Senaste nytt

Ombokning Lufthansa-Group COVID-19

raphaelmak

Medlem
Jag fick också denna och tolkar det som att man slipper betala ombokningsavgiften men om du bokar om till en dyrare bokningsklass (ej att blanda ihop med kabinklass) så måste man betala mellanskillnaden.
Nu hade jag fått 2 flighter inställda så då kunde jag boka om ”fritt”.

Edit. @raphaelmak Vad hade för bokningsklass på originalbokningen?
Jag hade N för bokningsklass. Det har då blivit en knepig fråga eftersom det är inte lätt att hitta exakt ett N-biljett, och det har blivit ett val mellan att betala extra, eller att nedgradera och riskera att förlora pengar.
Att "travel class" används är för mig intressant, eftersom det kan tolkas som kabinklass (cabin class) eller bokningsklass (fare class). Dock, om du tror på Wikipedia ( https://en.wikipedia.org/wiki/Travel_class ) så är "travel class" att tolkas som kabinklass. Nu känns det som jag inte får veta innan jag ringer.
 

Mr Basic

Medlem
Jag hade N för bokningsklass. Det har då blivit en knepig fråga eftersom det är inte lätt att hitta exakt ett N-biljett, och det har blivit ett val mellan att betala extra, eller att nedgradera och riskera att förlora pengar.
Att "travel class" används är för mig intressant, eftersom det kan tolkas som kabinklass (cabin class) eller bokningsklass (fare class). Dock, om du tror på Wikipedia ( https://en.wikipedia.org/wiki/Travel_class ) så är "travel class" att tolkas som kabinklass. Nu känns det som jag inte får veta innan jag ringer.
Så här står det på Lufthansa
If one or more flights of your trip are cancelled, you have the following options:

1. You can rebook once free of charge to an alternative flight to the same destination and in the same travel class. The rebooking must be made within the period of ticket validity (usually one year from the original departure date). To do so, please contact our Service Center or your travel agency as soon as possible.

2. If your ticket was issued before or on 31 August 2020, you can exchange your ticket once to a new travel, including changes to your travel class, departure or destination airport*. New travel must start latest by 31 December 2021. The ticket will be recalculated and additional payment may be required if the new fare is higher. To do so, please contact our Service Center or your travel agency by May 31, 2021 and have your ticket number ready.

If your flight is not cancelled but you would like to change your travel plans, you have the following options:

1. Your ticket was issued after August 31, 2020:

(a) Your flexible fare conditions apply: You can change your travel date without a change fee as described in your fare conditions. An additional payment may be required if the fare for the new flight is higher. The change must be made before the original planned travel date. Please go to My Bookings to change your travel online or contact your travel agency.

b) A change of travel class, departure or destination airport is possible*. Additional payment may be required if the fare for the new flight is higher. The rebooking must be made before the original planned travel date. Please contact our Service Center or your travel agency for making this change.

2. Your ticket was issued before or on August 31, 2020:

a) You may generally change your travel date once without a change fee. An additional payment may be required if the fare for the new flight is higher. The rebooking must be made prior to the original scheduled travel date. Please go to My Bookings to change your travel online or contact your travel agency.

b) If you would like to postpone your travel, you do not have to commit to a future travel date yet. Your ticket will keep its value and you can use it for a new trip with travel starting latest by 31 December 2021.
Please contact our Service Center or your travel agency by 31 May 2021 and have your ticket number ready.

c) A change of travel class, departure or destination airport is possible once without a change fee*. An additional payment may be required if the fare for the new flight is higher. To do so, please contact our Service Center or your travel agency by 31 May 2021 and have your ticket number ready.”

Jag tycker det är rätt tydligt att du får betala om du bokar en dyrare ”fare” men att du i vissa fall även får ändra ”travel class”.

Edit. Återkoppla gärna hur det gick. :rolleyes:
 
Last edited:

raphaelmak

Medlem
Så här står det på Lufthansa
Edit. Återkoppla gärna hur det gick. :rolleyes:
Jag ringde kl.14 till Lufthansas hotline för Sverige, och sa att originellflyget var inställd + jag vill byta resmålet. De sa att begäran kommer att skickas till ett annat department för prisomräkning, och be mig att ringa igen en eller två timme senare.

Jag ringde igen innan kl.16 men då är Sverigeshotline redan stängd. (Jag tyckte det är antingen kl.14 på lördagar enligt Lufthansas webbplats eller sista flyget som är kl.16.20, ljudet säger det är kl.15) Därefter ringde jag direkt till Frankfurtskontoret (har gratis internationella minuter kvar) och slutförde ombokningen, fick dock betala prisskillnaden (ett par hundra euro).

Vid båda tillfällena var uppkopplingen mycket snabbt. Varken bokningsklass eller kabinklass pratades om, jag frågade inte heller.
 

Mr Basic

Medlem
Frankfurtskontoret (har gratis internationella minuter kvar) och slutförde ombokningen, fick dock betala prisskillnaden (ett par hundra euro). Varken bokningsklass eller kabinklass pratades om, jag frågade inte heller.
Sannolikt var väl skillnaden i ”fare” ett par hundra euro (även om det inte nämndes). Om Lufthansa levt upp till vad de lovar och du är nöjd så är det det viktigaste. :)

Vid båda tillfällena var uppkopplingen mycket snabbt.
Så även för mig, fick vänta max 1 minut. Provade via chatten och där var väntetiden så pass lång att ”sessionen avslutades”.

Fick du ändra destination? :rolleyes:
 

stopover

Medlem
Förfrågan om avbokning av returbiljett skickat in på onsdag den 17/3, pengarna på kontot på fredag den 19/3.

Riktigt snyggt och professionellt gjort av Lufthansa.

SAS verkar använda sig av ett annat betalningssystem än tyskarna - har inte ännu sett mina €€ för flyg som bokades av för ett år sedan :rolleyes:
 
Toppen