Senaste nytt

Råd vid skada på hyrbil

DennisMR

Ny medlem
Hej,

Hyrde en Renault Megane från Hertz och lämnade tillbaka den i söndags då min hyrestid gick ut då. Det är utanför deras öppettider så man får parkera bilen utanför en godisaffär och slänga nyckeln i ett nyckelinkast. Gjorde en snabb check kring bilen innan jag lämnade den. Allt såg OK ut vad jag kunde se.

Nu har jag fått ett mail från Hertz där de påstår att det finns två st skador på bilen. Det ena ser ut att vara små märken på bakre stötfångaren. Det andra är lite svårare att se för mig på bilderna, men det ser ut att kunna vara ett litet skrapmärke (bilden är på undre delen av bilen nära vänster framhjul). Men det kan också vara smuts då bilen är otvättad.

De kräver mig nu på 2 gånger självrisken (det blir 14 000kr!) eftersom skadorna är oberoende av varandra. Jag visste inte att hyrbilsföretag kan ta en godtycklig faktor och multiplicera med självrisken och skicka ut vilken debitering som helst?

I mailet står det att jag har 7 dagar på mig att fylla i deras skadeanmälan annars kommer de istället för självrisken att debitera mig på reparationskostnader + kostnad för bilens stillestånd.
Jag undrar om någon kan ge råd kring följande frågor:
  • Vad händer efter de 7 dagarna? Är det kört då att "endast" betala självrisken. Hur mycket kan de egentligen debitera mig för repareringen? Kan det överstiga 7 000 kr per skada? Om jag istället skickar in skadeanmälan och betalar 14 000 kr, har jag då rätt att få se deras reparationskostnader senare och få tillbaka mellanskillnanden om det blev billigare än självrisken?
  • Jag lämnade in bilen kl 17.00 på söndag. På bilderna så ser jag att bilen blev kontrollerad på måndag kl 11.45, vilket känns lite sent då de öppnar kl 07.00. Skadorna kan alltså ha inträffat någon gång fram tills dess. Har jag någon chans att använda detta argument eller är det helt kört? Ligger bevisbördan hos mig eller hos Hertz?
Bifogar bilderna de skickade mig. Tacksam för all hjälp och råd!

/Dennis
 

Attachments

  • 17b99dc252126bfa4e0972813972d04b.jpg
    17b99dc252126bfa4e0972813972d04b.jpg
    89,4 KB · Visningar: 907
  • 4e2d2dd3fc833cf98d9c4c28f63d73dd.jpg
    4e2d2dd3fc833cf98d9c4c28f63d73dd.jpg
    48,8 KB · Visningar: 939
  • e1f28e3b2e7312e7f6b81b1dbdb595dd.jpg
    e1f28e3b2e7312e7f6b81b1dbdb595dd.jpg
    27,9 KB · Visningar: 850
  • 223f170d1eacf6b76ff45dd224a94dc6.jpg
    223f170d1eacf6b76ff45dd224a94dc6.jpg
    98,6 KB · Visningar: 964
  • ea6343c7c5cef8276a4ef4cddae27cc4.jpg
    ea6343c7c5cef8276a4ef4cddae27cc4.jpg
    64,8 KB · Visningar: 952
  • Gilla
Reactions: Gus

Myllys35

Medlem
Till att börja med bör du kontrollera vad som står i avtalet och eventuella villkor etc.

Bevisbördan ligger hos Hertz, de måste visa att det är mer sannolikt att ”skadan” uppstått under den tid du haft bilen än att så inte är fallet. Det är dock väldigt svårt att se vissa märken på bilderna och är snarare normalt slitage än en skada. Oavsett känns inte 14k som en rimlig skadekostnad.

Det finns definitivt utrymme för att bestrida detta! Hertz är riktiga skojare vilket konstaterats i en annan tråd.
 

Niclas.J

Medlem
Vad består skada nummer två av, den vid hjulet? Jag kan ärligt talat inte se något alls. Skadan på kofångaren är visserligen något som rent teoretiskt "kräver" åtgärd om bilen ska ha perfekt lack, men kan nog nästan anses vara normalt slitage beroende på vem man frågar. Kika i villkoren.

Jag hade försökt bestrida.
 
Hertz är idioter, hyr aldrig från dem.
Det där är ju såntdär småtjafs som ser ut att gå bort i nästa tvätt.

Är bilen hyrd i Sverige?
Betald med kreditkort?

I alla händelser så ska du bestrida betalningsansvar eftersom skadan inte var där när du lämnade bilen. Därmed har du inte varit oaktsam. Se ny praxis:
Ansvar flyttas när hyrbilen skadas | SvD

Räkna med att du kommer att få bråka som en galning men om du inte ger upp så kommer det nog gå bra, och tillslut ger de förmodligen med sig.

Hertz ser varje kund som en potentiell blåsning...
 

DennisMR

Ny medlem
Hertz är idioter, hyr aldrig från dem.
Det där är ju såntdär småtjafs som ser ut att gå bort i nästa tvätt.

Är bilen hyrd i Sverige?
Betald med kreditkort?

I alla händelser så ska du bestrida betalningsansvar eftersom skadan inte var där när du lämnade bilen. Därmed har du inte varit oaktsam. Se ny praxis:
Ansvar flyttas när hyrbilen skadas | SvD

Räkna med att du kommer att få bråka som en galning men om du inte ger upp så kommer det nog gå bra, och tillslut ger de förmodligen med sig.

Hertz ser varje kund som en potentiell blåsning...

Den är hyrd i Sverige och betalad med kreditkort. Jag har sett den där artikeln här i en annan tråd - frågan är bara vad som räknas som aktsamhet och hur det ska bevisas.

Här är Hertz egna definition på vad som räknas som normalt slitage: "Enstaka stenskott på kaross, små bättringsbara lackskav/poleringsbara repor. Observera att dessa skador registreras hos Hertz, men skrivs inte ut i skadebilagan." Det står något liknande på själva avtalet. Jag tycker helt klart att åtminstone skada #2 bör passa in här.

Jag har svarat Hertz mail om att jag vill bestrida anklagelserna. Tänkte ta mig in till deras kontor imorgon, kanske kan ta en kik på bilen om den finns där inne fortfarande. Håller tummarna att det går bra!
 
En del (=några få) kreditkort har självriskeliminering - kolla om det möjligtvis finns något sådant på ditt.
Ibland kan också hemförsäkringen vara till hjälp.

Aktsamhetsfrågan är svår att bevisa, men kom ihåg att det är Hertz som kräver dig på pengar här och inte tvärt om.

Konsumentkreditlagen ger dig också det utmärkta skyddet att du kan ställa samma krav på kreditkortsföretaget som på försäljningsstället. Hertz kan alltså inte bara dra pengar på ditt kort som du sedan måste betala. Om de gör det så ska du reklamera detta hos kortutgivaren. De är vana vid att hantera den typen av ärenden så det är inget konstigt. De kan också hjälpa till att sätta press på Hertz.
 

Homer

Medlem
Ser ut som sånt som går att polera bort? men fotona är för usla för att veta säkert.
Låter som orimligt att betala såna belopp även om du skulle ha orsakat skadan.


Men visst är det riktigt att betala självrisk 2ggr om skadorna uppenbart skett vid olika tillfällen.
Detsamma gäller om du har egen bil försäkrad i Sverige, kör du in fronten i en bergvägg får du ingenting för repor på bagageluckan. (att det kan locka till att göra skrot av bilen för att bara betala en självrisk är en annan diskussion)
 
Last edited:

DennisMR

Ny medlem
Hände mig med för några år sedan vid återlämning hos Hertz utanför kontorstid. Bestred och bad dem bevisa att skadan ej uppkommit efter mitt återlämnande. Det kunde de inte och jag blev inte debiterad.

Och det var precis det som hände mig precis - fick svar från Hertz att de släpper anklagelserna eftersom de inte kan bevisa att de uppkommit efter jag lämnade bilen! Tack för supporten alla!
 
Toppen