Senaste nytt

Qatar Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

D

Deleted member 30163

Guest
Hur då menar du? Om man inte får en ny funktionell stol, vilket det inte gjorde i detta fall, menar du att dom delar ut ersättning direkt och hur mycket då? Jag har haft haveri på stolar flera gången men aldrig varit med om att kabinbesättningen har löst kompensation för detta på planet. Sist jag hade en stol i First på Thai som inte fungerade i nerfällt läge tog det tre månader att komma överens om skälig ersättning.

Nej jag menar såklart inte att crew ska ha en stor påse med pengar och dela ut kompensation. Jag har också självklart varit med om havererade stolar. Det jag menar är att det kan vara svårt att ringa kundtjänst ett par dagar efter resan och säga att stolen var trasig om inte crew noterat detta. Så jag brukar alltid nämna det för crew, kräva kompensation direkt - kan vara uppgraderingar, byte, gratis taxfree etc) om det inte går vill jag ha skriftligt på att stolen var trasig, jag brukar skriva ner namn på crew som jag pratar med också.

Var på en long-haul där stolen varit fast i upprätt läge, sjukt irriterande när alla runtomkring planerar för lite sömn. Fick tillbaka halva kostnaden på det benet (jag krävde 100) - Det var inte QR dock.
 

Matore

Medlem
Som säkert framgår av mitt inlägg så är jag inte längre ombord, nej. Så mina frågor utgår från det. Kabinchefen gjorde en notering om stolen in sin logg.
 
Betalade pengar för att specifikt få en rad med extra benutrymme + fönster på flyget DOH-ARN hemresa från Zanzibar. När jag kom på flyget så var rad 14 som jag bokat en helt vanlig rad. Så jag antar att de bytt flygplan? Klagade men de sa typ - tough shit, du får klaga i efterhand. Gjorde det och fick nu ett svar i stil med nedan:

Economy Reserve selection and purchase is subject to availability of seats at time of check-in and is subject to Qatar Airways Conditions of Carriage for passengers and baggage. Economy Reserve selection may be restricted for operational and safety reasons and cannot be made for emergency exit seats, extra leg seats or bulkhead seats. There is a limited number of Economy Reserve seats available on each flight.

De erbjöd efter en del diskuterande andra platser men då flickvännen behöver ha fönster så tackade vi nej (hjälper henne med flygrädsla). Det var emergency exit-säten där det inte fanns fönster.

Kontentan är att de inte vill återbetala något och jag tycker det är helt åt helvete. Hur ska man ta dem på bästa sätt? Finns det nån ARN i Qatar?

(Deras supervisor vad sjukt dryg också och hotade med att slänga av oss från planet om vi inte accepterade våra standardplatser)
 

palmen

Moderator
Betalade pengar för att specifikt få en rad med extra benutrymme + fönster på flyget DOH-ARN hemresa från Zanzibar. När jag kom på flyget så var rad 14 som jag bokat en helt vanlig rad. Så jag antar att de bytt flygplan? Klagade men de sa typ - tough shit, du får klaga i efterhand. Gjorde det och fick nu ett svar i stil med nedan:

Economy Reserve selection and purchase is subject to availability of seats at time of check-in and is subject to Qatar Airways Conditions of Carriage for passengers and baggage. Economy Reserve selection may be restricted for operational and safety reasons and cannot be made for emergency exit seats, extra leg seats or bulkhead seats. There is a limited number of Economy Reserve seats available on each flight.

De erbjöd efter en del diskuterande andra platser men då flickvännen behöver ha fönster så tackade vi nej (hjälper henne med flygrädsla). Det var emergency exit-säten där det inte fanns fönster.

Kontentan är att de inte vill återbetala något och jag tycker det är helt åt helvete. Hur ska man ta dem på bästa sätt? Finns det nån ARN i Qatar?

(Deras supervisor vad sjukt dryg också och hotade med att slänga av oss från planet om vi inte accepterade våra standardplatser)
Reklamera till det kreditkort du betalade med är nog enklast och säg att du inte fick det du betalade för.

Nu ska vi inte gå in på politik och liknande, men utan att gå i detalj så fungerar inte Qatar riktigt som Sverige när det gäller vissa rättigheter. Att försöka hitta en myndighet i Qatar som skulle fälla Qatar Airways i detta case är nog en svårare uppgift än att bygga en stege till månen (om jag får gissa lite).
 

pep

Medlem
... @chronomaster - jeg mener du overreagerer lidt? QR har vel lov at bytte flytype, det har du ingen garanti for. De tilboed ombord endda Exit row, som normalt er ret dyre at faa fat i, da de er betragteligt bedre. De tilboed jer ogsaa "andra platser" som I ogsaa afslog. Hvad kunne de goere meget mere? At faa pengene tilbage: Glem det, sorry - du spilder din tid.
 
... @chronomaster - jeg mener du overreagerer lidt? QR har vel lov at bytte flytype, det har du ingen garanti for. De tilboed ombord endda Exit row, som normalt er ret dyre at faa fat i, da de er betragteligt bedre. De tilboed jer ogsaa "andra platser" som I ogsaa afslog. Hvad kunne de goere meget mere? At faa pengene tilbage: Glem det, sorry - du spilder din tid.

Tycker inte jag överdriver alls. De erbjöd exit row utan fönster. Det vi betalade för var legroom + fönster då tjejen behöver det då hon är flygrädd. De erbjöd bara detta och inget annat och det var först när vi bråkade om saken som de ens ebjöd sig att kolla nått annat.
 

011430121

Medlem
Tycker inte jag överdriver alls. De erbjöd exit row utan fönster. Det vi betalade för var legroom + fönster då tjejen behöver det då hon är flygrädd. De erbjöd bara detta och inget annat och det var först när vi bråkade om saken som de ens ebjöd sig att kolla nått annat.
När ni köpte säterns stod det inget lite finstilt om det byts flygplanstyp……….. bolagen brukar nästan alltid fri skriva sig när man köper något extra som kan eventuellt kan ändras.
 
Toppen