Senaste nytt

Nytt flygbolag - Skåneflyg

apknug

Medlem
ouuuhhhh - hoppas man har bättre plan än hemsida, det där skulle en 12 åring idag göra bättre.
Bra är nog (flyg)planen. De 20 år gamla turboprop maskinerna som högst troligt kommer användas är ,faktiskt, rustikt byggda gamla arbetshästar. Avsaknaden av bland annat MCSC system torde vara total.
 

Alf

Medlem
Bra är nog (flyg)planen. De 20 år gamla turboprop maskinerna som högst troligt kommer användas är ,faktiskt, rustikt byggda gamla arbetshästar. Avsaknaden av bland annat MCSC system torde vara total.

Håller med, sätter mig hellre i en SAAB kärra än en ATR. Man kunde ju hoppats på en SAAB 2000 som jag tycker är det bästa turboprop som byggts.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Bra är nog (flyg)planen. De 20 år gamla turboprop maskinerna som högst troligt kommer användas är ,faktiskt, rustikt byggda gamla arbetshästar. Avsaknaden av bland annat MCSC system torde vara total.
Nu flyger ju inte Finnair från BMA längre, men har deras ATR 72 (var det?) hade väl några år på nacken. Har tagit det ett antal ggr till HEL.
 

henke12

Medlem
Minireserapport

8 April var det dags för undertecknad att flyga KID-BMA med OJ464 med avgångstid 13.40

Premiär för både Kristianstad flygplats och Skåneflyg/Humlan!
Försökte checka in online men det verkade inte gå, hemsidan saknade mycket vital info såsom incheckningstider och servering ombord(eftermiddagsflight).

Frågade via både email och facebook om när incheckningen stänger och fick snabbt svar inom 30 minuter;
Facebook angav 15 minuter
Mail angav 20 minuter

Luddigt :)

Ankom med hyrbil ca 30 minuter innan för att vara säker!
IMG_1695.jpg



Snabb och enkel manuell incheckning till dagens enda flygning från KID!

Fri sittning och inget boardingkort! 30 sekunder efter var jag igenom säkerhetskontroll.
Inte mycket att titta på i vänthallen/gaten men vår fina Saab 340 stod och glänste! ES-NSC heter dagens fågel och flög tidigare för bland annat Nextjet.
IMG_1699.jpg


Avgångstid närmade sig, ingen som helst info och det sprang förbi många flygplatsarbetare som verkade lite besvärade.
13.45 var det dags att kliva ombord och flygvärdinnan hälsade oss välkomna.

21 pax blev vi på denna eftermiddagstur!
Piloten hälsade oss också välkomna och bad om ursäkt för förseningen och meddelade att det skulle bli en kyttig flygning pga vinden.
Tog min vana trogen "Tronsätet" - dvs enkelsätet vid nödutgången
IMG_1700.jpg





Strax efter 14 var vi i luften och en stund senare serverades kaffe/te/äppeljuice och en liten chokladbit! Trevligt!
IMG_1703.jpg


15.05 landade vi bana 30 rätt hårt på ett nollgradigt Bromma!

Summa summarum:
Precis som vilket flygning som helst inrikes med Saab340 senaste 20 åren.
Nextjet, Golden Air, Gotlandsflyg eller Humlan.
Samma härliga känsla!
 
Toppen