14 dagar till avgång är priset för biljetter hos Turkish lite väl högt såklart, så vi får se vad vi gör med denna soppa, en resa lär det nog inte bli.