Senaste nytt

Nya biljettyper på Finnair från april 2020

Rebel

Medlem
Men vad förväntar du dig att de ska säga?

”Våra kunder gillar inte det här, men vi gör det för att vi vet att vi kan pressa våra resenärer på mer pengar på det här sättet, och smyga igenom prishöjningar utan att någon reagerar så mycket”.

Jag hade flygit med det bolaget som sa det.

Men all blir dyrare. Mjölken bensinen men inte chokladen, där blir det mindre i förpakningen med samma pris.
Varför skulle flyget vara anorlunda??? Men visst det är ett trist sätt att göra det på.
 

Homer

Medlem
Jag tar för givet att de med status får välja plats gratis, så då blir det precis som med BA
en enorm statusförmån att inte kreti och pleti får välja plats direkt, i synnerhet för de som bokar
nära avgång.

Har man inte status men flyger business, så får man antingen acceptera att man får de
platser som finns eller så får man hosta upp extra kronor för att välja tidigt.


Dessutom vore det konstigt om inte nedanstående även skulle gälla Business Light biljetter.

Får jag ta med en väska utan extra kostnad när jag reser med en Light-biljett som Finnair Plus Platinum/Gold/Silver-medlem?
Ja, Finnair Plus Platinum-, Gold- och Silver-medlemmar och oneworld Emerald- och Sapphire-medlemmar kan alltid ta med minst ett incheckat bagage.
Finnair FAQ




Så här ser Stockholm-Helsingfors ut nu (skatter tillkommer)
Visa bifogad bild 107981

Och så här såg prisbilden ut 1 januari 2020 på samma sträcka:
Visa bifogad bild 107982

Så I-klass är för visso lite billigare än tidigare men full pris kostar nu 10000SEK + skatt. :mad::eek::mad::confused::mad::(. Jag tror inte Finnair vill ha några kunder i Business...

Det är också värt att notera att prisregeln för I-klass (INN0S8BZ) har blackout dates mellan 01JAN och 31DEC så det är inte säkert att den är bokningsbar ännu. Den publicerades i natt så det kan vara fel eller avsiktligt.

Notera också att R-klass tidigare var en ekonomiklass och (åtminstone) AA klassar den fortfarande som sådan. Inte bra för intjäningen :(

På viss långdistans har dock priserna gått ner generellt sett (jag kollade på Singapore).

Hittar du några Business Light biljetter nu?
På sidan jag länkade till i post #17 står det

* Available for sale in autumn 2020.
 

intuition

Medlem
Men vad förväntar du dig att de ska säga?

”Våra kunder gillar inte det här, men vi gör det för att vi vet att vi kan pressa våra resenärer på mer pengar på det här sättet, och smyga igenom prishöjningar utan att någon reagerar så mycket”.

Det är ju lätt att slänga sig med såna påståenden eftersom ingen kan dubbelkolla om det faktiskt stämmer.
Jag förstår din skeptiska hållning. Men i det här fallet tror jag att om bolagets representant säger så, så stämmer det. Jag betvivlar inte att de verkligen får detta som önskemål i sina regelbundna enkäter.

Visst har de en målsättning på att öka intäkter från sido-tjänster, och det är det jag menar med att det är en "som du frågar får du svar". Sättet de frågar om kunderna önskar business light är säkert färgat av att den målsättningen.

Det finns ett ganska gott förhållande mellan Finnairs lojalitetsledning och frekventa kunder som också är aktiva på vissa forum, och jag har svårt att tro att personen som postar under officiellt konto (och som flera forum medlemmar har namn och kontaktuppgifter till) skulle ge sig på att skönmåla. Som man ser av posterna på FT så vill de dels möta en efterfrågan på skräddarsydda resor, dels skapa en positiv differentiering för statusmedlemmen i affärsklass (som kommer att få en del av tillvalen fritt baserat på status).
 

intuition

Medlem
J...


Hittar du några Business Light biljetter nu?
På sidan jag länkade till i post #17 står det

* Available for sale in autumn 2020.
Jag tror inte det finns några business light biljetter i bokningssystemen nu. De har sagt att de pausar lanseringen och kommer att utvärdera när de ser hur marknaden ser ut när saker återvänder till lite mer normalt läge.
 

AABack2ARN

Medlem
På ExpertFlyer har nu I-klass mellan Stockholm och Helsingfors försvunnit för utresa i oktober (i övrigt samma priser som i inlägget ovan) :(

ARNHEL.png

Vilket också ligger i linje med vad som går att boka på finnair.com.

ARNHEL-website.png


6924SEK för denna tur och returflygning i en bokningsklass som hos American och British Airways fortfarande klassas som ekonomiklass. Prisvärt? Knappast... :(
 

Homer

Medlem
På ExpertFlyer har nu I-klass mellan Stockholm och Helsingfors försvunnit för utresa i oktober (i övrigt samma priser som i inlägget ovan) :(

Visa bifogad bild 108557
Vilket också ligger i linje med vad som går att boka på finnair.com.

Visa bifogad bild 108558

6924SEK för denna tur och returflygning i en bokningsklass som hos American och British Airways fortfarande klassas som ekonomiklass. Prisvärt? Knappast... :(



Det är just "I" som ska bli light.
Priset för Classic, som det kostar att avboka, är hursomhelst löjligt dyrt


The new Business Light product will be available in booking class I while the Business Classic product will be available in new booking class R.

New ticket type user guide for travel agents | Finnair
 

Homer

Medlem
Någon som hållit koll på om det hänt något här? @intuition ?

Jag kikade på ARN-HEL och ARN-HEL-AGP i september och förvisso ser jag Business Classic och Business Flex men Classic biljetterna är svindyra
 

intuition

Medlem
Har inte följt det noga, men vet iaf att det har precis gjorts en lansering av enkel biljetter och att det är möjligt att även annat setts över då.

Sedan gissar jag att läget nu är lite onormalt och att priser inte följer någon norm vi är vana vid.
Såg förresten en artikel där resenärer klagade på att arn-hel var fullsatt så det kan ju också påverka
 

Homer

Medlem
LATEST ON THE TICKET OPTIONS
We first introduced current ticket types in March 2020 and a year later presented new competitive one-way fares for short-haul flights.
As of 15 June 2021, we continue bringing more choice and personalisation opportunities to the table by introducing new Business Light ticket and fine-tuning our other ticket types.

If you've booked your ticket before 15 June 2021, nothing changes for you. You can travel with your original ticket and have the services included in it
.

mer här:
Finnair ticket types: Light, Classic and Flex | Finnair


150621-1.jpg



150621-2.jpg


150621-3.jpg
 

tidyverse

Medlem
Ingen lounge, inget bagage och inget platsval för resenärer i Business Light.

Hoppas detta inte sprider sig till long haul, tänker på Qatar Airways som tagit bort lounge och platsval för de billigaste biljetterna...

Edit: ser nu att det verkar gälla long haul också. Inte bra om det är stor prisskillnad på Light och Classic. Någon tusenlapp är väl ok, men risken finns ju att det blir betydligt mer än så.
 
Toppen