Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Fick precis besked om en ändrad flygtid från Köpenhamn till Krakow med SAS. Skulle åkt torsdagen den 24 september och hem söndagen den 27 september, denna resa blev flyttad till fredagen den 25 september och hem måndagen den 28 september, vilket inte funkar för oss.

Har man rätt till 250€ per person eller är det flygbiljetten man får ersättning för ? Eller kan de hävda extraordinära omständigheter när man flyttat flyget till en annan dag?

Tack på förhand.
 

apknug

Medlem
Den tonen hade inte gett mig de underlag jag nu sitter på, eftersom det är vad de hävdade upprepade gånger, som kommer överbevisa SAS om att någon timme senare lyfte samma bolag som hävdar att Corona påverkade min avgång.
Det var nog CC i mailet som gav dig dina underlag och nu fick ledningen reda på att deras anställda inte gör sitt jobb och skickar dig de underlag du har rätt till.

Bra jobbat !
 

Sander

Medlem
Hej!

Har upptäckt att våra flygtider ändrats av SAS. Vad gäller i detta fall?

Flygtider vid bokning:
- ARN-AGP 06:00-10:30
- AGP-ARN 21:30-01:45
Vid kontroll av bokning på sas.se:
- ARN-AGP 08:30-13.00
- AGP-ARN 11:45-16:00

Har letat igenom mailboxen på bokningsnumret för att se om jag fått notis om ändrade flygtider, men har inte fått något. Idag är det åtta dagar tills vi ska flyga, men vet inte när ändringen gjorts. För tillfället verkar det endast gå ett direktflyg per dag, så ombokning (på samma dag) är inte aktuellt.

- Finns någon möjlighet till ersättning enligt (EG) 261/2004?
- Borde jag ha rätt att boka om flyg kostnadsfritt?
 

Senator

Moderator
Hej!

Har upptäckt att våra flygtider ändrats av SAS. Vad gäller i detta fall?

Flygtider vid bokning:
- ARN-AGP 06:00-10:30
- AGP-ARN 21:30-01:45
Vid kontroll av bokning på sas.se:
- ARN-AGP 08:30-13.00
- AGP-ARN 11:45-16:00

Har letat igenom mailboxen på bokningsnumret för att se om jag fått notis om ändrade flygtider, men har inte fått något. Idag är det åtta dagar tills vi ska flyga, men vet inte när ändringen gjorts. För tillfället verkar det endast gå ett direktflyg per dag, så ombokning (på samma dag) är inte aktuellt.

- Finns någon möjlighet till ersättning enligt (EG) 261/2004?
- Borde jag ha rätt att boka om flyg kostnadsfritt?

Ombokning borde inte vara ett problem, men du kan begära ut en kopia på när/hur du blev notifierade om ändringen. Personligen tycker jag tiderna är bättre men allt beror väl på hur länge ni skulle ha stannat. Om ni vill åka så hade jag inte lagt så mycket tid utöver begära information om när ändringen blev gjort.
 

Sander

Medlem
Ombokning borde inte vara ett problem, men du kan begära ut en kopia på när/hur du blev notifierade om ändringen. Personligen tycker jag tiderna är bättre men allt beror väl på hur länge ni skulle ha stannat. Om ni vill åka så hade jag inte lagt så mycket tid utöver begära information om när ändringen blev gjort.
Vi ska vara där en onsdag till söndag veckan efter - så hade gärna haft hela söndagen på plats. Nerresan passar bättre under en arbetsdag (bara förmiddagen otillgänglig) - i övrigt håller jag med om att de i vanliga fall hade ansetts vara bättre tider!

Tack för svar i alla fall - kanske kontaktar dem för att be om det underlaget. Men jag tolkar ditt svar som att någon ersättning inte kan vara aktuell då det (troligen) ändrats mer än 14 dagar innan?
 

SK989

Medlem
Kom en dom från Svea hovrätt i veckan som är lite intressant (mål FT 13617-19). En passagerare har flugit med Swiss (LX) mellan Genève och Stockholm med LX1232 i augusti 2016 (okänt för mig att LX flugit direkt GVA - ARN trodde bara det var SAS som kört sträckan de senaste åren). Flyget var över 3 timmar sent och passageraren begärde 400 euro enligt 261/2004. LX sa nej (oklart varför) och frågan hamnade i tingsrätten. I tingsrätten menade LX att talan inte skulle riktats mot Swiss International Ltd utan mot bolaget Swiss Global Airlines AG. På biljetten stod att flygningen utfördes av Swiss International, men tingsrätten tyckte inte passageraren ändå bevisat detta och gav därför Swiss rätt i att talan väckts mot fel bolag. Svea hovrätt ändrar på detta och säger att om det står på biljetten att ett visst flygbolag utfört flygningen så är det rätt bolag att väcka talan mot om inte flygbolaget motbevisar detta faktum, vilket Swiss inte gjort.

I själva sakfrågan medgav Swiss talan, så passageraren fick 400 euro.
 

Moco

Medlem
Kom en dom från Svea hovrätt i veckan som är lite intressant (mål FT 13617-19). En passagerare har flugit med Swiss (LX) mellan Genève och Stockholm med LX1232 i augusti 2016 (okänt för mig att LX flugit direkt GVA - ARN trodde bara det var SAS som kört sträckan de senaste åren). Flyget var över 3 timmar sent och passageraren begärde 400 euro enligt 261/2004. LX sa nej (oklart varför) och frågan hamnade i tingsrätten. I tingsrätten menade LX att talan inte skulle riktats mot Swiss International Ltd utan mot bolaget Swiss Global Airlines AG. På biljetten stod att flygningen utfördes av Swiss International, men tingsrätten tyckte inte passageraren ändå bevisat detta och gav därför Swiss rätt i att talan väckts mot fel bolag. Svea hovrätt ändrar på detta och säger att om det står på biljetten att ett visst flygbolag utfört flygningen så är det rätt bolag att väcka talan mot om inte flygbolaget motbevisar detta faktum, vilket Swiss inte gjort.

I själva sakfrågan medgav Swiss talan, så passageraren fick 400 euro.

Att Swiss försöker kollra bort den enskilde hör ju inte till sakfrågan, så ändå bra att domstolen såg igenom detta. Med tanke på att Lufthansa allt som oftast sköter detta exemplariskt så borde man ju se till att hela gruppen anammar samma mentalitet och excellence när det kommer till customer service. Speciellt om man som Swiss gärna vill ge sken av att man är lite bättre.
 
Toppen