Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Johanna

Medlem
Medirex, Slovakia.
70€ För PCR med intyg, svar inom 48h garanteras men levereras vanligtvis inom 15h.
Ok tjänst dock känns det lite märkligt att stå utanför en kur och få instoppat en tops i näsa och hals av en snubbe i rymddräkt…
Men att få ett testsvar efter 48 h är ju ganska värdelöst där många länder kräver att provet inte är äldre än 48 h
 

Johanna

Medlem
snabbt jobbat. Jag fick mitt svar idag vid kl 16. Satt i möte så skummade bara och uppfattade först inte att det var negativt utan tvärt om. Blev helt kall.
samma för mig. Jag läste en mening med hur gör du nu. Förstod ingenting och hittade inte om jag var positiv eller negativ fast det stod med stora bokstäver överst.
 

Johanna

Medlem
Någon som förstått vad som gäller nu till Tyskland? Står att det är lättnader från 9 maj på UDs sida. Jag får min andra spruta 8 juni. Skulle behöva göra en MR till för status och det är bra priser till och från Berlin. Skulle vara bra att slippa ett PCR. Jag borde inte behöva gå ut väl utan stanna kvar i terminalen och bara gå till gå igen? Men har ju aldrig varit på BER så har ingen koll. Det är 40 min mellan flighterna
 

Senator

Moderator
Någon som förstått vad som gäller nu till Tyskland? Står att det är lättnader från 9 maj på UDs sida. Jag får min andra spruta 8 juni. Skulle behöva göra en MR till för status och det är bra priser till och från Berlin. Skulle vara bra att slippa ett PCR. Jag borde inte behöva gå ut väl utan stanna kvar i terminalen och bara gå till gå igen? Men har ju aldrig varit på BER så har ingen koll. Det är 40 min mellan flighterna

Du får titta ner några rader i listan av alla trådar så hittar du denna:
https://www.businessclass.se/forum/...-krav-på-ut-hemresa-från-till-sverige.100659/

Sista par inläggen besvarar dina frågor delvis. Så länge du kan få ett vaccinintyg på de språken som listas är det inga problem.
 

toer00

Medlem
Har en resa bokad till Nice i juli och läste att Frankrike både kräver PCR test plus ett "Hälsointyg" där man på heder och samvete försäkrar att man bl.a inte har symptom... Certificate of international travel / L'actu du Ministère / Actualités - Ministère de l'Intérieur
Nu undrar jag om någon annan har erfarenhet av dessa dokument?

Sedan PCR test på Vaccina, det står på deras hemsida att man får svar innan kl 24:00 samma dag. Någon som vet om detta gäller även på helger?
Vi har avresa en måndag vid 9 tiden från Arlanda. Har försökt ringt och mejla till Vaccina, men utan framgång...
 
Tog ett PCR test i Uppsala hos Doktorgruppen (drop-in) kl.12:31 idag och fick mail med provsvar 17:56 (de lovar max 6 timmar). 1,495 SEK
Väldigt smidigt (om man har passnummret med sig ).

@toer00 skall till Nice, och har skrivit ut och fyllt i Certificate of international travel. Inga konstigheter (kanske famous last words eftersom jag inte kommit in i Frankrike än dock ).
 
Last edited:
Har en resa bokad till Nice i juli och läste att Frankrike både kräver PCR test plus ett "Hälsointyg" där man på heder och samvete försäkrar att man bl.a inte har symptom... Certificate of international travel / L'actu du Ministère / Actualités - Ministère de l'Intérieur
Nu undrar jag om någon annan har erfarenhet av dessa dokument?

Sedan PCR test på Vaccina, det står på deras hemsida att man får svar innan kl 24:00 samma dag. Någon som vet om detta gäller även på helger?
Vi har avresa en måndag vid 9 tiden från Arlanda. Har försökt ringt och mejla till Vaccina, men utan framgång...
Jag har en inbokad tid en lördag och det står på deras sida att svaret kommer att komma innan kl 24. Så jag är lugn med det. :)
 

MaLund13

Medlem
Någon som förstått vad som gäller nu till Tyskland? Står att det är lättnader från 9 maj på UDs sida. Jag får min andra spruta 8 juni. Skulle behöva göra en MR till för status och det är bra priser till och från Berlin. Skulle vara bra att slippa ett PCR. Jag borde inte behöva gå ut väl utan stanna kvar i terminalen och bara gå till gå igen? Men har ju aldrig varit på BER så har ingen koll. Det är 40 min mellan flighterna
Sverige klassas av RKI som högriskområde, så du behöver antingen visa proof of testing, recovery eller vaccination. Skulle Sverige bli ett område med "variant of concern" gäller endast proof of testing.

För proof of vaccination måste du visa att du är fullt vaccinerad och mer än 14 dagar passerat sedan den sista dosen.

För övrigt accepterar Tyskland både Antigen-test och PCR-test.

Mer info finns här: Coronavirus-Einreiseverordnung (CoronaEinreiseV)
 

Tomas E

Medlem
Antigen-test hos Vaccina på Vasagatan i Stockholm. 295 kr med SAS-rabatt, tidsbokning, tog ett par min på plats (provtagning djupt i näsan), svar med nedladdningsbart reseintyg efter ganska exakt 30 min. De sa ”om ungefär en timme”. (Ja, tråden heter PCR, men hittar ingen generell covid-testtråd.)
 
Toppen