Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Osten

Medlem
Det är för andras säkerhet man testar sig, om man inte har symptom. Det är för att undvika att sprida den här smittan som till dags dato har dödat över fyra miljoner människor.
Jag skulle gärna vilja tro att så är fallet, att folk testar sig för att undvika att sprida smittan...Tror tyvärr inte att så är fallet.
Exempel:
Testalternativ 1. Testar sig hos vårdcentralen för att smittspåra etc, Ja, då är målet att inte sprida smittan.
Testalternativ 2. Betalar (i vissa fall) dyra pengar för att testa sig och få ett reseintyg för en uppkommande resa, Nej, målet är då inte att stoppa spridningen av sjukdomen, målet är då att få ett negativt test och komma iväg på sin resa. Även om det självklart i detta fall även vore bra om testen faktiskt körs genom ett labb och testresultatet faktiskt är Negativt.

Förstår därför inte hur ni kan reagera så stark på @Jonas C inlägg, då jag tror (utan att ha empirisk data) att de flesta som testar sig för ett Covid-19 med reseintyg inte gör det för andras säkerhet utan för att komma iväg på sin resa.

Hela denna diskussion är nog tyvärr i fel tråd, så bäst att avsluta här eller starta ny tråd.
 
Jag skulle gärna vilja tro att så är fallet, att folk testar sig för att undvika att sprida smittan...Tror tyvärr inte att så är fallet.
Exempel:
Testalternativ 1. Testar sig hos vårdcentralen för att smittspåra etc, Ja, då är målet att inte sprida smittan.
Testalternativ 2. Betalar (i vissa fall) dyra pengar för att testa sig och få ett reseintyg för en uppkommande resa, Nej, målet är då inte att stoppa spridningen av sjukdomen, målet är då att få ett negativt test och komma iväg på sin resa. Även om det självklart i detta fall även vore bra om testen faktiskt körs genom ett labb och testresultatet faktiskt är Negativt.

Förstår därför inte hur ni kan reagera så stark på @Jonas C inlägg, då jag tror (utan att ha empirisk data) att de flesta som testar sig för ett Covid-19 med reseintyg inte gör det för andras säkerhet utan för att komma iväg på sin resa.

Hela denna diskussion är nog tyvärr i fel tråd, så bäst att avsluta här eller starta ny tråd.

Och precis därför är det viktigt att tydliggöra att orsaken till att man skall testa sig är för att motverka smittspridning. Det handlar inte om vad man tror eller tycker, eller hur man kan komma undan det på enklast sätt.

Det handlar om att få stopp på spridningen och muteringen av en världsomfattande och dödlig virus pandemi.
 
Jag skulle gärna vilja tro att så är fallet, att folk testar sig för att undvika att sprida smittan...Tror tyvärr inte att så är fallet.

Testalternativ 2. Betalar (i vissa fall) dyra pengar för att testa sig och få ett reseintyg för en uppkommande resa, Nej, målet är då inte att stoppa spridningen av sjukdomen, målet är då att få ett negativt test och komma iväg på sin resa. Även om det självklart i detta fall även vore bra om testen faktiskt körs genom ett labb och testresultatet faktiskt är Negativt.

Man skulle också kunna vända på det och säga att målet med testaltetnativ 2 är att hitta covid-positiva personer, för att inte sprida smittan. Hör får man skilja på vems mål man pratar om så man inte blandar ihop dessa. Själva resan är i sig underordnas den obligatoriska smittspridningen i detta fall.

Jag tror det är därför folk reagerar starkt, för att Det hela är framställt som att ”bara man har ett negativt test, oavsett om det är tillförlitligt eller ej” så kan man tuta och köra.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

igelkotten

Medlem
Jag skulle gärna vilja tro att så är fallet, att folk testar sig för att undvika att sprida smittan...Tror tyvärr inte att så är fallet.
Exempel:
Testalternativ 1. Testar sig hos vårdcentralen för att smittspåra etc, Ja, då är målet att inte sprida smittan.
Testalternativ 2. Betalar (i vissa fall) dyra pengar för att testa sig och få ett reseintyg för en uppkommande resa, Nej, målet är då inte att stoppa spridningen av sjukdomen, målet är då att få ett negativt test och komma iväg på sin resa. Även om det självklart i detta fall även vore bra om testen faktiskt körs genom ett labb och testresultatet faktiskt är Negativt.

Förstår därför inte hur ni kan reagera så stark på @Jonas C inlägg, då jag tror (utan att ha empirisk data) att de flesta som testar sig för ett Covid-19 med reseintyg inte gör det för andras säkerhet utan för att komma iväg på sin resa.

Hela denna diskussion är nog tyvärr i fel tråd, så bäst att avsluta här eller starta ny tråd.

När jag gör testalternativ 2, så hoppas jag på ett negativt resultat och glädjs åt att få ett sådant. Det betyder dock inte att jag skiter i om testet utförts korrekt, och får jag ett positivt resultat stannar jag så klart hemma. Jag betalar för ett korrekt test. Innan jag var vaccinerad så innebar detta att jag innan resor helt avstod sociala kontakter i minst sju dagar, för att förvissa mig om att jag inte skulle ha smittan när jag testade mig.

Det är därför väldigt uppenbart varför flera reagerat starkt på det. Om ditt antagande stämmer om vad gemene man anser, så är det ett än större anledning att markera för oss andra, och inte alls tvärtom så som du vill påstå.
 

Hachans

Medlem
När jag gör testalternativ 2, så hoppas jag på ett negativt resultat och glädjs åt att få ett sådant. Det betyder dock inte att jag skiter i om testet utförts korrekt, och får jag ett positivt resultat stannar jag så klart hemma. Jag betalar för ett korrekt test. Innan jag var vaccinerad så innebar detta att jag innan resor helt avstod sociala kontakter i minst sju dagar, för att förvissa mig om att jag inte skulle ha smittan när jag testade mig.

Det är därför väldigt uppenbart varför flera reagerat starkt på det. Om ditt antagande stämmer om vad gemene man anser, så är det ett än större anledning att markera för oss andra, och inte alls tvärtom så som du vill påstå.

Precis så. Dessutom, ur ett rent egoistiskt point of view, så utsätter man kroppen för enorma påfrestningar med viruset redan, och ska man dessutom upp i en syrefattig miljö så är det att be om lungproblem och potentiellt sett riskera att aldrig kunna flyga igen.

Nej tack. Pålitligt test och så får man avstå den resan om man blir positiv.
 

Osten

Medlem
Man skulle också kunna vända på det och säga att målet med testaltetnativ 2 är att hitta covid-positiva personer, för att inte sprida smittan. Hör får man skilja på vems mål man pratar om så man inte blandar ihop dessa. Själva resan är i sig underordnas den obligatoriska smittspridningen i detta fall.

Jag tror det är därför folk reagerar starkt, för att Det hela är framställt som att ”bara man har ett negativt test, oavsett om det är tillförlitligt eller ej” så kan man tuta och köra.
Absolut, köper din poäng att målet med testen är inte sprida smittan, för samhället i stort och det håller jag helt klart med om. Men för den specifika individen som köper tjänsten med test och reseintyg är ju målet från min synvinkel att kunna resa, annars hade individen tagit ett gratis test på vårdcentralen.
När jag gör testalternativ 2, så hoppas jag på ett negativt resultat och glädjs åt att få ett sådant. Det betyder dock inte att jag skiter i om testet utförts korrekt, och får jag ett positivt resultat stannar jag så klart hemma. Jag betalar för ett korrekt test. Innan jag var vaccinerad så innebar detta att jag innan resor helt avstod sociala kontakter i minst sju dagar, för att förvissa mig om att jag inte skulle ha smittan när jag testade mig.

Det är därför väldigt uppenbart varför flera reagerat starkt på det. Om ditt antagande stämmer om vad gemene man anser, så är det ett än större anledning att markera för oss andra, och inte alls tvärtom så som du vill påstå.
Förstår ert resonemang och kan bara hoppas att det majoriten resonerar på samma sätt. Men av vad jag har hört av vänner och bekanta under sommaren (då många "ovana" resenärer är ute och flyger) är att många likt tidigare medlemsinlägg, hellre hade köpt ett papper där det står negativt för 100 kronor än ett Labbresultat som det står Negativt på för 500 kronor. Därav att jag inte riktigt förstod det starka reaktionerna, men med ert resonemang om att markera förstår jag de starka reaktionerna... :)
 
Men av vad jag har hört av vänner och bekanta under sommaren (då många "ovana" resenärer är ute och flyger) är att många likt tidigare medlemsinlägg, hellre hade köpt ett papper där det står negativt för 100 kronor än ett Labbresultat som det står Negativt på för 500 kronor. Därav att jag inte riktigt förstod det starka reaktionerna, men med ert resonemang om att markera förstår jag de starka reaktionerna... :)

Förstår du inte de starka reaktionerna så måste du vara ganska avtrubbad. Menar du på allvar att majoriteten av personer i din omgivning är personer som heller köper ett falskt papper än att ta ett riktigt test? Du har inte funderat på att ändra umgänge isåfall?

Edit: Utsäkta om mitt inlägg uppfattas som aggressivt, jag är uppriktigt förvånad och skrämd av det du berättar.
 

Doctor-X

Medlem
Ni som PCR-testat er via Vaccina på Arlanda, vart har ni testat er och fick ni svar samma dag?

På deras hemsidan står nämligen att vid PCR-test i Stockholm, så får man svar samma dag. Och på Stockholm, Arlanda Apoteket Reseintyg står det att man får svar samma dag i bokningsfönstret, men på Stockholm, Arlanda, Clarion hotel står det inget om att det är svar samma dag.

Någon som testat sig på Stockholm, Arlanda, Clarion hotel och fått svar samma dag?
 
Toppen