Senaste nytt

Oroligheterna i Hong Kong, hur resonerar Ni?

onzai

Medlem
Det har helt och hållet att göra med Kinas politik. Jag är inte det minsta intresserad av att ge legitimitet till deras lagar etc genom att fortsätta besöka Hong Kong. Jag är glad att jag har hunnit se det.

Jag tror säkert att individuella besökare inte märker något särskilt när de åker. Men när nu övervakningen ökar, friheter minskar för de som bor där och Kina tänker statuera exempel med aktivister och så så känner jag inte riktigt att det är en utveckling jag vill stötta. Det känns inte moraliskt rätt för mig.

Men det är mitt personliga ställningstagande, det är upp till var och en att avgöra var deras gräns går. Min går här.

Det är upp till var och en och så borde det vara.
Hoppas ditt personliga ställningstagande också sträcker sig till dina inköp av produkter/tjänster från tex Kina, Vietnam, Kambodja, Myanmar, Laos, Pakistan, Bangladesh och Haiti.
 

Hachans

Medlem
Det är upp till var och en och så borde det vara.
Hoppas ditt personliga ställningstagande också sträcker sig till dina inköp av produkter/tjänster från tex Kina, Vietnam, Kambodja, Myanmar, Laos, Pakistan, Bangladesh och Haiti.

Nu ska vi inte hamna i politiska diskussioner här och inte läxa upp varandra heller. Jag svarade för att någon frågade mig, men jag ska svara dig också innan jag lägger ner även om jag inte känner jag behöver försvara mitt ställningstagande för internetfrämlingar.

Inköp från Kina är svårt begränsa men blir lättare med tanke på att fler och fler företag flyttar produktionen därifrån, så det görs i den mån det är görbart. I större utsträckning begränsar jag mitt användande att kinesiska tjänster och liknande eller företag som använder kinesiska servrar såsom Tiktok eller Zoom. Det är såklart ingen 100% bojkott, men jag försöker dra mitt strå till stacken.

De andra länderna är inte heller optimala ur demokrati och mänskliga rättigheter-synvinkel. Men jag tycker nog det är rätt svårt att jämföra de länderna med Kina. Vad jag vet (och jag ska villigt erkänna att jag inte har stenkoll på exempelvis Myanmar) så har de inte stiftat liknande säkerhetslagar som Kina har på sistone. De är inte perfekta demokratier heller, men i mina ögon är de flera steg upp från Kina.
 

onzai

Medlem
Nu ska vi inte hamna i politiska diskussioner här och inte läxa upp varandra heller. Jag svarade för att någon frågade mig, men jag ska svara dig också innan jag lägger ner även om jag inte känner jag behöver försvara mitt ställningstagande för internetfrämlingar.

Inköp från Kina är svårt begränsa men blir lättare med tanke på att fler och fler företag flyttar produktionen därifrån, så det görs i den mån det är görbart. I större utsträckning begränsar jag mitt användande att kinesiska tjänster och liknande eller företag som använder kinesiska servrar såsom Tiktok eller Zoom. Det är såklart ingen 100% bojkott, men jag försöker dra mitt strå till stacken.

De andra länderna är inte heller optimala ur demokrati och mänskliga rättigheter-synvinkel. Men jag tycker nog det är rätt svårt att jämföra de länderna med Kina. Vad jag vet (och jag ska villigt erkänna att jag inte har stenkoll på exempelvis Myanmar) så har de inte stiftat liknande säkerhetslagar som Kina har på sistone. De är inte perfekta demokratier heller, men i mina ögon är de flera steg upp från Kina.

Politik ska enligt Moderator inte höra hemma här.
Eftersom jag har funnits i regionen i 25 år och fortfarande finns här och dessutom rest och gjort affärer med tidigare nämnda länder och samtliga har, ska vi säga "tvivelaktiga" lagar, regler och juridiska system som inte är gynnsamma för arbetare och övriga invånare.

Vad hamnar vi då??
 

Jönsson

Medlem
Detta är ju en svår balansgång, att skriva om på detta forum då vi ska vara opolitiska. :)
Jag kan väl dock säga att jag inte är jätteförvånad. Redan 1997 ställde jag mig frågande till hur länge det skulle vara.
Man kan ju kanske tycka att britterna var naiva som trodde att avtalet skulle hållas. Eller så brydde man sig inte...

För övrigt så är det inget konstigt med att lagarna gäller även utländska personer. Så är det väl i de allra flesta fallen i alla länder, att man har samma lagar för både egna invånare och utländska medborgare. Där gäller det väl som vanligt för oss resenärer att utföra det jobb vi kommit för att utföra (eller turista) men att i övrigt hålla oss neutrala. Man har ju alltid möjligheten att rösta med fötterna, dvs att inte åka dit, varken i jobb eller som turist om man tycker att det känns bäst.
Det beror på vilka lagar vi pratar om och var ”brottet” begås. Begränsning av åsikts- och yttrandefrihet är aldrig bra. Framförallt för att du, som i fallet Kina, riskerar att bli arresterad under en transfer på flygplatsen, för att du hemma hos dig i din villa skrivit något ofördelaktigt om de kommunistiska partiet.
 

intuition

Medlem
Har besökt/passerat Hong Kong ett trettiotal gånger eftersom det dels är en underbar stad, dels en mycket väl fungerade och väl placerad plats för byten. Och det skadar inte att Finnair under normala omständigheter har 2 dagliga flyg som gör det enkelt att ta sig dit.
Detta gör det svårt att tänka bort Hong Kong helt, men just nu känns det inte aktuellt att lägga varken besök eller byte där. Då lutar jeg mer åt att fullt ut använda QR för allt som är Australasia och Sydöst-asien (SEA)
 

Bankiren

Medlem
Har sedan tidigare bestämt mig för att aldrig åka till Kina och nu är Hong Kong med på den listan. Jättesynd!

Samma för oss. Jag tycker att det är viktigt att rösta med fötterna, så vi kommer aldrig att åka dit. Det är ju lite tråkigt, för det hade nog varit givande att se delar av Kina.

Personligen hoppas jag att vi i västvärlden börjar sätta hårt mot hårt gällande Kina. Det skulle vara upplyftande att se en våg av demonstrationer sprida sig över världen gällande Kina, och att det skulle leda till att företag börjar stänga ner sina fabriker där.
 
Det beror på vilka lagar vi pratar om och var ”brottet” begås. Begränsning av åsikts- och yttrandefrihet är aldrig bra. Framförallt för att du, som i fallet Kina, riskerar att bli arresterad under en transfer på flygplatsen, för att du hemma hos dig i din villa skrivit något ofördelaktigt om de kommunistiska partiet.

Det har du självklart rätt i. Jag tänkte uppenbarligen inte hela vägen. Såg mest framför mig att jag som utlänning skulle aktivt protestera i landet.
Tyvärr så är det som du säger att länder som i sin lagstiftning begränsar åsikts- och yttrandefrihet ofta också anser att hela världen kan vara brottsplats för just denna typ av brott.

PS. För tydlighetens skull vill jag bara säga att jag inte på något sätt förespråkar begränsningar av åsikts- och yttrandefrihet, om det möjligtvis kan ha uppfattats så.
 
Toppen