Senaste nytt

Norwegian, ersättning vid försening - bråttom till New York.

pswe

Medlem
Var det inte drygt 14 timmar försening på flighten ARN-JFK igår, jag skulle ju gissa att det finns något samband där, står om det i dreamliner-tråden om Norwegian. Dom kör väl planen BKK-ARN-JFK-ARN-BKK?

Känns sannolikt, DY från New York beräknas landa 01:15 istället för 11:15.. Dina bekanta kanske testar ett annat bolag nästa gång...
 

Alx

Medlem
Är det någon som lyckats bli ombokad till annat bolag vid försening?

Vad jag känner till så har ingen lyckats med det på Long Haul. Inte ens när det har handlat om flera dygns förseningar. Många och långa artiklar i kvällspressen har ju vittnat om just det problemet de senaste månaderna.

Hur ska man klämma fram vad de har för operational reasons?

Genom att fråga antingen redan nu, eller begära svar på det när man skriftligen begär kompensation enligt EC-261/2004.

Stämmer 4:an? Kan de ta sig en middag inatt innan de går ombord?

Det stämmer nog med reservation för att jag inte vet exakt belopp för guldkorten. Om jag inte missminner mig har Amex rätt att göra avräkning mot eventuell ersättning för utgifter från flygbolaget. Bästa sättet att säkerställa detta är att tipsa de om att ringa AmEx och fråga. Då råder det inga som helst tvivel sen när de begär ersättning. Som Centurion har jag även rätt till ersättning för hotell vid så där lång försening (även dagtid) så det kan vara värt att fråga om hur det ser för guldkortsinnehavare.

Tar gärna emot tips då kompisens tjej är gravid och vill göra det så bra för dem som möjligt.

Enda tipset är nog att dra lärdom av egna (eller andras) misstag och boka resan med ett flygbolag som har en seriös hantering av flygförseningar nästa gång. Särskilt om man är gravid eller har andra försvårande omständigheter som gör att man verkligen vill komma fram snabbt. Norwegians bristfälliga passagerarservice vid förseningar/inställda flyg kan omöjligt komma som en nyhet för någon februari 2014. :(

Hoppas att de slipper fler förseningar och att de tar sig en välförtjänt och god middag på flygplatsen!
 

agehall

Medlem
Jag förstår inte hur man vågar utsätta sig själv och sin gravida partner för Norwegian. Hemma hos mig skulle det bli skilsmässa om det hände. (Fast den risken är rätt liten...)
 

gdaily

Medlem
Idag fick han meddelande om DY7205 är försenat "Due to operational reasons"
I alla fall blir det inget snack om Force Majore...

Lustigt egentligen, om man är på semester och är flexibel i sitt resande så är Norwegian nog ett riktigt bra flygbolag att resa med, jag menar få €300 åt vardera hållet i ersättning blir ju väldigt billiga biljetter. Att de inte tar upp det i en reklamkampanj :)
 

Alx

Medlem
Tack Alx mfl för feedback.
Ja nästa gång ringer de mig vid bokning så blir det inget DY!
Alx, nej jag är inte sugen på ditt kort ;) inte alls!

Haha visst är det smått irriterande när vänner och bekanta inte förstår sitt eget bästa att rådfråga först?! Mina svärföräldrar kom minst sagt lindrigt undan när de reste med DY till NYC nyligen. Med facit hand 2 timmars försening ut och ersättningsplan och bara 1 timme sent på hemvägen. Efter min och sambons avhyvling över valet av flygbolag har de äntligen insett att det kostar detsamma med SAS m.fl. så de bokade två SAS-resor direkt när de kom hem. Nu återstår det bara att få de att förstå att det finns bättre val än SAS till NYC nästa gång. Men de är i alla fall på rätt väg! :D
 
Toppen