Prissättning Hyrbilar

Diskussion i 'Lejebiler' startet af FrontX, 2 Januar 2021.

  1. FrontX

    FrontX Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige

    Jo jag har förstått hur det funkar. Men samtidigt är det ju inte omöjligt för hyrbilsföreraget att vara lite flexibelt ändå, och fråga kan man ju alltid. Är det dessutom en engångsföreteelse och inget man sätter i system så skadar ju inte lite "goodwill".

    Att det inte går att göra så när man köper t.ex en flygbiljett begriper jag. Men oftast har man ju en närmare kontakt med sitt lokala uthyrningskontor kanske, än ett flygbolag. Det är ju rätt enkelt för det lokala kontoret att trixa lite i systemet.
    "Ska vi ge en lojal kund 3 timmar tidigare upphämtning, eller ska vi tappa honom som kund?". Lite så hade jag ju tänkt om jag drivit en biluthyrning.
     
    Gus og Sir Lemon synes godt om dette.
  2. palmen

    palmen Moderator

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns inget "programmerat" i bokningen som tar hänsyn till om det ska vara lite flexibelt för att vara snäll, engångsgrej, inget du satt i system eller ge lite goodwill.

    Väl på kontoret för upphämtning så sköter ju stationen det hela. Möjligt de är schysta och låter dig göra det du vill. Precis samma som med flyg, ibland är de schyssta och låter folk åka med tidigare flighter, hjälper att ha hög status då. Men risk finns att man får sitta och vänta på sin riktiga flight också även om det fanns platser lediga på flighten innan.

    Nu vet jag inte hur lojal kund du är, du kanske bokar hos dom varje vecka normalt sätt och då tror jag även de kan lösa saker.
    Eller så är du som jag, matchar till mig status hos hyrbilsbolag då jag inte hyr mycket alls. Kommer ett bättre erbjudande någon annan stans så byter jag på sekunden dit, så mycket för min lojalitet.

    Om alla skulle få dessa förmåner man egentligen inte har rätt till så kommer de få anställa massa extra folk som ska ha koll på det.
    Om du inte är nöjd med Hertz och hur de hanterar din lojalitet så är mitt tips att du byter hyrbilsbolag till något som tillgodoser dina önskemål, meddela gärna vilket för jag skulle också börja hyra där om allt det du efterfrågar tillgodoses.
     
    Bjjb, rvarttinen, Berglund og 2 andre synes godt om dette.
  3. igelkotten

    igelkotten Medlem

    By:
    London
    Blir väl som tidig incheckning på hotell, svår att uttala sig om på förväg men värt ett försök.
     
    Gus og Sir Lemon synes godt om dette.
  4. FrontX

    FrontX Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Härligt, en rejält spydig moralpredikan!

    Nu handlade det inte om att få tillgodosett "allt jag efterfrågar". Det handlade om att få en sketen hyrbil någon timme tidigare. Men tack för din..input!
     
    Sidst redigeret: 3 Januar 2021
  5. igelkotten

    igelkotten Medlem

    By:
    London
    Värt att tillägga, om du hämtar ut bilen tidigare så se till att dubbelkolla att du inte debiteras felaktigt. Hände mig en gång i USA då jag kom 30 minuter innan utsatt tid (som var kl 12) och märkte först vid lunchstället en halvtimme bort att de lagt på ett extra dygns kostnad för dessa 30 minuter. Löste sig snabbt, men jag var tvungen att köra tillbaka.

    Edit: minns inte om det var med Hertz eller Avis!
     
    hco og FrontX synes godt om dette.
  6. CoooC

    CoooC Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Något förenklat och styrs förmodligen av utbud och efterfrågan i kombination med någon priskänslighetsanalys.

    Måndag 1000 kr
    Tisdag 1000 kr
    Onsdag 1000 kr
    Torsdag 1000 kr
    Fredag 300 kr
    Lördag 300 kr
    Söndag 300 kr

    Har man hög status, hyr ofta och/eller är bundis med stationschefen så ökar ju chanserna att få fördelar. Dock skulle jag inte räkna med att kunna plocka ut en hyrbil 09:00 på en torsdag istället för 12:00. Det skadar inte att fråga men man får också vara beredd på 3 timmars häng på BC.se vilket iofs inte är så dumt heller. :)
     
    Sir Lemon og FrontX synes godt om dette.
  7. ekf

    ekf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du har två val.
    1. Ändra din bokning så att den stämmer med dina behov och betala därefter.
    2. Ändra inte bokningen och hoppas på att stationen känner för att bjussa dig på en dygnshyra.

    Dessa alternativ har du ju redan listat ut själv, så varför gnäller du på de som om och om försökt att förklara för dig varför priset blir så mycket dyrare när du vill lägga till tre timmar? Efter att du själv frågat....
     
    Mikael Stillman, Bjjb, HåkanssonJ og 8 andre synes godt om dette.
  8. FrontX

    FrontX Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag efterfrågade information ja. Vilket jag också tog till mig. Därefter diskuterades det som brukligt. Jag efterfrågade inte svar på ett spydigt och sarkastiskt översittarsätt.
     
  9. Tamas

    Tamas Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag stöttade på en till intressant prissättning här. Har aldrig sätt så pass enorma skillnad mellan pre-pay och vanliga hyrbils pris...
    Är det så att Hertz vill samla lite pengar, eller?
    Screenshot 2021-01-10 at 18.52.24.png
     
    micke synes godt om dette.
  10. Tonton

    Tonton Medlem

    Först tänkte jag "Det där är ju inte så stor skillnad? Till och med dyrare med Pre-paid ju..." - Sedan såg jag :eek:
     
    mackan33 synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×