Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

bnr

Medlem
Johansch gör en värdefull poäng som dessutom har stöd genom att en myndighet i USA utfärdad ett förbud
Ja, för FAA är totalt objektiva i sammanhanget...
Att kalla ett sådant inlägg för ”löjligt” och ”dumt” är inte konstruktivt.
Att dra den parallellen är en löjlig sak att göra. Det står jag fast vid.
Inlägget i sig har han all rätt att posta.
Jag har rest med Qatar åtskilliga gånger över Iran o persiska viken. Jag har också flygit Hercules över Iran vid åtskilliga tillfällen. Men denna händelse gör att jag numera avstår från att resa med alternativ som tar mig över konfliktzoner. Mitt beslut gällande mitt resande.
Vad bra, då bör du inte ha något problem med området som diskuteras eftersom det inte är någon konfliktzon. Blir det väpnad konflikt (God forbid) är det en helt annan sak.
 

Kricka

Medlem
Jag håller helt med @palmen att vi bör diskutera sakfrågan i denna tråd. Vi
alla upplever de senaste dagarnas händelser olika och tolkar rapporteringen
i media på vårt eget sätt.

Fram tills dess MH17 sköts ned gick många flyg "obekymrat" över Ukraina.
Om nedskjutningen var planerad (en konspiratorisk tanke är att det gjordes
för att beröva Ukraina från överflygningsintäkter), ett mänskligt misstag, dåligt
fungerande utrustning (BUK) eller kombination av ovanstående vet vi inte.

Jag skulle själv kalla Persiska Viken/Omanbukten för ett konfliktområde då
det skett attacker mot flera tankfartyg och nu senast den nedskjutna drönaren
men även där lägger vi ribban på olika höjd @bnr

Man får hoppas att det iranska missilsystemet är tillräckligt bra för att kunna
särskilja passagerarflygplan från andra flygrörelser! Just nu känns det som om
man från bägge(?) sidor eskalerat konflikten så högt att minsta misstag från
endera sidan skulle kunna starta ett förödande krig.
 
Fram tills dess MH17 sköts ned gick många flyg "obekymrat" över Ukraina.
Om nedskjutningen var planerad (en konspiratorisk tanke är att det gjordes
för att beröva Ukraina från överflygningsintäkter), ett mänskligt misstag, dåligt
fungerande utrustning (BUK) eller kombination av ovanstående vet vi inte.
Det är ändå tämligen väl utrett vad som hände med MH17; och beroende på hur man definierar "misstag" så är det inget av dina alternativ. Det var en avsiktlig nedskjutning med utmärkt fungerande utrustning. Däremot så var målet inte vad ryssarna/separatisterna trodde.
 

johansch

Medlem
Till att börja med: Ingen här tror att Iran vill skjuta ner ett QR-plan av vilja - Qatar och Iran är ju uppenbart allierade.

Det finns dock ett par sätt detta kan hända av misstag, om Iran istället vill skjuta ner (vad de tror är en) amerikansk dron.

Den här tekniska bakgrundsartikeln är relevant här:

A detailed description of the BUK SA-11 which could have shot down MH17 | What happened to flight MH17?

"It is not easy to operate a BUK. Many people say it requires at least a year of training before someone is able to launch a missile and be able to hit the intended target."

"A target on the radar screen looks like a small dash. The first picture below shows the radar screen taken from a BUK operator manual. The other screen is a screenshot of a computer simulation for the BUK. The two almost horizontal small lines indicated by the number 1 are targets in the air. As you can see there is no indication for the type of aircraft nor if it is friendly or enemy."
 

Direktorn

Medlem
Tittar på en kompis som sitter på TG 961 just nu. Flög över Iran utan problem. Tror nog Irans luftförsvar kan skilja på ett passagerarplan som anropar deras flightcontrol och en Amerikansk drönare.
 
Ja, för FAA är totalt objektiva i sammanhanget...

Att dra den parallellen är en löjlig sak att göra. Det står jag fast vid.
Inlägget i sig har han all rätt att posta.

Vad bra, då bör du inte ha något problem med området som diskuteras eftersom det inte är någon konfliktzon. Blir det väpnad konflikt (God forbid) är det en helt annan sak.

Inte en konfliktzon enligt vems eller vilken definition? Jag undviker vissa områden i Sverige vissa tider utan att de benämnts konfliktzoner i ett VMA-larm ;) Jag åker inte hyrbil hursomhelst i USA. Jag gör dessa bedömningar självständigt baserat på hur jag bedömer läget. Min poäng var att forumet tar skada av att skjuta ner inlägg med vissa vassa ord. Jag tror en del medlemmar (inkl mig själv) drar sig för att kommentera om tonen är för hård. Konsekvensen blir att forumet blir mindre levande och aktivt.

Mod får flytta eller radera mitt inlägg om det var allt för mycket off topic
 
Toppen