Senaste nytt

Pantelleria - hur kommer jag hit?

Palazzi

Medlem
Mitt enda tips: boka hotell tidigt! Det är vansinnigt svårt att hitta lediga hotellrum på Lampedusa under högsäsong....
 

Palazzi

Medlem
Nu sitter jag själv och funderar på en resa till Pantelleria, och allt krångel som det innebär.
Ryanair har tagit bort sina Trapani-flighter från Skavsta, så nu är man fast med Palermo.
Från Palermo till Trapani tar det drygt tre timmar, exklusive flygplatstransport mm...
Trapani verkar inte ha en endaste ordinarie flyglinje kvar, utan endast lågprisflyg.

Darwin airlines från Palermo är bra, men SAS o Norwegian kommer fram försent för anslutningsflyget. Man måste alltså ta en natt i Palermo.

Volotea från Venedig är ett alternativ, men det oroar mig att blanda in lågprisflyg på rutter med så låg frekvens.
Kanske får man köra någon kombo, men det verkar inte superlätt...

OT: Giorgio Armani har sommarhus på ön... http://coolechicstylefashion.blogspot.se/2012/07/lifestyle-lo-stile-di-pantelleria.html
 
Nu sitter jag själv och funderar på en resa till Pantelleria, och allt krångel som det innebär.
Ryanair har tagit bort sina Trapani-flighter från Skavsta, så nu är man fast med Palermo.
Från Palermo till Trapani tar det drygt tre timmar, exklusive flygplatstransport mm...
Trapani verkar inte ha en endaste ordinarie flyglinje kvar, utan endast lågprisflyg.

Darwin airlines från Palermo är bra, men SAS o Norwegian kommer fram försent för anslutningsflyget. Man måste alltså ta en natt i Palermo.

Volotea från Venedig är ett alternativ, men det oroar mig att blanda in lågprisflyg på rutter med så låg frekvens.
Kanske får man köra någon kombo, men det verkar inte superlätt...

OT: Giorgio Armani har sommarhus på ön... Cool Chic Style Fashion: LIFESTYLE | Lo stile di Pantelleria - DAMMUSO DI GIORGIO ARMANI

Kanske dags för uppföljning efter 11 månader? För min del blev det AirBerlin (bokad med avios) CPH-DUS-MXP //två nätter// och vidare med BluePanorama MXP-PNL ca 300€ t/r. Hemresan skedde på samma sätt.

Pantelleria var grymt. Vi såg faktiskt Mr. Armani himself en gång och hans feta båt låg alltid förankrad i hamnen.
 

Palazzi

Medlem
Kanske dags för uppföljning efter 11 månader? För min del blev det AirBerlin (bokad med avios) CPH-DUS-MXP //två nätter// och vidare med BluePanorama MXP-PNL ca 300€ t/r. Hemresan skedde på samma sätt.

Pantelleria var grymt. Vi såg faktiskt Mr. Armani himself en gång och hans feta båt låg alltid förankrad i hamnen.

Flyg:
Jag svalde min heder o tåg "lågprisflyget" (eller något mellanting) den sista biten till Pantelleria. Befann mig redan i Italien sedan några dagar (SAS till LIN).

Volotea, som jag flög mellan Venedig o Pantelleria var mycket bättre än jag trott - en upplevelse i paritet med SAS i ekonomiklass. Trekantsmackorna kändes också igen från SAS... :p
1h40min flygresa inom Italien kändes lite ovanligt, men hyfsat bekvämt i ett plan som B717.
Betalade 280€ nära inpå flygningen, vilket får anses OK i konkurrensen.

Som det ser ut med flyg idag så skulle jag välja nästan samma rutt igen (fast ARN-VCE såklart). Priserna på genomgående biljetter är ju ett skämt. Känns illa att betala lika mycket för ekonomiklass till Pantelleria, som för C-klass till Dubai.
Jag är lite sugen på att resa under vintern nästa gång, men då är jag förpassad till Alitalia från Palermo.

Pantelleria:
Avslappning och stillhet som inte liknar något annat - inga turisthopar p.g.a./tack vare otillgängligheten. Maten är fantastisk, med inspiration från Nordafrika. Termalbadsupplevelsen i den lilla insjön är också på plussidan.
Man måste dock ha siktet på avslappning när man kommer dit, vill man underhållas i en vecka finns bättre upplevelser.
Jag är nyfiken på hur värmen verkligen upplevs på vintern - för hittils vinner Madeira på vintern.

Boende:
Hyrde genom Airnb för första gången. Just för denna ort, som saknar egentliga hotell, kändes det som ett vettigt val. Den Dammuson jag hyrde var i klass med de lyxigare som agenturerna erbjöd, men man sparade en hel del genom att boka direkt av ägaren.

Sammanfattning:
+ Mat, Natur, Inga turister
- Kanske ensligt i överkant, om man ska stanna en längre period. Krånglet med flyget är också en aning negativt för min del...
 
Flyg:
Jag svalde min heder o tåg "lågprisflyget" (eller något mellanting) den sista biten till Pantelleria. Befann mig redan i Italien sedan några dagar (SAS till LIN).

Volotea, som jag flög mellan Venedig o Pantelleria var mycket bättre än jag trott - en upplevelse i paritet med SAS i ekonomiklass. Trekantsmackorna kändes också igen från SAS... :p
1h40min flygresa inom Italien kändes lite ovanligt, men hyfsat bekvämt i ett plan som B717.
Betalade 280€ nära inpå flygningen, vilket får anses OK i konkurrensen.

Som det ser ut med flyg idag så skulle jag välja nästan samma rutt igen (fast ARN-VCE såklart). Priserna på genomgående biljetter är ju ett skämt. Känns illa att betala lika mycket för ekonomiklass till Pantelleria, som för C-klass till Dubai.
Jag är lite sugen på att resa under vintern nästa gång, men då är jag förpassad till Alitalia från Palermo.

Pantelleria:
Avslappning och stillhet som inte liknar något annat - inga turisthopar p.g.a./tack vare otillgängligheten. Maten är fantastisk, med inspiration från Nordafrika. Termalbadsupplevelsen i den lilla insjön är också på plussidan.
Man måste dock ha siktet på avslappning när man kommer dit, vill man underhållas i en vecka finns bättre upplevelser.
Jag är nyfiken på hur värmen verkligen upplevs på vintern - för hittils vinner Madeira på vintern.

Boende:
Hyrde genom Airnb för första gången. Just för denna ort, som saknar egentliga hotell, kändes det som ett vettigt val. Den Dammuson jag hyrde var i klass med de lyxigare som agenturerna erbjöd, men man sparade en hel del genom att boka direkt av ägaren.

Sammanfattning:
+ Mat, Natur, Inga turister
- Kanske ensligt i överkant, om man ska stanna en längre period. Krånglet med flyget är också en aning negativt för min del...

Håller med dig i mångt och mycket. Vi åkte ett helt gäng så det kändes inte direkt ensligt, vi hyrde två Citroen Mahari och gjorde massor av utflykter - hyrbil är verkligen att rekommendera. Dock kändes det som att det var en hel del italienska turister, fast ja, vi var nog den ända resegruppen från Sverige och Norge på ön :p. Snorklingen var verkligen grym - måste tilläggas. Vi jagade squids med harpun som vi sedan grillade och förtärde. Termalbadet var häftigt men illaluktande, hehe. Ett annat tips är att besöka vingårdar och kaprisodlingar - vi träffade otroligt trevliga människor som med stor stolthet visade sina ägor dock underlättar det om någon i sällskapet talar italiano.

Om tillfälle ges blir det definitivt ett återbesök nästa år!

/G
 

Palazzi

Medlem
Håller med dig i mångt och mycket. Vi åkte ett helt gäng så det kändes inte direkt ensligt, vi hyrde två Citroen Mahari och gjorde massor av utflykter - hyrbil är verkligen att rekommendera. Dock kändes det som att det var en hel del italienska turister, fast ja, vi var nog den ända resegruppen från Sverige och Norge på ön :p. Snorklingen var verkligen grym - måste tilläggas. Vi jagade squids med harpun som vi sedan grillade och förtärde. Termalbadet var häftigt men illaluktande, hehe. Ett annat tips är att besöka vingårdar och kaprisodlingar - vi träffade otroligt trevliga människor som med stor stolthet visade sina ägor dock underlättar det om någon i sällskapet talar italiano.

Om tillfälle ges blir det definitivt ett återbesök nästa år!

/G

Ja, ett gäng är nog att rekommendera. Jag har ju fördelen att jag behärskar språket, men annars hade det tagit emot att resa helt själv (vilket jag gjorde).
Badet stank sannerligen!

Kaprisen är ett måste, och så även vinet. Det kanske mest ovanliga är väl dessertvinet de har. Finns en svensk matbloggerska boende på ön, och om man följer henne verkar det finnas mycket gott på ön.

Jag hyrde också bil - en fiat punto, utan tak. Precis lagom stor, och inte var det dyrt heller. Man behöver en bil, för sevärdheterna är ganska utspridda (ön är inte så liten som den ser ut).

Italienska turister är det gott om, men det blir inte lika påtagligt när alla pratar samma språk. Några britter, tyskar o holländare såg jag också, men de var marginaliserade.

Jag snorklade tyvärr inte, men inser att jag missade något där! :)

För min del är det osäkert om det blir ett återbesök i nära tid. Inga fel på själva vistelsen, men jag inser att jag trivs bättre på mer tätbefolkade platser. Saknade lite cafékultur b.l.a.
Avsaknaden (nåja, det fanns kaféer) var väl inget speciellt för Pantelleria, utan gäller även den adriatiska kusten

På sommaren är temperaturerna tillåtande även i norra italien (och mina älskade alper), och på vintern tror jag temperaturen är för låg också på Pantelleria.

Jag ska testa Linosa o Lampedusa i vinter (som är någon grad varmare än Pantelleria. OM inte det faller mig i smaken så blir det Madeira i vanlig ordning - då har jag iaf testat att förnya mig :p

OM man ska hyra hus för en (eller flera) familj/-er så kan jag dock inte komma på en mycket bättre plats än Pantelleria. Mycket prisvärt boende i dessa vackra dammuso - om det bara vore lite smidigare att ta sig dit :)

PS. Kul att resan blev lyckad! :)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Danska DAT, som sedan några år har vunnit upphandlngen mellan Sicilien (Catania & Palermo) och de sydliga öarna Lampedusa och Pantelleria, har för första gången sammankopplat Lampedua och Pantelleria med direktflyg.

En linje som fram tills nu tagit 18h med båt, eller 5h med flyg, tar nu 40min. Pantelleria - Lampedusa - Linosa ger möjlighet till en rätt ovanlig island hopping om/när det öppnas upp för turism.
 
Toppen