Senaste nytt

Punktering

Lite off topic men jag fick punktering på min privata bil för drygt ett år sedan när jag var påväg hem från ett uppdrag i Falun (dvs körde jag min bil i tjänst) Det började bli mörkt när jag fick punktering på motorvägen och väggrenen var nästan obefintlig. Ringde bärgare som kom och bytte däck (Jag hade inte rätt storlek på fälgkorset då det var olika storlek på muttrarna till sommardäcken kontra vinterdäcken, annars hade jag bytt däck själv då det var höger fram som drog)

Hur som helst, 1500kr i självrisk, fine, sätter upp det på expenses på jobbet. Chefen tyckte då att det egentligen var mitt eget fel då jag inte haft rätt utrustning i bilen! Dock fick jag ersättning men vart jävligt förbannad då han själv lämnar in bilen för ALLT, byta torkarblad etc.

Sista gången jag kör egen bil i tjänsten (Har nu ingen bil heller så :) )
 

perhall

Medlem
Fick punka med Hertz-bil i Spanien. Efter 2 minuter kom en MC-polis och stannade och bytte hjul åt mig. Skickade räkningen (EUR 80 tror jag) till Hertz. Funkade utmärkt och hur smidigt so helst. Spanjorer är sydeuropas tyskar! Jag vill inte ha punka i Italien!/Per
 
Fick en gång hyrbilen totalkvaddad av en hagelskur (enastående och spännande upplevelse). Bolaget drog 19000 på mitt kreditkort. Gjorde en charge-back, hörde aldrig mera från dem.

Johan
 
Hade en mindre trevlig erfarenhet från Hertz i veckan. Hyrde bil på Hertz ZRH förra helgen. Kom hem å då hade de dragit 1725 CHF på mitt kreditkort. dvs 1575 CHF mer än vad jag räknat med.
Kontaktade Hertz i Sverige via mejl eftersom jag bokat via Hertz.se (som för övrigt har urusla öppettider för post-rental queries). Fick svar att det var en skada de dragit för. 1500 CHF var självrisk å 75 CHF var nån service fee för att hantera skadan. Svarade att bilen återlämnades i samma skick som den hade när jag hämtade ut den, att jag inte sett några skador på den samt att det inte fanns någon personal att stämma av med vid återlämnandet trots att stationen skulle haft öppet enligt deras hemsida.
De skulle kolla med Schweizarna å återkomma. I fredags fick jag mejl från dem att de skulle återbetala 1575 CHF. Men ingen förklaring kring vad det var som hänt.
Är man ansvarig för skador som uppstår på bilen EFTER inlämnandet, men innan de öppnar å kontrollerar bilen? På ZRH är det ju ett garage som vem som helst kommer in i å kan smasha en ruta eller så..
Har nån annan varit med om liknande?
 

agehall

Medlem
Är man ansvarig för skador som uppstår på bilen EFTER inlämnandet, men innan de öppnar å kontrollerar bilen? På ZRH är det ju ett garage som vem som helst kommer in i å kan smasha en ruta eller så..

Det där är ju en knepig situation. Jag misstänker att man faktiskt tekniskt sett är ansvarig, men det är ganska mycket gråzon över det hela.

Nu skriver du ju att stationen faktiskt, enligt deras öppettider borde ha haft öppet och det talar ju helt klart till din fördel. Om de inte är där och tar emot bilen så kan de knappast hålla dig ansvarig om något händer när de inte uppfyllt sin del av avtalet.
 
Toppen