Senaste nytt

Ny nationell bussaktör i Italien - utmanar Flixbus med premiumbussar

Palazzi

Medlem
I dagarna annonserades att företagsmagnaten Luca de Montezemolo (fd. ordförande Fiat-koncernen och Ferrari) ämnar utmana Flixbus på den italienska marknaden.

Mr. Montezemolo är sedan tidigare grundare till Treno Italo som totalt ritat om kartan för italienska höghastighetsttåg sedan man började utmana Trenitalias Frecciarossa.

"Itabus" blir namnet på den aktör som ska 300 bussar i ett premiumsegment inom bussresor. Baspriserna ser ut att vara 30% högre än de hos Flixbus, när man inte har kampanjer. Man kör dock bara med miljöhybrid-bussar, annan säteskomfort (mer som Nettbuss), WIFI (5G-stöd) ombord, rymlig toalett och även en varuautomat så att man kan få sig lite snacks och kaffe/té.

Comfort and services on buses| Itabus

Luca misslyckas sällan/aldrig med vad han tar sig för, så det skulle överraska om det blev så nu. Jag tror att satsningen på ett premiumsegment (nåja, det är ändå en buss) är ett vinnande koncept, för alla andra har slukats av Flixbus på senare år. Skulle förvåna mig mycket om de inte knyter till sig ett samarbete med Treno Italo långsiktigt...
 

Palazzi

Medlem
Det finns mig veterligen ännu ingen engelskspråkig notis om detta men dessa Montezemolo-ägda bolagen, Treno Italo och Itabus, slås nu samma för att skapa ett väldigt stort nationellt nätverk av tåg- och busslinjer. Det handlar om över 100 bussar och 50 tåg vars nätverk knyts samman.

Italo har redan haft ett begränsat samarbete med olika bussbolag (men framförall Itabus) för vissa anslutningar. Det har ofta handlat om skidorter vintertid, samt när knutpunkten för järnväg ligger fåtal mil från den slutdestination (större stad eller turistort) som de flesta resenärer ämnar nå. Nu gäller det dock alla linjer som går att redan sammankoppla, samt nya linjer som skapas just för att kunna erbjuda anslutningar.

 
Toppen