Senaste nytt

Nytt pass - Gammalt pass

Hachans

Medlem
Jo, för att vid förlustanmälan spärras passet och det går också ut en internationell spärr.

För många förlustanmälningar kan göra att det blir svårare att skaffa passa för personen i framtiden. Det finns en maxgräns på hur många pass man kan plocka ut och hur många man kan tappa bort, pga försäljningen av pass.
 

intuition

Medlem
Absolut. 3 är gränsen tror jag.

Min kommentar är till personen som var lite förvånad att det inte gick att hämta ut nya passet utan att lämna in det gamla, medan det gick utmärkt efter en förlustanmälan. Och så är det alltså för att vid en förlustanmälan makuleras passet i alla system. Det är inte "fysiskt makulerat" (dvs stansat) men kommer att larma så fort det scannas.

Dvs inte en rekommendation utan en förklaring till varför.
 

Rokkoko

Medlem
Det tog mindre än 24h innan mitt pass var klart förra veckan i Stockholm (Kungsholmen). Ansökan 23/9 på fm, fick sms morgonen efter att det fanns att hämta. De makulerade gamla passet vid ansökan redan.

Jag gjorde nytt pass där i somras. Då fick jag frågan om de skulle makulera det direkt, men jag nekade och tog med det vid utlämningen av det nya.
 

tågnörd

Medlem
Jag gjorde nytt pass där i somras. Då fick jag frågan om de skulle makulera det direkt, men jag nekade och tog med det vid utlämningen av det nya.
Mitt hade redan gått ut så jag frågade aldrig, men isf hade det nog gått att vänta med makuleringen. Riktigt fort gick det att få det nya, trycker de passen i polishuset tro?
 
Och vi slipper en massa helt onödiga förlustanmälda svenska pass. Det finns tyvärr för många pass på vift på riktigt i alla fall, nåt som riskerar att urholka värdet på svenska pass!

Så ni där ute. Föregå med gott exempel och makulera era pass!

Det finns absolut för många pass på vift, men hur blir det värre om förlustanmäler sina pass och makulerar dem hemma? Gör statistiken något svårare att läsa kanske, eller tänker du på något direktare samband?

Sen är det ju ändå rimligt att göra som man ska, men blev nyfiken.

Vad lustigt. Senast jag hämtade ut ett nytt pass vill jag minnas att jag vid uthämtningen verifierades mot passet som hämtades, dvs jag visade aldrig något gammalt leg...

Eller om det kanske var nationellt ID-kort. Men rutinen borde rimligtvis vara densamma tycker jag...

Hämtade nationellt ID-kort för en månad sedan i Skåne. Det frågade efter annan legitimation vilket jag hade på mig. Vad som hänt om jag inte hade det har jag ingen aning om.

Jo, för att vid förlustanmälan spärras passet och det går också ut en internationell spärr.

Absolut, förstår skillnaden, men tyckte ändå processen var lite komisk. Smidig men lite ful genväg att ha i åtanke.
 

ekf

Medlem
Det finns absolut för många pass på vift, men hur blir det värre om förlustanmäler sina pass och makulerar dem hemma? Gör statistiken något svårare att läsa kanske, eller tänker du på något direktare samband?
Teorin är att ju fler svenska pass som förlustanmälts, desto fler finns potentiellt tillgängliga för kriminella syften.. vilket i sin tur gör att andra länder kan komma att införa ytterligare begränsningar eller andra kontrollåtgärder för resenärer med svenskt pass.
 
Toppen