Senaste nytt

Ny färja Nynäshamn-Visby-Rostock

NyfikenGrau

Medlem
@NyfikenGrau hur var hytten med bäddning, lakan, handdukar osv?

Hm..hur menar du egentligen med bäddning och lakan? Alltså det så ut som "alltid" på färjor, bäddade sängar, en stor och en liten handduk per bädd. Bara en kudde tyvärr men jag hade ju tur med 4bäddshytt så kunde ju ta flera.
Jag förmodar att det kan se annorlunda ut till just Gotland, för dit har jag inte haft hytt sedan jag var barn på tidigt 80-tal så minns inte :)
 

Palazzi

Medlem
Jag är övertygad om att det kommer bära sig ekonomiskt, i synnerhet om det statliga miljötransportstödet kvarstår naturligtvis. Men det var säkert omkring 30 personbilar på färjan vad jag kunde se, vilket jag förstår låter skrattretande lite. Men betänk då att de allra flesta var hemvändande sydtyskar vars semester slutar snart, så normala resenärer och inga fartygsnördar, och detta med en bokningsprocess som var så omständlig att till och med jag var nära att ge upp! Geografiskt är ju Nynäshamn-Gdansk enda konkurrenten, men medan det är en bra linje enbart för Polen, så tar man sig betydligt smidigare till en mängd olika delar av Europa från Rostock, till och med vissa delar av Slovakien precis söder om Polen.

Prismässigt får vi se (ev. bilfemmor och paketpriser lär väl dyka upp), jag vet inte riktigt vad 3k enkel för Göteborg-Kiel innefattar i ditt exempel, men det är ganska exakt vad man får betala här också, i totalpris för 2 pers enkel. Om du menar utsideshytt nu när jag läser igen så tycker jag det är ett väldigt bra pris i färjesammanhang. Dock är ju denna linje betydligt längre, och framför allt i meningen att Berlin-Göteborg är en sträcka som kan köras stressfritt på en dag via t.ex. bron eller Helsingör, medan Berlin-Stockholm är för långt som jag ser det.

Något datum för bokningssida hörde jag inte, men jag påpekade att medelresenären inte kommer boka alls förrän det blir betydligt enklare och detta var de fullt medvetna om och ville färdigställa sidan så fort som möjligt. Annat jag tog upp var betalning, där nuvarande kortterminaler krånglar då de verkar vara beroende av vanligt mobilnät (Gotlandsfärjor som sagt) och euro inte fungerar som betalningsmedel. Jag tog upp att kombinationen av detta inte går väl hem, i synnerhet inte hos de tyska resenärerna.

Angående hytter så mycket bekväma tyckte jag (väljer alltid insides då de gungar mindre och blir kolsvarta), bara fyrbäddshytter men TV, inställbar AC och wifi är knappast en kombination man kan förvänta sig på södra Östersjön annars. Dock är det ett par timmar när färjan går precis mellan Skåne och Rügen där all täckning är nästan obefintlig.

Tack för svar! Jag tror att jag tolkat priserna fel därmed :) Jag trodde att 100€ refererade hyttpris, oavsett om det var 1,2,3 eller 4 personer i denna. Jag läste det som 100€ för bilen + 100€ för hytten, men det är alltså 100€ per person i hytt?

Så vinsten är därmed rätt stor om man kan tänka sig att sitta i en fåtölj hela vägen (vilket kändes givet, tills dess jag valde att läsa prislistan galet...).

Det betyder att det för fyra personer blir 400€ för hytten och 100€ för bilen? Då är förhållandet helt plötsligt till Kiel-linjens fördel, iom att en fyrbäddshytt inte kostar det dubbla av en tvåbäddshytt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack för svar! Jag tror att jag tolkat priserna fel därmed :) Jag trodde att 100€ refererade hyttpris, oavsett om det var 1,2,3 eller 4 personer i denna. Jag läste det som 100€ för bilen + 100€ för hytten, men det är alltså 100€ per person i hytt?

Så vinsten är därmed rätt stor om man kan tänka sig att sitta i en fåtölj hela vägen (vilket kändes givet, tills dess jag valde att läsa prislistan galet...).

Det betyder att det för fyra personer blir 400€ för hytten och 100€ för bilen? Då är förhållandet helt plötsligt till Kiel-linjens fördel, iom att en fyrbäddshytt inte kostar det dubbla av en tvåbäddshytt.


Nej, alltså jag kunde ju tagit upp hur priserna funkar även om det står på deras sida. Tror dock prissättningen är mycket preliminär och kommer ändras. Priset är f.n. 100 € för en fyrbäddshytt, men däri ingår inga personbiljetter alls, dessa är helt separata och kostar 55 € per person. 100 € för bil. Sammantaget betalade jag alltså 255 € nu när jag reste själv med bil och det är lägre än något Stena Line kan erbjuda på Göteborg-Kiel. Och priset för 4 + bil hade helt enkelt varit 255 + 3*55 så 420 för fyra vuxna med bil och hytt.

Men som sagt nu har de ju dessutom kampanj året ut med avsevärt lägre priser. Vidare saknas både barnpriser och bilfemmor och annat, så detta är ju verkligen bara på experimentstadiet.
 
Hm..hur menar du egentligen med bäddning och lakan? Alltså det så ut som "alltid" på färjor, bäddade sängar, en stor och en liten handduk per bädd. Bara en kudde tyvärr men jag hade ju tur med 4bäddshytt så kunde ju ta flera.
Jag förmodar att det kan se annorlunda ut till just Gotland, för dit har jag inte haft hytt sedan jag var barn på tidigt 80-tal så minns inte :)

Jag, när man väljer daghytt till Visby ingår inga lakan eller så, därför som jag undrade. Tack för svar, detta låter mycket trevligt.
 

Palazzi

Medlem
Det verkar som om Hansa Destinations bokningsdialog nu fungerar fint (säkert sedan en tid, men jag har inte observerat det tills nu). Rätt oslagbart pris för ensamresenärer till Tyskland, iom möjliga alternativet vilstol (om man nu kan tänka sig det).

Såg priser, på vissa avgångar, från ca 450SEK.
 

NyfikenGrau

Medlem
Med tanke på vad många på detta forum lägger ut för pengar vanligtvis, så skulle jag nog säga att 100 € för egen 4-bäddshytt är rena kapet jämfört med vilstol mtp att resan är så lång.
En allmän reflektion är att det aldrig har känts så billigt att åka färjorna över Östersjön som nu, med tanke på att de är i stort sett oförändrade medan bilkörning blivit betydligt dyrare. Även om man åker helt ensam så är 250 € inkl hytt och bil inte särskilt dyrt jämfört med att köra, tanka svindyr soppa och bo en natt på hotell - och det går enligt min erfarenhet inte ens särskilt mycket snabbare "landvägen" (plus Gedser-Rostock, som med Öresundsbron lätt kostar 150 €+ enkel bara i sig!)
 

Palazzi

Medlem
Med tanke på vad många på detta forum lägger ut för pengar vanligtvis, så skulle jag nog säga att 100 € för egen 4-bäddshytt är rena kapet jämfört med vilstol mtp att resan är så lång.
En allmän reflektion är att det aldrig har känts så billigt att åka färjorna över Östersjön som nu, med tanke på att de är i stort sett oförändrade medan bilkörning blivit betydligt dyrare. Även om man åker helt ensam så är 250 € inkl hytt och bil inte särskilt dyrt jämfört med att köra, tanka svindyr soppa och bo en natt på hotell - och det går enligt min erfarenhet inte ens särskilt mycket snabbare "landvägen" (plus Gedser-Rostock, som med Öresundsbron lätt kostar 150 €+ enkel bara i sig!)

Det köper jag helt! Problemet för min del är nog att jag inte ens får med mig en +1 på en färja :D Men som du säger kanske ekvationen hade hållit ihop, även som ensamresenär, om jag hade bott på andra kusten.

Har försökt räkna hem Göteborg-Kiel färjan, men det är nästan "omöjligt". Jag kör Göteborg-Hamburg på 7h30min och åker man färja + den korta sträckan Kiel-Hamburg så tar det nästan 16h. Nu kanske jag iofs ändå inte hade kört 16 timmar/dag, men på 14h (inkl stopp) så kan jag köra Göteborg-München. Börjar man sin 14h resa i Kiel (efter en "god" natts sömn på färja) kommer man ungefär till Florens (om det är dit man vill).

Jag har resonerat som så att det därmed är så långt jag behöver resa (Florens alltså) för att intjänad körtid ska motivera färja. Till Bergamo har jag bara haft 5h kvar efter en natt i München, som varit betydligt billigare än färja (trots 90L extra bensin T/R). Det hela baseras dock på att man tar färjan Helsingborg-Helsingör, och inte Öresundsbron (för då drar det iväg).

Ska man gå efter rekommendationer, om lämplig sträckkörning/dag, så undviker man dock inte hotellnatt ens med färjan (i mitt fall). När Fehmarn-tunneln står klar blir det dock alldeles perfekt: 8,5h x2 delsträckor, med en natt i Göttingen. Med två resenärer behöver man alltså "bara" köra 8,5h var :)

Hoppas vi får se en lite snabbare färd Göteborg-Kiel i framtiden, eller åtminstone konkurrens från annat rederi.
 

mha321

Medlem
Med tanke på vad många på detta forum lägger ut för pengar vanligtvis, så skulle jag nog säga att 100 € för egen 4-bäddshytt är rena kapet jämfört med vilstol mtp att resan är så lång.
En allmän reflektion är att det aldrig har känts så billigt att åka färjorna över Östersjön som nu, med tanke på att de är i stort sett oförändrade medan bilkörning blivit betydligt dyrare. Även om man åker helt ensam så är 250 € inkl hytt och bil inte särskilt dyrt jämfört med att köra, tanka svindyr soppa och bo en natt på hotell - och det går enligt min erfarenhet inte ens särskilt mycket snabbare "landvägen" (plus Gedser-Rostock, som med Öresundsbron lätt kostar 150 €+ enkel bara i sig!)

Du sparar ju in hälften bara på parkeringsavgiften!

Lite överdrivet såklart. Men nog är det väldig kostnadseffekrivt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant @Palazzi hade helt glömt bort färjan HH, väldigt länge sen jag åkte den! Går det fortfarande att ta den via norra infarten Helsingborg, vill minnas att de aktivt lett om all trafik till Helsingborg Södra vilket ju är tokdumt för de allra flesta som åker den.

Åkte Kiel-Göteborg väldigt nyligen och nä det är ju inte samma tidsvinst som Nynäshamn-Rostock till/från Stockholm. Riktigt nice på Stena Line var att man kunde köpa WiFi för 200 kr för hela resan som faktiskt var mycket snabbare än väntat - så jag kunde lägga hela kvällen på jobb i hytten och DET är tidseffektivt om något.

Vilken färja som är bäst beror ju i slutändan på personliga behov, vart man ska, när man åker, hur mycket man behöver sova mm. Om man inte behöver mycket sömn känns nattfärjorna Trelleborg<->Rostock som det alldeles självklara valet. Av de tyska hamnarna är ju Rostock klart bäst för fortsatt körning söderut via Potsdam-Leipzig-München och i ditt fall förmodar jag Bregenz-Chur-Milano. München-Kufstein-Innsbruck-Bozen har varit en mardröm och total trafikinfarkt åt båda hållen de gånger jag åkt, särskilt genom Sydtirolen ofta hemskt mycket trafik.

Kiel måste för övrigt ha Tysklands sämsta skyltning, knappt man hittar färjan (eller ut!) ens med navigator :p
 

Palazzi

Medlem
Det är tyvärr via Helsingborg södra, som du säger @NyfikenGrau . Man förlorar ca. 20min mot "förr", men den gamla vägen tar än längre tid idag.
Däremot är den nya vägen kopplad mot den anslutning man såg för den vägbundna delen av HH-förbindelsen. Nu verkar denna lösning inte bli av alls, men den hade tillsammans med Fehmarn-tunneln, kapat 1h30min av tiden Göteborg-Hamburg (alltså sex timmars resa).

Ibland undrar man ju dock om inte nya färje-tekniker hade varit att föredra, för de flesta bro- och tunnelbyggen verkar idag räkna med att återtjäna intäkterna med brukaravgifter. Ska man ta ut samma avgifter för Fehmarn som Öresundsbron så blir det ju flera tusen i bara passager.

Stena Lines katamaran har ju stått landbunden i en evighet, men med en hybridlina så skulle det nog bli ekonomiskt gångbart. Fjordlines nya Katamaran på Hirtshals (Danmark) - Kristiansand (Norge) kapar 45% av restiden utan att dra mer bränsle/ton. Misstänker att man kan ha en sådan lösning även för längre sträckor innan någon bro/tunnel står klar. Även en tidsbesparing till 11h (32%) skulle säkerligen flytta över en del landtrafik. Får de ner tiden till 10h så hinner det nog även med 2 resor/dygn inkl städning (om nu någon är intresserad av dagtrafik, men det går/har gått sådan från Oslo).
 
Toppen