Senaste nytt

Norwegian ställer in samtliga flygningar i Skandinavien

thh

Medlem
Arbetsrätten i Sverige regleras i huvudsak inte av lag, utan av arbetsmarknadens parter. Saltsjöbadsavtalet ger vid handen att arbetstagarna har fredsplikt under avtalets giltighetsperiod och att arbetsgivarna inte tar in strejkbrytare. Således strider strejkbryteri mot grunderna i svensk arbetsmarknad.

Ja, kanske. Men man får anta att Norwegian inte skrivit ett avtal där de förbinder sig att inte hyra in strejkbrytare eller boka om sina resenärer till andra flygbolag, annars kommer de få betala skadestånd enligt avtalet. Oavsett vilket förstår jag inte problemet, antingen betalar de det skadestånd som parterna enats om är rimligt eller så håller båda med om att det är rimligt att de inte har avtalat bort det.

Sedan vet jag inte om jag egentligen stödjer att ett avtal hålls som en allmän rättsgrundsats när det passar, och när det inte passar springer man till riksdagen och stiftar lagar istället.

Jag anser fortfarande att om du vill kunna ta ut någon som inte är en part i sympatistrejk ser inte jag någon anledning till att arbetsgivaren inte ska få hyra in vilken person de vill för att utföra arbetet istället. Fredsplikten under avtal betyder inte så mycket om man får strejka för att någon annan ska få ett avtal, i mina ögon.
 
Toppen