Senaste nytt

Oroligheterna i Hong Kong, hur resonerar Ni?

squeezen

Medlem
Slår ett slag för Shenzhen, efter landning i HKG tar man färjan från airside. Vips är man framme i en häftig storstad.
Har varit där ett par gånger också men ser inte det ”häftiga”. Kanske har jag varit på fel
Ställen, kan du ge exempel vad du gjort/sett/gillar med staden?
 
Skippa Shenzhen. Det är en stad jag inte blir klok på. Har jag ledig tid i Shenzhen flyr jag alltid över till Hongkong. Flyg istället till Taiwan som redan föreslagits. Mycket trevligt!
 

Tonton

Medlem
En 70årig man dog idag då han filmade protesterna och dom slängde en tegelsten i huvudet på honom.

Riktigt tragiskt och tyvärr nog inte det sista dödsfallet som kommer att ske, men samtidigt så gör man sig kanske inte själv en tjänst att vara mitt i epicentrum, där protestanter står och gör bomber. Går att se mer om detta här
 

Homer

Medlem

Hachans

Medlem
...the legislation, which came into effect late Tuesday, doesn't only clamp down on freedoms at home. It also puts foreign citizens who criticize the Chinese government anywhere in the world at risk of jail if they even set foot in the city -- even if they are just transiting through the airport.

Hong Kong was once a home for Beijing critics. Now they might not even be safe at the airport - CNN

Hong Kong's new security law: Why it scares people - BBC News

Har sedan tidigare bestämt mig för att aldrig åka till Kina och nu är Hong Kong med på den listan. Jättesynd!
 

onzai

Medlem
Har själv bott i Hong Kong sedan 1995 och det är tragiskt och se hur denna underbara stad har tyvärr förändrats till vilken stad som helst i Mainland China.
 
Toppen