Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

pep

Medlem
Til Afrika og Sydamerika går ruterne ca. sådan her:
upload_2018-2-3_15-43-7.png
(fra Live Flight Tracker ✈ FlightAware
 

johansch

Medlem
Det är tyvärr dags igen.

Iran sköt under torsdagen ner en amerikansk (stor, 14 meter lång) drone i Hormuz-sundet. Iranierna påstår att de sköt ner den när den flög över deras vatten, Amerikanerna menar att den sköts ned 22 km från Irans vatten.

FAA har efter denna incident förbjudit all civil flygning med amerikanska luftfartyg i den del av det Iranska luftrummet som är över den persiska gulfen och den omanska gulfen: US issues Emergency Order – No Fly Zone for Civil Aircraft – Iran – International Ops 2019 – OPSGROUP

Tyvärr kan Qatar Airways inte följa denna rekommendation (så som även icke-västerländska flygbolag brukar göra) eftersom de då inte längre har någon möjligt att flyga österut - åtminstone inte utan en ganska rejäl omväg på ett par timmar.

Hursomhelst är det inte särskilt attraktivt att flyga något tiotal kilometer från ett område där Iran precis har skjutit ner en amerikansk drone hjälp av en inhemsk kopia av det ryska BUK-systemet; det där systemet som sköt ned MH17.

Jag har skickat tips-mail till Aftonbladet, Expressen och DN om att uppskattningsvis något tusental svenskar (två dagliga avgångar t/r) kommer utsättas för denna risk varje dag om inte QR ändrar sina flygrutter.
 
Last edited:

Direktorn

Medlem
Det är tyvärr dags igen.

Iran sköt under torsdagen ner en amerikansk (stor, 14 meter lång) drone i Hormuz-sundet. Iranierna påstår att de sköt ner den när den flög över deras vatten, Amerikanerna menar att den sköts ned 22 km från Irans vatten.

FAA har efter denna incident förbjudit all civil flygning med amerikanska luftfartyg i den del av det Iranska luftrummet som är över den persiska gulfen och den omanska gulfen: US issues Emergency Order – No Fly Zone for Civil Aircraft – Iran – International Ops 2019 – OPSGROUP

Tyvärr kan Qatar Airways inte följa denna rekommendation (så som även icke-västerländska flygbolag brukar göra) eftersom de då inte längre har någon möjligt att flyga österut - åtminstone inte utan en ganska rejäl omväg på ett par timmar.

Hursomhelst är det inte särskilt attraktivt att flyga något tiotal kilometer från ett område där Iran precis har skjutit ner en amerikansk drone hjälp av en inhemsk kopia av det ryska BUK-systemet; det där systemet som sköt ned MH17.

Jag har skickat tips-mail till Aftonbladet, Expressen och DN om att uppskattningsvis något tusental svenskar (två dagliga avgångar t/r) kommer utsättas för denna risk varje dag om inte QR ändrar sina flygrutter.

Iran kommer inte att skjuta ner flygplan från Qatar. Ditt tips är bara dumt.
 

johansch

Medlem
Iran kommer inte att skjuta ner flygplan från Qatar. Ditt tips är bara dumt.

Naturligtvis inte med vilja.

Men vi pratar om en iransk inhemsk kopia av det det sovjetiska BUK-systemet från 1979.

För övrigt: Att kalla mitt inlägg för "dumt" är väldigt icke-konstruktivt och.. dumt! :) Bättre kan du.
 
Last edited:

QR A319

Medlem
Iran och Qatar är kompisar i arabvärlden. Att Amerikanska FAA utfärdar förbud för sin nations civila flygbolag (som förvisso även andra nationers flygbolag hörsammar) är ju inget annat än en självklarhet. Även om det inte blir ett (omedelbart) anfall mot Iran så kommer det här förbudet gälla under lååång tid framöver tror jag. Oerhört svårt att veta de faktiska omständigheterna och sanningshalten i de fakta som kablas ut i media.
En annan sida av myntet är att den här uppblossade konflikten ger UAE legitim och kanske oväntad öppning att på diskret,diplomatisk manér lätta på sanktionerna mot Qatar i form av upplåtelse av luftrum tex....Om korten sköts rätt så kan det bli riktigt snyggt avslut på den seglivade konflikten som ingen vill tillskrivas "förlorare".
Jag har förståelse att folk känner olust att flyga i den här geografin men QATAR AIRWAYS kommer inte vara en måltavla och de kommer sannerligen inte sätta säkerheten i andra hand genom att flyga igenom krigsområden!

Häls Lillkärran
 

bnr

Medlem
Hursomhelst är det inte särskilt attraktivt att flyga något tiotal kilometer från ett område där Iran precis har skjutit ner en amerikansk drone hjälp av en inhemsk kopia av det ryska BUK-systemet; det där systemet som sköt ned MH17.

Jag har skickat tips-mail till Aftonbladet, Expressen och DN om att uppskattningsvis något tusental svenskar (två dagliga avgångar t/r) kommer utsättas för denna risk varje dag om inte Qatar Airways ändrar sina flygrutter.

Men vi pratar om en iransk inhemsk kopia av det det sovjetiska BUK-systemet från 1979.

Iran kommer inte skjuta ner passagerarflyg.
Du kan inte jämföra MH17 med att en amerikansk militär drönare skjuts ner, bara för att det råkar vara samma system som använts.
Det är inte systemet som skjuter ner objekt i himlen på måfå, utan det är människor som tar besluten om vad som skall skjutas ner.

Löjligt att dra paralleller mellan en situation i en aktiv krigszon, där ryssar/pro-ryska separatister skjutit ner ett passagerarplan och detta område (Persiska viken) där enormt mycket passagerarflyg rör sig varje dag.

Dessutom vågar jag hävda att det är betydligt säkrare och mer stabilt i den delen av Iran idag, än det var då i den delen Ukraina där MH17 sköts ner.
 
Iran kommer inte att skjuta ner flygplan från Qatar. Ditt tips är bara dumt.

Iran kommer inte skjuta ner passagerarflyg.
Du kan inte jämföra MH17 med att en amerikansk militär drönare skjuts ner, bara för att det råkar vara samma system som använts.
Det är inte systemet som skjuter ner objekt i himlen på måfå, utan det är människor som tar besluten om vad som skall skjutas ner.

Löjligt att dra paralleller mellan en situation i en aktiv krigszon, där ryssar/pro-ryska separatister skjutit ner ett passagerarplan och detta område (Persiska viken) där enormt mycket passagerarflyg rör sig varje dag.

Dessutom vågar jag hävda att det är betydligt säkrare och mer stabilt i den delen av Iran idag, än det var då i den delen Ukraina där MH17 sköts ner.

Johansch gör en värdefull poäng som dessutom har stöd genom att en myndighet i USA utfärdad ett förbud

Inlägget är intressant och relevant i tråden.

Att kalla ett sådant inlägg för ”löjligt” och ”dumt” är inte konstruktivt.

Jag har rest med Qatar åtskilliga gånger över Iran o persiska viken. Jag har också flygit Hercules över Iran vid åtskilliga tillfällen. Men denna händelse gör att jag numera avstår från att resa med alternativ som tar mig över konfliktzoner. Mitt beslut gällande mitt resande.

Tack Johansch för ett intressant inlägg.
 
Toppen