Senaste nytt

Norwegian söker rekonstruktion för sina irländska bolag

Homer

Medlem
Pressmeddelande från Norwegian:

(examinership i Irland ungefär som chapter 11 i USA)

Till följd av den norska regeringens besked att inte stödja bolaget i den pågående COVID-19 pandemin, har Norwegian Air Shuttle ASA (Norwegian) beslutat att initiera ett reorganiseringsförfarande (examinership) i Irland kopplat till dotterbolagen Norwegian Air International (NAI) och Arctic Aviation Assets DAC (AAA*).


För mer information, vänligen läs mer här.

AAA är Norwegians helägda dotterbolag med ansvar för flygplansflottan. Dessutom kommer Norwegian omfattas och få skydd under det irländska reorganiseringsförfarandet i egenskap av anknuten part.

– Att ansöka om skydd för att reorganisera under irländsk lag är ett beslut som vi har fattat för att säkra Norwegians framtid till fördel för våra anställda, våra kunder och våra investerare. Vårt mål är att hitta lösningar i samarbete med våra intressenter så att vi kommer igenom det här som ett finansiellt starkare och mer robust flygbolag, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.

Norwegian fortsätter att flyga enligt nuvarande linjeprogram och aktien handlas som vanligt på Oslo Børs. Norwegian Reward med tillhörande CashPoints fortsätter som tidigare.

*Om AAA:
Norwegiankoncernens luftfartstillgångar ägs av bolag baserade i Dublin, Irland. Arctic Aviation Assets DAC är moderbolag för dessa bolag. Affärsverksamheten omfattar flygplansfinansiering och ägande. Arctic Aviation Assets DAC är ett helägt dotterbolag till Norwegian.

Presskonferens idag onsdag 18 november kl. 18.00
Norwegians koncernchef Jacob Schram och finansdirektör Geir Karlsen svarar på frågor från media under presskonferensen som kan följas direkt här. Det är även möjligt att ställa frågor till Schram och Karlsen genom att klicka på frågetecknet i länken ovan.

Norwegian med ny reorganiseringsplan – ansöker om skydd för... - Norwegian
 
Last edited:

Homer

Medlem
Prosessen betyr at selskapet får beskyttelse mot store pengekrav fra kreditorer og andre,
i en periode der selskapet forsøker å selv redde økonomien i selskapet.

Den norske konkursadvokaten Knut Ro har vært bobestyrer i en rekke av Norges største selskapskonkurser.
Før Norwegians kunngjøring onsdag ettermiddag uttalte han til DN at Norwegian har god mulighet til å gjennomføre en konkurs av datterselskapet i Irland mens operasjonene i Norge fortsetter.
Samtidig kan konkursprosesser komplisere relasjonen til kreditorene.
– Det normale i finansieringsavtaler er at hvis et selskap i gruppen går konkurs eller er i chapter 11, så regnes det for å være brudd på lånebetingelsene (covenants) og grunnlag for oppsigelse av kontrakt.
– Men her er vel Norwegian i mislighold likevel vil jeg tro, så det spiller kanskje ikke så stor rolle. Med den situasjonen vi har nå flybransjen og andre bransjer er jo at det er ingen av kreditorene som er tjent med å slå dem konkurs. Det å si jeg slår deg konkurs det er ikke veldig skremmende. Da skriver du under på at du skal få null, sier Ro.
Det er også andre forhold som kan gjøre det krevende.
– Hvis det er mye transaksjoner mellom selskapene kan det bli veldig komplisert. Hvis det norske selskapet leier fly av det irske selskapet så må de lage en deal dem imellom. Det er aldri enkelt, men ikke noe i veien for det, sier Ro.

Norwegian søker konkursbeskyttelse i Irland | DN




undrar vad det är för Irländsk lag

Explainer: How 'examinership' works in Ireland (including how Saddam Hussein comes into it)
 
Last edited:

Homer

Medlem
upload_2020-11-18_21-5-8.png
 

Palazzi

Medlem
Ska bli intressant att se hur aktien reagerar på detta vid öppning.

Helt omöjligt, för en oinvigd som mig, att förutse möjligheterna i en sådan komplex struktur......men visst är känslan att det bara är ett förhalande av en ofrånkomlig kollaps (?)

Får väl se vad man genom sin struktur lyckas skydda om konkurs står att vänta. Trots naggat så lär varumärket vara så etablerat att någon slags verksamhet ändå kommer återkomma med samma varumärke.
 

Homer

Medlem
Krånglat till det
Ska bli intressant att se hur aktien reagerar på detta vid öppning.

Helt omöjligt, för en oinvigd som mig, att förutse möjligheterna i en sådan komplex struktur......men visst är känslan att det bara är ett förhalande av en ofrånkomlig kollaps (?)

Får väl se vad man genom sin struktur lyckas skydda om konkurs står att vänta. Trots naggat så lär varumärket vara så etablerat att någon slags verksamhet ändå kommer återkomma med samma varumärke.

Naturligtvis har de haft en baktanke med detta, men det är uppenbarligen inte så enkelt som att
försätta dotterbolagen i kk och fortsätta driva moderbolaget utan konsekvenser.

Nästan hälften av skulden är för plan som de köpt med statliga amerikanska lånegarantier.

When foreign airlines go under, US taxpayers could be stuck with the bill | American Enterprise Institute - AEI
The good news is that the Ex-Im Bank’s financing is collateralized.
If an airline simply defaults, it can at least take the planes.
Whether Uncle Sam will have any luck unloading a Boeing these days is another question.





Fler detaljer
Norwegian Air subsidiaries secure court protection from creditors
Mr Justice Michael Quinn appointed KPMG partner Kieran Wallace as interim examiner to Irish-based Norwegian Air International, Arctic Aviation Assets DAC and three other companies.

The Irish subsidiaries named their parent, Norwegian Air Shuttle, as a related company. The court granted all six entities interim protection from their creditors. The case is due back before Mr Justice Quinn on December 7th.



 
Last edited:
Jag har ju ett kreditkort från Norwegian. Men när jag kollar mitt Cashpointssaldo så står det n/a. Det har det aldrig gjort förr. Så antar att det måste bero på rekonstruktionen?
 

mha321

Medlem
Jag har ju ett kreditkort från Norwegian. Men när jag kollar mitt Cashpointssaldo så står det n/a. Det har det aldrig gjort förr. Så antar att det måste bero på rekonstruktionen?
Norwegian Rewards är ett norskt bolag, och kortet ges ut av Bank Norwegian som också är ett norskt bolag (finns dock också ett bank norwegian Sverige, som kanske är de som ger ut korten här). Inget av dem är under rekonstruktion. Det kan nog lika gärna handla om tekniskt strul...
 

Homer

Medlem
Liquidating Norwegian Air Shuttle would leave €6bn deficit


An independent accountant’s report submitted to the court shows that winding up Norwegian Air Shuttle would wipe out most of its assets, leaving a $7.1 billion (€5.98 billion) shortfall, eliminating any chance of creditors collecting on the debts due to them.

However, the report says the companies have a reasonable prospect of survival if they take certain steps proposed by management, including renegotiating lease payments on their aircraft, deferring some loan repayments, cutting their fleet and cancelling future aircraft orders.

Arctic Aviation’s subsidiaries own 140 craft in total and owe their creditors $5.2 billion. This includes $2.1 billion for aircraft on order from manufacturers Airbus and Boeing.

Norwegian is renegotiating terms with the creditors of other Arctic subsidiaries that are not included in the court process.

If these talks do not succeed, those businesses could be wound up individually or brought into the examinership process at a later date.




NORWEGIAN AIR SHUTTLE’S IRISH SUBSIDIARIES
  • Arctic Aviation Assets: Total assets $1.8 billion; total liabilities $414.6 million
  • Drammersfjorden Leasing: Total assets $220.7 million; total liabilities $178.7 million
  • Torskefjorden Leasing: Total assets $2.6 billion; total liabilities $2 billion
  • Lysakerfjorden Leasing: Total assets $641.7 million; total liabilities $591 million
  • Norwegian Air International: Total assets $417.6 million; total liabilities $376.2 million
 

Tomas E

Medlem
Liquidating Norwegian Air Shuttle would leave €6bn deficit


An independent accountant’s report submitted to the court shows that winding up Norwegian Air Shuttle would wipe out most of its assets, leaving a $7.1 billion (€5.98 billion) shortfall, eliminating any chance of creditors collecting on the debts due to them.

However, the report says the companies have a reasonable prospect of survival if they take certain steps proposed by management, including renegotiating lease payments on their aircraft, deferring some loan repayments, cutting their fleet and cancelling future aircraft orders.

Arctic Aviation’s subsidiaries own 140 craft in total and owe their creditors $5.2 billion. This includes $2.1 billion for aircraft on order from manufacturers Airbus and Boeing.

Norwegian is renegotiating terms with the creditors of other Arctic subsidiaries that are not included in the court process.

If these talks do not succeed, those businesses could be wound up individually or brought into the examinership process at a later date.




NORWEGIAN AIR SHUTTLE’S IRISH SUBSIDIARIES
  • Arctic Aviation Assets: Total assets $1.8 billion; total liabilities $414.6 million
  • Drammersfjorden Leasing: Total assets $220.7 million; total liabilities $178.7 million
  • Torskefjorden Leasing: Total assets $2.6 billion; total liabilities $2 billion
  • Lysakerfjorden Leasing: Total assets $641.7 million; total liabilities $591 million
  • Norwegian Air International: Total assets $417.6 million; total liabilities $376.2 million
Tycker nog det här stycket också är värt att citera:

The report, written by Ken Fennell, a partner in accountancy firm, Deloitte’s Dublin office, states that Norwegian has forecast that it will have used all its cash by March 2021, and does not have enough working capital to pay all its creditors.
 

Homer

Medlem
Norwegian Air’s Irish subsidiaries subject to legal action (irishtimes.com)
Creditors took or threatened action against two companies before court protection granted

Documents show that this month, the British high court ordered one of the Irish companies, Drammensfjorden Leasing, and its parent,
Norwegian Air Shuttle, to pay $6.3 million (€5.3 million) to aircraft leasing firm Aviation Capital Group and one of its subsidiaries.
...


Both companies, along with Irish-registered Arctic Aviation Assets, Torskefjorden Leasing and Norwegian Air International (NAI), are subject to the High Court’s protection since Wednesday.
That order includes their ultimate parent, Oslo-based Norwegian Air Shuttle, which also sought protection as it guarantees its subsidiaries’ debts.

 
Toppen