Senaste nytt

Qatar Airways bjuder på övernattning (STPC)

agehall

Medlem
Om man bokar en biljett "business promo" och där det kortaste stoppet är på 14h, får man fritt hotellrum då även fast det finns kortare stopp men ej i samma bokningsklass utan då måste man boka en dyrare biljett i "bussiness saver" istället?
Det lär inte gälla - Qatar skiter nog i om det inte finns biljetter i en viss bokningsklass utan tittar på om det går en flight som skulle göra att ditt stopp blir för kort.
 

khybner

Medlem
Om man bokar en biljett "business promo" och där det kortaste stoppet är på 14h, får man fritt hotellrum då även fast det finns kortare stopp men ej i samma bokningsklass utan då måste man boka en dyrare biljett i "bussiness saver" istället?

Gäller fritt boende på hotell även fast man inte kommer stanna hela natten utan stoppet är fram till 02:00 på natten?

Ansöker man att få ta del av denna frinatt eller får man den automatiskt i om att stoppet är över 8h?

Stort tack på förhand!

Kanske en glitch i systemet men jag fick det på min resa ARN-DOH-PER tidigare i år.

Det fanns ARN-DOH 1645-0050 som connectade till DOH-PER 0225-1840 men jag tyckte det var lite tight eftersom jag ville ta en dusch emellan flygen och softa lite så jag bokade ARN-DOH 0755-1600 istället.

Sedan gick jag in på den här sidan +Qatar: add Qatar to your journey och bokade hotellet online. Efter 2 minuter kom vouchern på mail. Fungerade smärtfritt. Sidan är väl egentligen till för avresor från US men det fungerade som sagt fint.
 

pep

Medlem
......Sedan gick jag in på den här sidan +Qatar: add Qatar to your journey och bokade hotellet online. Efter 2 minuter kom vouchern på mail. Fungerade smärtfritt. Sidan är väl egentligen till för avresor från US men det fungerade som sagt fint.
Tak for dette link, @khybner - selv har jeg brugt emails frem og tilbage og hvis man kontakter landekontorene får man hurtigt svar - men de er bange for at omgå nogensomhelst regel. Det synes som om at Doha HQ er bedre til tage beslutninger og indse rimeligheden hvis man har behov eller "case". Btw. betalte du noget for din voucher eller var det ren courtesy?
 

khybner

Medlem
Tak for dette link, @khybner - selv har jeg brugt emails frem og tilbage og hvis man kontakter landekontorene får man hurtigt svar - men de er bange for at omgå nogensomhelst regel. Det synes som om at Doha HQ er bedre til tage beslutninger og indse rimeligheden hvis man har behov eller "case". Btw. betalte du noget for din voucher eller var det ren courtesy?

Nej, betalte inget. Jag behövde inte heller lägga in något kreditkort och det stod också USD 0 som pris när jag bokade.
 
  • Gilla
Reactions: pep

QR A319

Medlem
Någon som vet om man kan maila in en förfrågan på hotell? Eller måste man ringa?

+Qatar programmet väljer du hotellet online och BETALAR en avgift som är väldigt förmånlig.

STPC är helt GRATIS och du har ingen möjlighet att påverka hotellet som du tilldelas.

STPC gäller ej bokningsklasserna G,W,O,T samt awards och det får inte finnas (Bokningsbar eller ej bokningsbar/utsåld) avgång samma dygn från aktuell flygplats som gör att din Stopover Purpose of Connection skulle bli mindre än 8 timmar på HIA.
Även om du har en konfirmerad STPC så kancelleras den om du ELLER Qatar airways ändrar flygavgångarna så att tiden på HIA skulle understiga 8 timmar eller överstiga 24 timmar.

STPC är en fantastisk förmån som naturligtvis är en stor utgift för flygbolaget och därför är de väldigt strikta med reglerna.

Hälsningar Lillkärran
 
Toppen