Senaste nytt

Ombokning Lufthansa-Group COVID-19

RobinR

Medlem
Hej på er alla :)

Jag har en resa till Manchester 24-26 april. Nu som Premier League tidigast fortsätter i maj måste jag tyvärr omboka denna resa.

På Lufthansas hemsida står följande:
Please note: Rebookings can be done through our Service Center or your travel agent. You do not have to contact us before your original flight date – your ticket will keep its validity even past the original flight date. You will be able to rebook it any time until 31 August 2020. Due to the very high call volume in our Service Center, we currently ask you only to contact us if you are travelling within the next 72hours.

Jag vill inte ringa dom nu då det är över en månad till min resa och jag förstår att dom har extrema mängder som ringer inn just nu.
Men betyder det som jag markerad i rött att jag inte ens behöver ringa? Jag kan bara va hemma den helgen så är min bokning typ "giltig" även efter jag faktisk skulle flugit? NO-SHOW alltså?

Kan tillägga att det är bokad i ECO light.

Tidligare i veckan behövde man hitta det nya datumet innan 1 juni. Nu står följande:
If you hold a ticket for a cancelled or an existing Lufthansa Group flight, you can keep the ticket without having to commit to a new flight date right away. Existing bookings will initially be cancelled, but the ticket and ticket value will remain unchanged and can be extended to a new departure date up to and including 31 December 2020. You can also rebook to another destination. The new flight must be booked until 31 August 2020.

Så nu har jag fram till 31 augusti på mig att hitta nya datum, om jag förstår det rätt.


Tackar för svar!
 

varva77

Medlem
Jag tolkar det så, min tolkning är dock inte mycket värd i slutändan.. :) men kan inte direkt hitta någon fallgrop. Jag sitter med samma fråga men med en resa i juli... gick in och försökte boka om och då dyker nedan upp. Mer eller mindre samma text. Det enda som jag tycker är otydligt är att de inte nämner originalvillkor på biljetten, antar att detta alltså inte spelar någon roll???
upload_2020-3-27_9-55-24.png
 

varva77

Medlem
I övrigt hoppas jag de jobbar för fullt med att göra detta möjligt online... desto längre fram desto större risk att platser inte finns om man respekterat deras önskemål om 72h.
 

nissefalk

Medlem
Jag har en resa i Maj med Swiss som nu blivit inställd, bokad med Expedia på dealen från Paris til Sydney, Swiss säger på sin hemsida att man bara kan få voucher eller boka om till senare datum och då behöva betala fare difference, hur tusan skall man får sina cash tillbaka, är det någon som varit i samma situation ?

Var i kontakt med Swiss via Twitter där ett svar var att jag senare kunde få cash för vouchern, när jag dubbelkollade svaret jag fick ett dygn senare får jag ett annat svar så har inte bett Expedia ställa ut voucher ännu, Swiss vill ju som är korrekt inte röra bokningen men har i alla fall bra kontakt med Expedia så här långt, förutom att de då hänvisar till Swiss och ingen cash...

EDIT grävde vidare på Swiss hemsida och under FAQ så säger man att man fortfarande kan begära refund, skall ge mig på Expedia igen
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Jag har en förstaklass returbiljett från Shanghai till Oslo. Flyget blev inställt. Jag var bokad 23 april. Tidigare sades det att man kunde vänta med ombokning till 31 augusti men nu verkar detta vara ändrat till 31 januari 2021.
Jag är inte säker. Är det någon som vet?
 

MTheC

Medlem
Jag har en förstaklass returbiljett från Shanghai till Oslo. Flyget blev inställt. Jag var bokad 23 april. Tidigare sades det att man kunde vänta med ombokning till 31 augusti men nu verkar detta vara ändrat till 31 januari 2021.
Jag är inte säker. Är det någon som vet?
Stämmer med den info som finns på Swiss hemsida, boka om senast 31 januari 2021 och res före 31 December 2021
 

MTheC

Medlem
En fullt flexibel första klass biljett från Oslo till Shanghai för 33000 NOK med andra ord:) alltid något
De är nog I detta läge glada att du vill låna ut pengarna utan ränta till dem. Går ju annars att begära refund också - gjorde det för 3 förstaklass biljetter till SFO. Inga pengar har synts till men efter att ha tjatat så har de i vart fall skriftligt bekräftat att de ska betala tillbaka.
 
Toppen