Senaste nytt

Optimera poängintjäning vs. reseförsäkring - case

GOTBound

Medlem
God kväll,

Inför jul och nyårsresan så har jag funderat på optimering av poängintjäning vs. reseförsäkring.
Jag har två huvudkort för resor:
Danske MasterCard Plat
AMEX Plat


När den nu stundande resan bokades innan jag hade AMEX Plat så biljetterna är betalda med Danske Master Card Plat.
Försäkringsvillkoren är;
- Danske MasterCard Plat; 50% betalt med kortet.
- AMEX Plat; 75% betalt med kortet.

Highlights från försäkringarna map. bagageförsening:
- Danske MasterCard Plat;
- Bagageförsening; 2 000 kr/person, max 6 000 kr skadetillfälle.
- Bagageförsening 12h; 5 000 kr/person, max 15 000 kr skadetillfälle.​
- AMEX Plat;
- Bagageförsening 4h; 4 000 kr/person.
- Bagageförsening 48h; 4 000 kr/person.​
Danske definierar; Har den försäkrade polletterade/incheckade bagage inte lämnats ut efter färdmedlets ankomst till resmål utanför hemlandet lämnas ersättning för nödvändiga och skäliga inköp med högst 2 000 kr per Försäkrad.
AMEX definierar; Bagageförsening: Maxbelopp 4 000 kronor per person om den försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den försäkrades ankomst. Samt; Ytterligare bagageförsening: Ytterligare maximalt 4 000 kronor per person om försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den försäkrades ankomst.

Danske och AMEX har olika ersättning tröskelvärden vid försening där Danske är mer frikostig gällande åtgången tid gentemot AMEX och erbjuder utökade ersättning efter 12h mot AMEX 48h.
Min tolkning är att Danskes formulering efter färdmedlets ankomst till resmål är likvärdigt med AMEX inte har anlänt till destinationsflygplatsen.

Hyrbilen är betald med en rate där LDW och LIS är inkluderat då det var billigare med in CDP rate än utan vid bokningstillfället. Detta gör att kortens hyrbilsförsäkring inte är applicerbar till min jämförelse.

Jag har sammanställt i Excel hur utläggen är fördelade och som sagt är biljetterna betalda med Danske Master Card Plat. Det är endast biljetterna och SeaWorld (AMEX) som är betalt i förväg vilket ger mig flexibilitet om på vilket kort jag vill lägga utgiften på.
chart.png




Jag lutar år AMEX för att få Membership Rewards poäng då jag inte får någon kick-back på Danske Master Card Plat.
Jag är tacksam för input och tankar kring mitt upplägg.

EK



 

Thornado

Medlem
Jag har sammanställt i Excel hur utläggen är fördelade och som sagt är biljetterna betalda med Danske Master Card Plat. Det är endast biljetterna och SeaWorld (AMEX) som är betalt i förväg vilket ger mig flexibilitet om på vilket kort jag vill lägga utgiften på.

Om det nu är så att hotell och andra kostnader faktiskt inte kommer att betalas förrän ni är på plats, och om det framförallt är ersättningen för försenade väskor du är intresserad av ur försäkringsperspektivet, så kan du ju faktiskt vänta med detta beslut fram tills ni har kommit fram till Florida och då sett om även väskorna gjort så och om det överhuvudtaget är aktuellt att använda försäkringen (och då välja det kort som blir mest förmånligt).

Om du behöver välja nu så skulle jag välja Amex. Som du säger så får du poäng med det (vilket lär vara hyfsat mycket på en sådan resa), och sen så tycker jag personligen att de försäkringsvillkoren är bättre också. Danske bank är något bättre i de fall där väskorna är 0-4 (2000 SEK) eller 12-48 timmar (1000 SEK) försenade, i övrigt ger Amex bättre. Du kan ju räkna på antalet poäng du får genom att lägga din spend på Amex och uppskattar värdet och jämföra detta värde med de fall där DB är bättre, viktat mot sannolikheten att du landar inom något av dessa intervall.
 

M.K

Medlem
Troligen fel forum för denna typ av frågeställning. :rolleyes:

Jag hade aldrig någonsin på några villkor betalat en resa med ett kort där jag inte fick poäng. Troligen en kvalificerad majoritet som delar min uppfattning mer eller mindre på B.C

En lax hit eller dit extra för en eventuellt bortstrulad väska är därför totalt ointressant i min värld. Vad ligger er budget på? Möjligen ett poängvärde bara på denna resa som motsvarar hela Plat årsavgiften med lite optimering. Dessutom en mycket bra försäkring vet jag genom egna erfarenheter.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Om det nu är så att hotell och andra kostnader faktiskt inte kommer att betalas förrän ni är på plats, och om det framförallt är ersättningen för försenade väskor du är intresserad av ur försäkringsperspektivet, så kan du ju faktiskt vänta med detta beslut fram tills ni har kommit fram till Florida och då sett om även väskorna gjort så och om det överhuvudtaget är aktuellt att använda försäkringen (och då välja det kort som blir mest förmånligt).

Om du behöver välja nu så skulle jag välja Amex. Som du säger så får du poäng med det (vilket lär vara hyfsat mycket på en sådan resa), och sen så tycker jag personligen att de försäkringsvillkoren är bättre också. Danske bank är något bättre i de fall där väskorna är 0-4 (2000 SEK) eller 12-48 timmar (1000 SEK) försenade, i övrigt ger Amex bättre. Du kan ju räkna på antalet poäng du får genom att lägga din spend på Amex och uppskattar värdet och jämföra detta värde med de fall där DB är bättre, viktat mot sannolikheten att du landar inom något av dessa intervall.

Troligen fel forum för denna typ av frågeställning. :rolleyes:

Jag hade aldrig någonsin på några villkor betalat en resa med ett kort där jag inte fick poäng. En lax hit eller dit extra för en eventuellt bortstrulad väska är därför totalt ointressant i min värld. Vad ligger er budget på? Möjligen ett poängvärde bara på denna resa som motsvarar hela Plat årsavgiften med lite optimering. Dessutom får Ni en mycket bra försäkring vet jag genom egna erfarenheter.

Tack för Er svar!

Ja det är en no-brainer inser jag med. Dubbla poäng på inköpen i USD som blir alla inköp utan flygbiljetterna. Lägg till bensin etc. så blir marginalen >75% ännu större.

Då vi har 1h connection på FRA så en omväg på vägen till hotellet förbi Macys eller Saks är tagen i beaktning som risk mitigation . Vi hade mer tid tills LH flyttade fram ankomst och flyttade bak avgång.

EK
 

Berglund

Medlem
Jag har gett upp att försöka maximera kort och försäkringar precis överallt. Det blir för jobbigt och för många parametrar att hålla ordning på och när man väl sitter där, som jag gjorde exempelvis på EWR den 15 juni när ett Unitedplan hade kanat av landningsbanan och hela flygplatsen stängdes, då är man för trött/orkeslös för att börja läsa försäkringsvillkor. Sedan juni 2019 köper jag därför uteslutande mina resor på Amex Platinum och har lärt mig dessa försäkringsvillkor och dess ersättningsnivåer på en rimlig nivå. Numera är detta den enda reseförsäkring, vid sidan om min hemförsäkring och min särskilda reseförsäkring, som jag aktiv håller ordning på. Allt annat mer eller mindre ignoreras, det blir för jobbigt och "betalt per timme nedlagd tid" blir en otroligt liten summa - det är helt enkelt inte värt det!

Att börja mecka med nivåer på bagageförsening som ändå inträffar - i min värld - "relativt" sällan känns helt overkligt omständligt för min del. Mitt bästa tips blir istället att släppa det helt och köra allt på Amex Platinum som har en alldeles utmärkt reseförsäkring.
 

Highbury

Medlem
Velar lite mellan ett Amex gold vs green som komplement till mitt SAS Amex classic. Det är väl nice med 4 gg loungeacess per år (max vad jag kan komma att använda) men med 1500 kr/år mot gratis så ska det väl vara för reseförsäkringen på Gold som verkar vara riktigt bra det ev skulle vara värt med ett sådant. Eller vad tror ni?
 

GOTBound

Medlem
1 av 3 väskor kom inte med över Atlanten, tyvärr den väskan med shorts och piké/t-shirts till 3 av oss, den enda med full garderob var 8 åringen.

LH gav oss ett kort laddat med $50 som vi köpte hygienartiklar etc för, kläder till oss tre köpte jag på AMEX kortet. LH kompensationen har säkert voidat min rätt till ersättning enligt EC 261.

EK

EDIT: väskan till flygplatsen 24h efter ankomst och kreverades till mig på hotellet 52h efter ankomst.
LH höll mig uppdaterad via mail om status på bagaget.
 

Tonton

Medlem
Det är ingen kompensation, utan ersättning (mot kvitton).

Nu sitter jag i taxin i panama och orkar inte googla, men vill minnas att det är upp till ca 1100 SDR (alltså har den sidan fel, då det inte är 1 220 EUR som gäller per se). Nu är säkerligen summan snarlik, men det är bra att veta.

Du claimer till Lufthansa mot kvitton för de varor du har behövt köpa.
 
Toppen