Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

fcx

Medlem
6 ting Bjørn Kjos vil dele opp i datterselskaper - Satiriks

"
3. Datterselskap for opprettelse av nye datterselskap
Den delen av Norwegian som driver med opprettelse av datterselskap skal etter planen skilles ut som et eget datterselskap. Norwegian Shuttle Shuttle skal lokalisere deler av driften som kan bli nye datterselskap, samt gi datterselskapene nye Norwegian-navn. Norwegian Shuttle Shuttle har som mål å tilby ukentlige datterselskap mellom Oslo og Bergen.

4. Datterselskap for kritikk mot Bjørn Kjos
All kritikk av ledelsen i Norwegian-konsernet skal etter hvert inn under et eget datterselskap. Dette for å sikre en større fleksibilitet i svarene på kritikken. Selskapet får navnet Norwegian Air Shut Up, og vil behandle klager fra kunder, fagforeninger og domstoler. Dersom klagene er alvorlige, kan selskapet slås konkurs uten at det går ut over den øvrige driften av Norwegian.

5. Selskap for kona Gerd Helene
Bjørn Kjos’ kone Gerd Helene Kjos er allerede et eget datterselskap under Bjørn Kjos. Norwegian Partner Shuttles primære oppgave er å gi snakke-ut-intervjuer til VG Helg når Bjørn Kjos er i hardt vær. Det er også planlagt at ekteparets døtre skilles ut som egne datterselskap. Slik kan flere datterselskap samtidig fortelle hvor dårlig Kjos sover om nettene når han ikke får lov å kutte kostnader."

Eftersom jag är en ganska kreativ människa så tror jag att jag ska söka jobb på Norwegian Shuttle Shuttle, men risken blir väl att jag blir omplacerad till Norwegian Shut Up relativt omgående...
 

Brandten

Medlem
Svårt att veta om man ska skriva här eller i den andra Norwegian inställda flighter tråden men kör här...

Ryanair kpsugna - uppvaktar Norwegian - Veckans Affrer

Från en lekmans perspektiv kan man ju undra varför han inte bara går med på kraven och ser hur framtiden blir (med ett flygbolag) istället för att köra sitt eget race som KAN resultera i att bolaget försvinner?
 

Brandten

Medlem
Ska bli väldigt intressant att läsa vad de anställda fått igenom hos envisa Kjos. Själv bokar jag en svindyr ekonomibiljett med SK till Köpenhamn på måndag.
 
D

Deleted member 4971

Guest
A

Aurora

Guest
Må betale 350 000 kroner for å fly for Norwegian - nyheter - Dagbladet.no
Jag är inte helt insatt i detta men jag har läst att många piloter som flyger drömplanet är ju egna företag som hyr in sig mot DY samt att dom själva betalat sin rating men nu skall dom även hålla en bankgaranti !?

Hur går detta ihop!?

Det stemmer, de som flyr dreamwrecker er ansatte i "Risworth Aviation": Pilot Jobs | Aviation Jobs | Airline Pilot Jobs - Rishworth Aviation - som i sin tur leier de ut til Norwegian.
I dette tilfellet ønsker Norwegian å "holde" på folk som i desperate tilstander tar hvilken som helst pilot-jobb de får, med relativt dårlige betingelser. For å få fly dreamwrecker må de betale inn over 350,000kr (hvis vi tar valutaen fra NOK til SEK) og disse pengene sitter Norwegian da på. Gratis lånte penger for Norwegian, som de ikke må betale renter på.

Bonding skjer ellers i flybransjen også. Ved å inngå en avtale er kravet kun at den ansatte enten står for en bankgaranti (men har pengene på egen konti og kan gjøre som han selv vil med påfallende renter) for å ikke bytte jobb i løpet av så - så mange år. En annen måte har også vært at selskapene dekker type-rating for den ansatte, og den ansatte da bonder seg til selskapet for så så mange år.
Et av de nyere eksemplene er kadettprogrammet til British Airways, hvor man får en pilotutdanning og låser seg til BA gjennom å betale inn nesten 1 million kroner som man får tilbake litt etter litt. Det unike med denne bondingen hos Risworth/Norwegian er at det er erfarne mennesker med mange tusen timers flyve-erfaring som allikevel må betale for å få fly. Det er nytt og uvanlig, og virker som en kjekk måte å skaffe kapital på for selskapet.
 
Det stemmer, de som flyr dreamwrecker er ansatte i "Risworth Aviation": Pilot Jobs | Aviation Jobs | Airline Pilot Jobs - Rishworth Aviation - som i sin tur leier de ut til Norwegian.
I dette tilfellet ønsker Norwegian å "holde" på folk som i desperate tilstander tar hvilken som helst pilot-jobb de får, med relativt dårlige betingelser. For å få fly dreamwrecker må de betale inn over 350,000kr (hvis vi tar valutaen fra NOK til SEK) og disse pengene sitter Norwegian da på. Gratis lånte penger for Norwegian, som de ikke må betale renter på.

Bonding skjer ellers i flybransjen også. Ved å inngå en avtale er kravet kun at den ansatte enten står for en bankgaranti (men har pengene på egen konti og kan gjøre som han selv vil med påfallende renter) for å ikke bytte jobb i løpet av så - så mange år. En annen måte har også vært at selskapene dekker type-rating for den ansatte, og den ansatte da bonder seg til selskapet for så så mange år.
Et av de nyere eksemplene er kadettprogrammet til British Airways, hvor man får en pilotutdanning og låser seg til BA gjennom å betale inn nesten 1 million kroner som man får tilbake litt etter litt. Det unike med denne bondingen hos Risworth/Norwegian er at det er erfarne mennesker med mange tusen timers flyve-erfaring som allikevel må betale for å få fly. Det er nytt og uvanlig, og virker som en kjekk måte å skaffe kapital på for selskapet.

Så det är olika bemanningsbolag som hyr ut piloter till DY.

Fann denna på Parc Aviation !?

http://www.svd.se/multimedia/archive/00985/Norwegian_Boeing_78_985888a.pdf
 
A

Aurora

Guest
Så det är olika bemanningsbolag som hyr ut piloter till DY.

Fann denna på Parc Aviation !?

http://www.svd.se/multimedia/archive/00985/Norwegian_Boeing_78_985888a.pdf

Rishworth ansetter de med base på Gatwick, Parc ser ut til å ha ansvaret for de med base i Bangkok :) Parc har tidligere hatt mye med øst-europeisk ansettelse av pilotene i Norwegian, men jeg henger ikke helt med i hva som er hvor lenger, da OSM aviation har tatt over mye av kontrakts-opplegget til pilotene på short haul (især de med base på Gatwick). Så pilotene er ansatte litt sånn overalt i verden, avhengig av hvor de får tildelt base :)
 
Toppen