Senaste nytt

Qatar Airways - Det här gjorde Ni inte så bra!

LarsCph

Medlem
Det var tråkiga news, tack för att du hittade detta.

Jag må nog säga, iaf. från DK så är det en stor prisskillnad, så stor skillnad brukar det inte vara (?) 30.000 DKK för val av plats och lounge, det är väldigt mycket.

Du har ret faktisk - prisen for de dyrere billetter er blevet højere. Det skete for 3-4 uger siden tror jeg.

Jag undrar också om jag som Gold eller Platinum alltid har Seat och lounge access.

Der står intet om det på deres website, så ikke endnu. Men det kan være, så ligner de mere det British Airways gør hvor man skal være silver/gold for at vælge sæde uden merpris.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Gemene man kommer med största sannolikhet inte att välja business för att få mer avstånd till eventuella sätesgrannar. De flesta kommer att fortsätta åka ekonomi om de reser och den viktigaste faktorn är priset.
Att vi kommer få se massa spring i Business kabinen för att priser sänks låter väldigt otroligt. Hur mycket spring är det is ekonomi? De Fiesta sitter stilla hela flighten utöver något eventuellt toabesök. Och mina erfarenheter är att det ser precis lika dant ut i Business och First (självklart finns det vissa flighter, tex sas Austin som inte följer detta mönster).

Nej det tror jag heller inte, men Qatar skulle ju inte välja denna modell om man inte trodde att det fanns ett kundsegment som skulle finna detta attraktivt? Eller tror man att traditionella business class passagerare kommer komma tillbaka snabbt och att priset är den avgörande faktorn?

Spring var väl ett klumpigt ord för att det kan bli yngre passagerare om priset är rätt. Det tror jag absolut inte, iaf. inte i Qatars fall är något stort problem, än, man har ganska stor business, iaf. på längre longhaul.
 

Johans00

Medlem
Jag skulle inte bli förvånad om detta är en trend som kommer sprida sig till fler flygbolag. Mängden affärsresenärer som fyller Businessäten kommer troligtvis aldrig komma tillbaka till samma nivå som 2019, genom att ''Ryanairisera'' Business kan man skära ner priset och locka fler nöjesresenärer som kanske tidigare brukade flyga Premium Economy att köpa Businessbiljetter istället. Blir intressant att se hur Qatar prissätter dessa ''Basic Business'' biljetter i framtiden, känns knappast rimligt att lounge, lite extra poäng och seat selection kommer kosta 30 000:- extra som i bilden ovan.
 

palmen

Moderator
Nej det tror jag heller inte, men Qatar skulle ju inte välja denna modell om man inte trodde att det fanns ett kundsegment som skulle finna detta attraktivt? Eller tror man att traditionella business class passagerare kommer komma tillbaka snabbt och att priset är den avgörande faktorn?

Spring var väl ett klumpigt ord för att det kan bli yngre passagerare om priset är rätt. Det tror jag absolut inte, iaf. inte i Qatars fall är något stort problem, än, man har ganska stor business, iaf. på längre longhaul.
Klart det kommer att attrahera en annan grupp människor, men inte direkt så att 18-åringar kommer vallfärda till Business. Men som @Johans00 säger finns det kunder som är beredda att betala premium economy idag som kan betala detta. De struntar i förval av säte och Lounge.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Klart det kommer att attrahera en annan grupp människor, men inte direkt så att 18-åringar kommer vallfärda till Business. Men som @Johans00 säger finns det kunder som är beredda att betala premium economy idag som kan betala detta. De struntar i förval av säte och Lounge.
eftersom Qatar inte har någon sådan klass så måste man göra något, som jag skrev tidigare. idag väljer ju absolut "gemene man" premium economy.
 

LarsCph

Medlem
Blir intressant att se hur Qatar prissätter dessa ''Basic Business'' biljetter i framtiden, känns knappast rimligt att lounge, lite extra poäng och seat selection kommer kosta 30 000:- extra som i bilden ovan.

Jeg er enig - det bliver interessant. Lige nu er merprisen alt for høj til at det giver nogen mening at betale for seating + lounge. Også interessant om de kommer til at tilbyde seating specifikt mod merpris som f.eks. British Airways gør?
 

QR A319

Medlem

Hmmm, Vi som bokar "bonusbiljetter" har ju nästan uteslutande någon status så vi kommer,med gäst eller gäster, in i loungerna ändå. Jag kan inte se någon förändring alls faktiskt när det gäller just den här biljetttypen
Däremot så har jag aldrig förstått policyn som gör att kunder som väljer att uppgradera sin economy till business för cash inte får lounge access. Jag har guestat in ett flertal resenärer som jag sympatiserat med och som fått nobben i loungeentrén.
Att det kommer bli fler som får nobben i fortsättningen med nya biljettklassificeringen kommer dessvärre många som köper sina premiumbiljetter från internetbaserade resebyråer snart bli varse om.
Men Pep du har väl inte missat att QRPC nästan har halverat priset på sina bonusresor!!

Happy flying
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen