Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Berglund

Medlem
Beror lite på var man bor, vad jag uppfattat det. 3000 i norrland tex.

£99 på de flesta större flygplatser i UK med Collinson. Intyget kommer på mailen.

Fast det där är en djupt oärlig jämförelse.

Norrland är glesbefolkat och testen måste oftast transporteras långa distanser. Större flygplatser i UK ligger, uteslutande, i närheten av större städer - miljonstäder. Dessa har alldeles självklart ett helt annat underlag och ”economies of scale” som Norrland aldrig har en chans att komma i närheten av.
 

nissefalk

Medlem
I Indien på Delhi och Bombays flygplats tar man ca 100kr och på klinik i Goa ca 200kr för ett PCR test , så lite mindre än vad det kostar i Europa, svar på flygplatsen får man inom 8 timmar.
 

Moco

Medlem
Fast det där är en djupt oärlig jämförelse.

Norrland är glesbefolkat och testen måste oftast transporteras långa distanser. Större flygplatser i UK ligger, uteslutande, i närheten av större städer - miljonstäder. Dessa har alldeles självklart ett helt annat underlag och ”economies of scale” som Norrland aldrig har en chans att komma i närheten av.

Sant. Det är ett stort spann. Jag tycker nog dock fortfarande att det inte är optimalt hur det har fungerat i Sverige, någonstans. Svårt med t.ex. snabbtester, speciellt då exempelvis Tyskland kräver att du ska ha ett som är max 48 timmar vid landning.
Sedan har du rätt i att jämförelsen på det sättet är skev.
 

palmen

Moderator
En liten uppmaning om att vi går tillbaka till topic och diskuterar var man testats, pris och tid.

Att priserna skiljer sig inom Europa är inte direkt konstigt. Huruvida ett land är bra/dåligt pga detta lämnar vi till andra forum.

/Moderator
 

Moco

Medlem
För de som reser från Arlanda och Landvetter så har ExpressCare nu satt upp stationer.
ARN - Clarion Hotel Arlanda Airport
GOT - Landvetter Airport Hotel

Detta gäller Antigentest + reseintyg som kostar 1.250 kr per person

ExpressCare erbjuder PCR- och snabbtest för Covid-19

Men antigen? Det räcker ju i dagsläget inte då de flesta länder/flygbolag kräver PCR. Det är testkapaciteten inom PCR som måste öka generellt. Att erbjuda antigen blir lite som att sälja solglajjor i Miami...poppis, men inte tillräckligt.
 

M.K

Medlem
@Moco Med reservation för ständiga ändringar har det den sista tiden med mina bokningar räckt med Antigen till Tyskland, Italien och Norge. Inga problem med Lufthansa eller SAS heller. Även till Danmark vet jag genom kollegor att detta fungerar. 24-72 timmar innan avgång, men kolla som sagt noga då tidsgränserna ändrar sig konstant.

Finns helt säkert många andra länder som också godkänner snabbtest. Dessa har jag använt utan problem så en felaktig kommentar av Dig här!
 
Last edited:

Moco

Medlem
@Moco Med reservation för ständiga ändringar har det den sista tiden med mina bokningar räckt med Antigen till Tyskland, Italien och Norge. Inga problem med Lufthansa eller SAS heller. Även till Danmark vet jag genom kollegor att detta fungerar. 24-72 timmar innan avgång, men kolla som sagt noga då tidsgränserna ändrar sig konstant.

Finns helt säkert många andra länder som också godkänner snabbtest. Dessa har jag använt utan problem så en felaktig kommentar av Dig här!

Vad jag menar är att ska man vidare via t.ex. Tyskland så funkar inte antigen, så på det sättet är det inte felaktigt. Många länder kräver PCR. Dock, precis som du säger, ett problem med att det ständigt ändras (kraven skärps).
 

taxvalp

Medlem
Men antigen? Det räcker ju i dagsläget inte då de flesta länder/flygbolag kräver PCR. Det är testkapaciteten inom PCR som måste öka generellt. Att erbjuda antigen blir lite som att sälja solglajjor i Miami...poppis, men inte tillräckligt.

Nederländerna kräver ju både PCR och färskt antigentest taget max fyra timmar före avresa så där finns en marknad.

Latest flight information - KLM.com
 
Toppen