Senaste nytt

Nytt pass - Gammalt pass

agehall

Medlem
Vet att det redan nämnts i tråden men för att undvika missförstånd så behöver du alltså inte ha med dig det gamla passet om det har gått ut. Endast om det är giltigt.
Många jag har pratat med tror att man måste ha med sig legitimation för att hämta ut sitt pass men det behövs ju inte - de har ju tillgång till fullt giltig legitimation i form av ditt nya pass.

OT: Lite värre är för det par som stod på mitt lokala postombud häromdagen. Paret verkade vara från Indien eller möjligen Pakistan och kvinnan skulle hämta ut någon form a legitimation som skickats som rekommenderat brev från hemlandet. Problemet är bara att hennes svenska ID-kort har gått ut och därmed är ogiltigt. Pga detta kan givetvis inte postombudet lämna ut brevet och de får ju givetvis inte heller öppna ett rek hursomhelst, så det blev tvärstopp där.

Jag har något minne av att om man hämtar tex ett svenskt körkort så framgår det utanpå att det är en ID-handling innuti och de får öppna och använda det som ID-kort, men jag kan ha fel.
 

Niclas.J

Medlem
Många jag har pratat med tror att man måste ha med sig legitimation för att hämta ut sitt pass men det behövs ju inte - de har ju tillgång till fullt giltig legitimation i form av ditt nya pass.

Låter rimligt! :) Kanske ska tillägga att jag inte menade att man behöver ha med sitt befintliga, giltiga pass i syfte att identifiera sig, utan för att polisen ska kunna makulera det. Att makulera ett utgånget pass är ju däremot, av naturliga skäl, inte nödvändigt.
 

jsn

Medlem
Jag har något minne av att om man hämtar tex ett svenskt körkort så framgår det utanpå att det är en ID-handling innuti och de får öppna och använda det som ID-kort, men jag kan ha fel.
Jag har hämtat ut 3 körkort under vintern/våren och inte noterat något sådant, men jag har inte heller letat aktivt efter denna info. Jag har även fått motsvarande försändelser från Trafikverket som innehåller kort som inte är giltiga som legitimation, och alla försändelser har sett likadana ut från utsidan.

Vidare vägrar det lokala utlämningsstället ens hämta brevet eller paketet innan de har blippat legitimationen, finns inte en chans att få se försändelsen på två meters håll om de inte fått skanna leget. Så att få dem att hämta och öppna ett sådant brev utan leg verkar vara en riktig högoddsare.
 
När min syrra för ett tag sen skulle ansöka om nytt pass då hennes hade gått ut.
Då behövde jag som bror komma och bekräfta att hon var hon och skriva på papper att så var fallet. Hon hade nämligen bara passet som id, som hade gått ut.
Hon har inget körkort eller id kort.

Dock när nya passet var klart så behövde jag inte vara närvarande utan hon kunde hämta det utan något id med sig.
 

agehall

Medlem
När min syrra för ett tag sen skulle ansöka om nytt pass då hennes hade gått ut.
Då behövde jag som bror komma och bekräfta att hon var hon och skriva på papper att så var fallet. Hon hade nämligen bara passet som id, som hade gått ut.
Hon har inget körkort eller id kort.

Dock när nya passet var klart så behövde jag inte vara närvarande utan hon kunde hämta det utan något id med sig.
Sent svar, men det är helt logiskt. När hon ansöker om pass, ansöker hon om en ID-handling. Då måste hon styrka sin identitet och har hon inget giltigt ID-kort måste någon intyga hennes identitet. När hon sedan hämtar passet, är det ju en giltig ID-handling som kan kontrolleras mot personen innan den lämnas ut. Därmed behöver du inte vara med vid uthämtningen.

Det kan verka lite skumt, men det här är precis samma sak som sker varje gång passet kontrolleras vid tex inresa i ett land. Vi gör lätt antagandet att passkontrollanten kopplar ihop oss med våra pass eftersom vi överlämnar passen till denne, men det hoppas jag verligen inte är fallet för hur enkelt vore det inte då att sno ett pass och resa på det....
 

GOTBound

Medlem
Jag behöver förnya mitt pass men kommer in i en period [förutsatt att inte Covid-19 sätter stopp] med en hel del resande som kräver giltigt pass.
Kan jag använda mitt gamla pass [som är giltig t.om mars 2021] även om jag ansökt om ett nytt och det ligger färdigt för att hämta hos passexpeditionen, dvs. det är först när jag hämtar ut mitt nya pass fysiskt som det gamla passet upphör gälla?

Anledning till att jag måste förnya nu är att jag har en stop-over på LHR i början på januari, då har BREXIT slagit till med full kraft och UK kräver att passet är giltigt är längre än 6 månader [vilket inte behövs inom EU]
 
Toppen