Senaste nytt

Qatar Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

LarsCph

Medlem
Hmmm, Vi som bokar "bonusbiljetter" har ju nästan uteslutande någon status så vi kommer,med gäst eller gäster, in i loungerna ändå. Jag kan inte se någon förändring alls faktiskt när det gäller just den här biljetttypen

Dog... I Doha kommer man ikke ind i buiness loungen med sin status - der er man henvist til den noget mere ydmyge lounge som giver adgang til rejsende med status.
 

QR A319

Medlem
Dog... I Doha kommer man ikke ind i buiness loungen med sin status - der er man henvist til den noget mere ydmyge lounge som giver adgang til rejsende med status.

Det stämmer i normala förhållanden att man inte har tillgång till Al Mourjan utan förpassas till de 2 andra som heter Businessclass resp first class loungerna( Bägge har ju separata duschrum,helt ok spisning med starkare dryck om så önskas) men visst, de kommer inte i närheten av Al Mourjan. Nu i coronatider är de 2 förstnämnda stängda så blir fribiljett till finrummet för resenärer med OW status. Har du en betald premiumbiljett med Qatar Airways och är platinum så har du tillträde till den högst exklusiva Al safwa loungen men dessvärre är även den coronastängd.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Hmmm, Vi som bokar "bonusbiljetter" har ju nästan uteslutande någon status så vi kommer,med gäst eller gäster, in i loungerna ändå.
onemileatatime brukar ju vilja använda BA/Oneworld för bonusresor och då kommer du ju bara in i "businessloungen" - Fast den är väl stängd just nu, gissar jag, som det mesta, så då borde det bli Al Mourjan även där.

Det borde vara omöjligt att boka reward utan att ha status, på Qatar alltså.

Även om det just nu inte verkar vara tydligt vad som gäller så kan jag absolut tänka mig att QR kommer göra så. Classic är ju inte en ny produkt, det är ju bara en rebranding och försämring av vanliga business. Kan tänka mig att Qatar räknat på hur många qmiles deras medlemmar har, och vad det skulle innebära för ekonomin om alla började boka awards så fort den här pandemin lugnar ner sig på ett eller annat sätt.

Att fylla planen och flygplatserna med reward only lär ju inte vara bra för ekonomin.
 

LarsCph

Medlem
Har du en betald premiumbiljett med Qatar Airways och är platinum så har du tillträde till den högst exklusiva Al safwa loungen men dessvärre är även den coronastängd.

Al Safwa er noget helt for sig selv. Jeg har været der et par gange, sidste gang Oktober 2019 på vej på forlænget weekend i Oman med fruen - vi bestilte cocktails hos bartenderen uden at være specifikke om hvad, bare i forhold til smag. Han præsterede en meget fin cocktail til fruen farveafstemt til hendes kjole. Dén slags giver altså pluspoint :) Synd den er lukket nu for tiden, der plejer eller altid at være tomt også før Covid-19...
 

QR A319

Medlem
Någon som kan se hur prisläget för de olika loungerna ser ut?

Al Mourjan kostar 605 DDK men att man kan köpa in sig som Y kund i Al Safwa tror jag nog inte riktigt på.... När QR parkerade sin förstaklass för lite längre resor(finns kvar intragulf) så erbjöds J kunder att köpa in sig i den loungen för motsvarande strax under 2000SEK.
Coronastängd tillsvidare
 

Vilhelm

Medlem
[QUOTE="direktörnSE, post: 909103, member: 30163")]

Det borde vara omöjligt att boka reward utan att ha status, på Qatar alltså.

[/QUOTE]

Det går väl att växla in MR poäng för att boka med Qatar?
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det går väl att växla in MR poäng för att boka med Qatar?

ja precis, det går såklart, undrar hur många som gör det som har 0 Qmiles.

För 1 miljon amex poäng får du 90 909 Qmiles. Det räcker till ARN-DOH tur och retur i business. Beroende på vad du har för Amex kort så blir det ju oftast 1 miljon i spend.
 

LarsCph

Medlem
att man kan köpa in sig som Y kund i Al Safwa tror jag nog inte riktigt på....

Enig, det lyder mærkeligt. Men det er da hvad de skriver - måske prisen bare er prohibitiv høj hvis man rejser i economy class?

2020-11-25_16-01-31.jpg
 
Toppen