Senaste nytt

Plåta lådan - mat i SAS Plus inom Europa

Agö

Medlem
Jag har noterat att vi saknar en samlings- och referenstråd för matbilder i SAS Plus men att sådana bilder frekvent dyker upp i olika trådar. Så varför inte uppdatera den gamla tråden kring Economy Extra och Business med en ny. Plåta gärna lådan, följ gärna mallen.

Rutt: Köpenhamn (CPH)-Montpellier (MPL)
Flightnummer: SK775
Flygplanstyp: CRJ-900
Datum för flygning: 2014-06-28
Restid: 2h25min
Lådans namn: Tuna Cream, Hoisin Chicken, Pear Cake
Omdöme: Tonfiskröran var hygglig. Kycklingen lite väl kall, riset oätligt. Päronkakan inget vidare. Varmt bröd. Orreforsglas.

Juni 2014 046.jpg

Juni 2014 047.jpg

Rutt: Montpellier (MPL)-Köpenhamn (CPH)
Flightnummer: SK776
Flygplanstyp: CRJ-900
Datum för flygning: 2014-06-28
Restid: 2h15min
Lådans namn: Pork Fillet, Spelt Salad, Garlic Cream (Sallad)
Omdöme: Den nu berömda fläskfilén i kombination med matvetesallad och en mild vitlökskräm. Helt OK. Varmt bröd och vin ur Orreforsglas.

Juni 2014 081.jpg

Juni 2014 082.jpg

Juni 2014 083.jpg
 

Jonas C

Medlem
Rutt: Arlanda – Berlin
Flightnummer: SK2679
Flygplanstyp: B737-800
Datum för flygning: 2014-04-29
Restid: 1h 30min
Lådans namn: SHOPSKA SALAD, PORK FILLET, BROWNIE
Omdöme: All smakade supergott, inklusive brownien! Vitt vin serverades i orreforsglas, Diet Coke och Bailey's i plastmugg. Överlag en mycket bra måltid för en sån kort flygning, i synnerhet om man jämför med Lufthansa som numera bara serverar en assiett med "mystery meat jello concoctions", eller någon form av Hawaii inspirerad pappersbåt på en tvåtimmars flygning till Frankfurt.

image.jpg

image.jpg
 
Last edited:

NiNE

Medlem
Rutt: Stockholm (ARN) - Frankfurt (FRA)
Flightnummer: SK673
Flygplanstyp: 737-600
Datum för flygning: 2014-06-14
Restid: 2h10min
Lådans namn: Coppa, Herb Chicker, Carrot Cake
Omdöme: Coppa med någon form av ädeloströra, oliver och frön. Smakade bra, jag är dock inte så glad i ädelost.
Skivad kycklingfilé, pesto, blomkål, sallad och couscous med tomat. Gott, hyfsat fräscht. Total vitlökschock i peston.
Morotskaka och en liten chokladbit. Smakade bra, inga överraskningar.
sasmat.jpg
 

NyfikenGrau

Medlem
Oj vad synd, skulle fotat när jag åkte Oslo-Berlin i förrgår kväll. Men kort sagt har jag inget att klaga på för 1200 kr och 1h30 flygtid. Samma rödvin såklart (de har väl bara ett), brödet var mörkare men varmt och helt ok, rätten var rostbiff med kall klyftpotatis och pepparrotskräm samt en couscous-sallad som var ok. Rätt god kaka.
Positivt var att personalen gick runt och nästan prackade på oss mer rödvin och bröd. Efter det kaffe/te. Generellt mycket trevlig och bra personal, första gången jag flög från Oslo (någonsin), positivt överraskad.
Ska använda mallen nästa gång :)
 

Agö

Medlem
Rutt: Chania (CHQ)-Köpenhamn (CPH)
Flightnummer: SK2818
Flygplanstyp: A320
Datum för flygning: 2014-07-04
Restid: 3h35min
Lådans namn: Buckwheat Tabbouleh, Roast Beef, Raspberry Cookie
Omdöme: NyfikenGrau, här har du din låda. Detta var en av de bättre lådorna jag ätit hittills. Klyftpotatisen gör sig betydligt bättre än t.ex. ris i kallt format. Rostbiffen var fin liksom pepparrotskrämen vid sidan. Även förrättssalladen var god. Kakan en aning för torr för min smak. Vin serverades ur Orreforsglas, bröder var återuppvärmt från frukosten på vägen ut och därmed stenhårt.

Juli 2014 042.jpg

Juli 2014 043.jpg
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Detta var en av de bättre lådorna jag ätit hittills. Klyftpotatisen gör sig betydligt bättre än t.ex. ris i kallt format. Rostbiffen var fin liksom pepparrotskrämen vid sidan. Även förrättssalladen var god. Kakan en aning för torr för min smak. Vin serverades ur Orreforsglas, bröder var återuppvärmt från frukosten på vägen ut och därmed stenhårt.

Du har helt rätt, den där är den bästa jag ätit också. Har ätit den några gånger.... Dock var inte hallonkakan torr vid något tillfälle jag fått lådan :)
 
A

Aurora

Guest
Lådans namn: Tuna Cream, Hoisin Chicken, Pear Cake
Omdöme: Tonfiskröran var hygglig. Kycklingen lite väl kall, riset oätligt. Päronkakan inget vidare. Varmt bröd. Orreforsglas.

Visa bifogad bild 26168

Visa bifogad bild 26169

Lådans namn: Pork Fillet, Spelt Salad, Garlic Cream (Sallad)
Omdöme: Den nu berömda fläskfilén i kombination med matvetesallad och en mild vitlökskräm. Helt OK. Varmt bröd och vin ur Orreforsglas.

Visa bifogad bild 26170

Visa bifogad bild 26171

Visa bifogad bild 26172

Jeg har hatt nøyaktig de samme to salatene på flighter mellom HAM-ARN og OSL-KEF.

Tydelig man er forskjellig i matvegen, for her er min vurdering:
Lådans namn: Tuna Cream, Hoisin Chicken, Pear Cake
Omdöme: Tunfisk spiser jeg ikke, grunnet etisk/moralsk overbevisning. Kyllingen smakte nydelig, og risen med kidneybønner var utrolig god. Jeg kunne spist to bokser med denne nydelige ris/bønnemixen! Pga kidneybønnene blir man ekstra mett, ekstra proteiner :) Spiser lite kaker med fyll så den fikk min setenabo.

Lådans namn: Pork Fillet, Spelt Salad, Garlic Cream (Sallad)
Omdöme: Spelt er skikkelig fresht, elsker det. Mer mettende og sunnere enn hvetepasta. Jeg er ikke utpreget glad i svinekjøtt, men det var helt kurant, mørt og fint. Hvitløks-extraen holdt jeg meg unna da vi skulle omgås folk både senere på dagen og dagen etterpå. Hehe. Ekstra pluss for gulrota som var en del av selve salaten/speltrisen.

Gleder meg til å få prøvd den med roastbeef og potetbåter :)
 
Toppen