Senaste nytt

Råd vid skada på på hyrbil med hög självrisk.

hej
jag har idag kontaktat kreditkortsföretaget och sagt att jag bestrider debiteringen så får jag se vad dom svarar.
Hade Mabi varit lite mer hjälpsamma får jag ju ut det mesta av självrisken från amex försäkringen men dom har blivit väldigt tysta.
 

jonten

Medlem
Liten anekdot ifrån Hertz, skrapade kofångarn bak. Den hade sen tidigare 2 olika skador, så min blev den tredje på samma kofångare. De hade ju då redan fått in två självrisker. Så jag försökte deala om reducerad självrisk, men fick nobben. Så mina 8000:- gick rätt i fickan på Hertz, helt övertygad om att de endast tog en självrisk på alla tre skadorna. Drabbade jobbet och inte mig, men fult gjort...
 
dessa självrisker verkar vara en bra inkomstkälla för hyrbilsföretagen.
Jag kämpar fortfarande med MABI för att få dom dokument som jag behöver så att min reseförsäkring med amex
kan betala ut. förra veckan pratade jag med malmökontoret och dom lovade fixa allt till igår men jag har förstås inget hört. Banken sa att eftersom mabi redan dragit pengarna så kan dom inget göra utan hänvisar till en rutin där jag får kontakta ett företag som tyligen tar hand om problem men då måsta jag förstås fylla i en massa blanketter innan dom gör något. Tråkig inställning av Mabi i synnerhet eftersom jag inte ens bestrider skadorna . Är detta typiskt av MABI_?
 

fmansson

Medlem
Liten anekdot ifrån Hertz, skrapade kofångarn bak. Den hade sen tidigare 2 olika skador, så min blev den tredje på samma kofångare. De hade ju då redan fått in två självrisker. Så jag försökte deala om reducerad självrisk, men fick nobben. Så mina 8000:- gick rätt i fickan på Hertz, helt övertygad om att de endast tog en självrisk på alla tre skadorna. Drabbade jobbet och inte mig, men fult gjort...

Det är så de jobbar tyvärr. Likadant hos de flesta stora drakarna. Att hyra ut bilar till 1000kr per vecka ger ingen lönsamhet med personal och allt som kommer med det.

Hyrde för några veckor sen bil hos Sixt i Danmark och tecknade full försäkring då jag vet att de är, likt tyskarna, nitiska vid återlämning. Ett skrap bak uppstod och jag tyckte det var skönt att jag reducerat självrisken till noll.

Räkningen kom några dagar efteråt via e-post, då hade de tagit ut en administrativ avgift på skadan. 600 DKK kostade det...

Jag har cirka 40 bilhyror om året i jobbet. Aldrig mer att jag hyr från Sixt. Anywhere.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Valley

Medlem
dessa självrisker verkar vara en bra inkomstkälla för hyrbilsföretagen.
Jag kämpar fortfarande med MABI för att få dom dokument som jag behöver så att min reseförsäkring med amex
kan betala ut. förra veckan pratade jag med malmökontoret och dom lovade fixa allt till igår men jag har förstås inget hört. Banken sa att eftersom mabi ............ . Är detta typiskt av MABI_?

Använde du ett bankkort att betala med ?
Själv bråkat med Hertz och Handelsbanken en gång om alla konstiga saker man drog från mitt kort.
Då lärde man sig att enbart använda ett fristående kort så man kan låta bli att betala om något konstigt händer
 

johan_fbg

Medlem
Skärmklipp 2018-08-13 22.16.15.png


Råkade skrapa fälgen på en V90 som jag hyrde av Hertz. Självrisken är på 7000:- och jag har separat självriskreducering via tredjepart. Däremot vill Hertz ha 6250:- för att åtgärda märket. Känns som ocker, även om jag personligen inte drabbas.

Har jag en chans att bestrida denna summa hos Hertz eller ska jag bara acceptera situationen tycker ni?
 

Migato

Medlem
Såg att folksam hade något som heter resklart som man kan teckna för ca 30 kr per månad om man har folksam som hemförsäkring. Täcker upp till 10 000 kronor i självriskreducering för hyrbil utomlands.

"Gäller ersättningsbara skador på en bil som du hyr utomlands. Den högsta ersättningen är 10 000 kronor vid max två skadetillfällen per försäkringsår."

Detta måste väl vara billigaste alternativet om man redan har folksam? För det finns ju inget på SAS Amex-korten som täcker det? Och billigare än att täcka extra tilläggen hos hyrbilsföretagen.
 
Toppen