Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

fcx

Medlem
Vi försöker ta oss till Minsk… vilket inte är helt lätt efter EU sanktionerna kom efter Ryanair incidentet. Det finns två realistiska vägar pga covid restriktionerna, genom Frankfurt eller Istanbul. Vi föredrog kortare omvägen via Frankfurt, och Lufthansa skulle återuppta trafik den 21a september.

Vi bokade biljetter i business för en dryg vecka sedan. Mindre än 14 dagar till avresa, i torsdags ställer Lufthansa in trafik till Minsk september ut. Pga, omständigheter sägs det, jag lyckas än så länge inte få något tydligare besked. Regler, covid situationen eller politiska beslut har inte ändrats.

Kvarstår alltså Turkish som aktiv på Minsk, Lufthansa har interline avtal och kan ställa ut biljetter. Vid första samtalet i torsdags, frågades supervisor om ok för ombokning på Turkish, vilket det var och reservation gjordes. Biljettering skulle ske senare och komma på mail. Det hände inte och idag blev reserveringen annullerad. Första samtal till Lufthansa kopplas bort efter ett tag, andra agenten säger att agenten i torsdags gjorde fel och att vi inte kan få rerouting på Turkish enligt EU261. En annan carrier medges bara om flyg ställs in inom 24tim från avgång. Jag hittar bara att rerouting måste erbjudas som alternativ till refund mot straff av extra kompensation. Någon som kan bekräfta eller dementera detta finstilta med rerouting på bara egna flyg enligt regelverket?
Reglerna säger "re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity". Det är inte definierat om det gäller ombokning till andra bolag eller ej, vilket gör att flygbolagen tolkar det lite olika.
 

Tomas E

Medlem
Vi försöker ta oss till Minsk… vilket inte är helt lätt efter EU sanktionerna kom efter Ryanair incidentet. Det finns två realistiska vägar pga covid restriktionerna, genom Frankfurt eller Istanbul. Vi föredrog kortare omvägen via Frankfurt, och Lufthansa skulle återuppta trafik den 21a september.

Vi bokade biljetter i business för en dryg vecka sedan. Mindre än 14 dagar till avresa, i torsdags ställer Lufthansa in trafik till Minsk september ut. Pga, omständigheter sägs det, jag lyckas än så länge inte få något tydligare besked. Regler, covid situationen eller politiska beslut har inte ändrats.

Kvarstår alltså Turkish som aktiv på Minsk, Lufthansa har interline avtal och kan ställa ut biljetter. Vid första samtalet i torsdags, frågades supervisor om ok för ombokning på Turkish, vilket det var och reservation gjordes. Biljettering skulle ske senare och komma på mail. Det hände inte och idag blev reserveringen annullerad. Första samtal till Lufthansa kopplas bort efter ett tag, andra agenten säger att agenten i torsdags gjorde fel och att vi inte kan få rerouting på Turkish enligt EU261. En annan carrier medges bara om flyg ställs in inom 24tim från avgång. Jag hittar bara att rerouting måste erbjudas som alternativ till refund mot straff av extra kompensation. Någon som kan bekräfta eller dementera detta finstilta med rerouting på bara egna flyg enligt regelverket?
Bara som en reflektion: landet är föremål för allehanda EU-sanktioner (respektive rekommendationer om embargo) inklusive många aspekter av flygtrafik. Är det då inte lite optimistiskt att hoppas att kunna luta sig mot en EU-förordning för att kunna få till ombokning av biljetter till landet? Går det så går det, men går det inte så måste det vara tveksamt om andra fall där resenärer fått rätt verkligen kan användas som prejudikat i detta läge. Det där med extraordinära omständigheter torde nog vara tillämpbart i detta fall:

(14) Liksom i Montrealkonventionen bör skyldigheterna för det lufttrafikföretag som utför flygningen vara helt eller delvis begränsade i sådana fall där en händelse har orsakats av extraordinära omständigheter som inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder vidtagits. Sådana omständigheter kan särskilt förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och strejker som påverkar verksamheten för det lufttrafikföretag som utför flygningen.

Lufthansa kan inte bestämma över Belarus regim eller EU:s sanktioner. De kan kanske hoppas att läget normaliseras "snart" och fortfarande ha kvar flighter de säljer en bit framåt i tiden. Man kan förstås diskutera det "schyssta" i att göra så, men gentemot 261/2004-reglerna ser det för mig ut som ett annat läge än när t.ex. SAS säljer biljetter till 6 flighter per dag men planerar att bara flyga 2.
 

ekf

Medlem
De kan kanske hoppas att läget normaliseras "snart" och fortfarande ha kvar flighter de säljer en bit framåt i tiden. Man kan förstås diskutera det "schyssta" i att göra så
Att sälja biljetter till flyg som man inte har för avsikt att flyga, eller sannolikt inte kommer att kunna/vilja flyga, är ett otyg som borde förbjudas med saftiga straffavgifter om det förekommer utan hastigt uppkomna extraordinära skäl.

Som resenär sitter man "ordentligt i skiten" när en resa man bokat (långt i förväg) ställs in, då alla alternativ som då (ens) finns kommer att vara mycket dyrare än det man bokat och betalat för. Och som grädde på moset så länge flygbolaget inte ställt in så har man inga rättigheter att avboka själv och boka annat bolag, för varje dag som går så förvärrar de läget för resenären när de inte ställer in det som de inte kommer att flyga.
 

airac

Medlem
Bara som en reflektion: landet är föremål för allehanda EU-sanktioner (respektive rekommendationer om embargo) inklusive många aspekter av flygtrafik. Är det då inte lite optimistiskt att hoppas att kunna luta sig mot en EU-förordning för att kunna få till ombokning av biljetter till landet? Går det så går det, men går det inte så måste det vara tveksamt om andra fall där resenärer fått rätt verkligen kan användas som prejudikat i detta läge. Det där med extraordinära omständigheter torde nog vara tillämpbart i detta fall:

(14) Liksom i Montrealkonventionen bör skyldigheterna för det lufttrafikföretag som utför flygningen vara helt eller delvis begränsade i sådana fall där en händelse har orsakats av extraordinära omständigheter som inte kunde ha undvikits även om alla rimliga åtgärder vidtagits. Sådana omständigheter kan särskilt förekomma i händelse av politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygningen i fråga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och strejker som påverkar verksamheten för det lufttrafikföretag som utför flygningen.

Lufthansa kan inte bestämma över Belarus regim eller EU:s sanktioner. De kan kanske hoppas att läget normaliseras "snart" och fortfarande ha kvar flighter de säljer en bit framåt i tiden. Man kan förstås diskutera det "schyssta" i att göra så, men gentemot 261/2004-reglerna ser det för mig ut som ett annat läge än när t.ex. SAS säljer biljetter till 6 flighter per dag men planerar att bara flyga 2.
Jag håller i princip med på din tolkning, men det finns tydliga exempel på att Lufthansa fortsätter trafik trots detta. De har även haft trafik tills innan Ryanair planet dirigerades ner och läget i just Belarus har varit betydligt värre innan dess båda politiskt och pandemi mässigt. Jag kan också förstå det om Lufthansa vill ta upp detta som anledning men det görs inte, bara mycket allmänt ’current conditionts’.

Gällande EU förordningar, så gäller ju 261, det är till/från EU med bolag med säte i EU. Jag har läst de uttalanden och regler som tillkommit efter Ryanair incidenten, för att skapa en bedömning om när vi skulle kunna förvänta flyga, och där står det inget som hindrar Lufthansa. Jag har med mina kontakter i Belarus inte hittat hinder från den sidan heller. Det luktar som ett kommersiellt beslut.
 

airac

Medlem
Att sälja biljetter till flyg som man inte har för avsikt att flyga, eller sannolikt inte kommer att kunna/vilja flyga, är ett otyg som borde förbjudas med saftiga straffavgifter om det förekommer utan hastigt uppkomna extraordinära skäl.

Som resenär sitter man "ordentligt i skiten" när en resa man bokat (långt i förväg) ställs in, då alla alternativ som då (ens) finns kommer att vara mycket dyrare än det man bokat och betalat för. Och som grädde på moset så länge flygbolaget inte ställt in så har man inga rättigheter att avboka själv och boka annat bolag, för varje dag som går så förvärrar de läget för resenären när de inte ställer in det som de inte kommer att flyga.
Lufthansa hade nog tydligen avsikt att flyga också. Det har undre längre tid stått på deras hemsida att flyg var inställda tom 20e september och bokning var öppen för ett begränsat antal flyg därefter.
 

Tomas E

Medlem
Att sälja biljetter till flyg som man inte har för avsikt att flyga, eller sannolikt inte kommer att kunna/vilja flyga, är ett otyg som borde förbjudas med saftiga straffavgifter om det förekommer utan hastigt uppkomna extraordinära skäl.
Jag håller med, men då efterfrågar du väl något annat än nuvarande regelverk och tillsynen av detta?
 

ekf

Medlem
Jag håller med, men då efterfrågar du väl något annat än nuvarande regelverk och tillsynen av detta?
Om det är ett annat regelverk eller en uppdatering av det nuvarande har jag inga åsikter om, men det är någon som inte riktigt täcks (iaf ordentligt) av det nuvarande regelverket helt klart... tyvärr.
 

SK989

Medlem
Inställt flyg till Minsk just nu lär klassas som "extraordinära omständigheter", tyvärr.
Så kan det vara men det spelar ingen roll vad gäller EU 261/2004 och den aktuella situationen. Ett flygbolags skyldighet att boka om gäller även om ett flyg ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter. Finns det flyg som går ska ombokning ske. Det finns tydlig praxis från EU-domstolen om att detta innefattar en skyldighet att boka om även till andra flygbolag.

Det är schablonersättningen enligt EU 261/2004 som faller bort när ett flyg ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter. Skyldigheten att boka om gäller även vid extraordinära omständigheter. Även den s.k. duty of care (skyldigheten för flygbolag att stå för mat och hotell) gäller också om ett flyg ställts in av extraordinära omständigheter.
 

airac

Medlem
Så kan det vara men det spelar ingen roll vad gäller EU 261/2004 och den aktuella situationen. Ett flygbolags skyldighet att boka om gäller även om ett flyg ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter. Finns det flyg som går ska ombokning ske. Det finns tydlig praxis från EU-domstolen om att detta innefattar en skyldighet att boka om även till andra flygbolag.

Det är schablonersättningen enligt EU 261/2004 som faller bort när ett flyg ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter. Skyldigheten att boka om gäller och duty of care (ersättning för mat och hotell) gäller även vid extraordinära omständigheter.
Precis så är min tolkning, och Lufthansa har inte nämnd extraordinär än... Har haft två agenter idag som slutar svara utan avbryta samtalet, please hold while I xyz, ... 20 min senare har jag gett upp 2x.

Har nu också själv hunnit läsa på mer. EUs tolkningshjälp är också ganska tydlig:
Depending on the circumstances, the following good practices are recommended: [..]
— re-routing should be offered at no additional cost to the passenger, even where passengers are re-routed with another air carrier or on a different transport mode or in a higher class or at a higher fare than the one paid for the original service,
— if several flights are available with comparable timings, passengers having the right to re-routing should accept the offer of re-routing made by the carrier, including on those air carriers cooperating with the operating carrier, [jag skulle säga att interline och codeshare ska nog räknas här, LH kan ställa ut TK biljett].

källa (avsnitt 4.2): EUR-Lex - 52016XC0615(01) - EN - EUR-Lex

Edit: uppdate om läget, HUACA, ny agent, nytt besked, biljetter inom 4 timmar, vi får se om biljetterna kommer denna gång.
 
Last edited:
Toppen