Senaste nytt

Oman: söker tips om Muscat och Salalah

Senator

Moderator
Vänner,

Sambon ställde en viktig fråga i veckan: "nu som vi har bokat Thailand i okt/nov, var skall vi åka över nyår?" ;) Jag blev självklart superglad eftersom jag har inte varit i Skandinavien på nyår sedan 2000-01 och har inga planer att vara här just då, men min sambo har hintat om att hon vill fira nyår hemma med vänner. Jag tycker det är en totalt överskattat högtid, men det är en annan femma.

Hur som havet: vi vill inte har någon ny 6-8t jetlag story med Mini som kommer vara runt 19-20 månader vid tidpunkten. 2-3t är ok, och vi var i Dubai i februari. Så jag undrar på vad ni kan om Oman och kanske särskilt dessa två städer? Jag har hittat ganska bra Aviosbokningar från Europa till både Muscat och Salalah, och vi har tittat på Hilton i just Salalah. 6-7 nätter på varje ställe eller däromkring.

Vi gillar sol, bad och slappa av. Vår vardag är stressande nog som den är. Vi behöver dock fataliteter för en glad liten pojke. Så vad har vårt underbara forum för tips? Jag vet att @ulagun i alla fall har talat varmt om Oman.
 

ulagun

Medlem
Två gånger Muscat/Salalah senaste åren.
Oman Air inrikes modernt pålitligt och bra
Muscat bott på Crowne Plaza och Intercontinental. Bägge bra hotell och lounger samt vid stranden och pooler. Skulle dock rekommendera Intercontinental, upplevs som lite vänligare, bättre lounge och för er del barnvänligare pooler mm. Exteriören ser dock ut som sovjetiskt statdfängelse.
Salalah enorm strand med kameler som strosar omkring. Staden inget att skriva hem om men intressanta utflykter. Har speciellt microklimat.
Nu allvar. Undvik Hilton, speciellt med barn. Första gången några år sedan Solresor charterbarnfamiljer, riktigt trevlig stämning. Nu senast uteslutande vulgär öststatsturism alla med all inclusive. Detta kombinerat med inkompetent management behöver nog inte kommenteras vidare. Blev dessutom bestulna på en iPhone på rummet. Enormt stul. När jag hotade med lokal Police dök den upp i låst saftybox!
Öven bott på Crowne Plaza precis vid stranden Avsevärt mer barnvänligt.
Fö upplever vi Oman som vänligare och mer välkomnande än tex Dubai.
 

ucce

Medlem
@Senator blir det Oman? Har precis bokat en bonusesa till Muscat med Swiss i C för och 1,5-åring i januari. Fick till en riktigt bra BRG på Ritz Carlton Al Bustan Palace som ser väldigt trevligt ut och verkar barnvänligt
 

Kricka

Medlem
Besökte Salalah för åtta år sedan och bodde på Hilton. Vi var nöjda med
hotellet då även om vi oftast åkte till andra ställen för middag. Då kostade
Hilton 8.000 HH-poäng/natt.
Al-Bustan i Muscat var fantastiskt bra när jag var där i mitten av 80-talet..

Oman känns säkert och jag har alltid blivit vänligt bemött. Tidigare fick man
Visa-on-arrival men det kan ha ändrats tidigare i år.
 
Toppen